• krocko15

    Flytta fågelholk med ungar?

    Vi har en fågelholk på tomten som står väldigt dumt till. Den är uppsatt kanske 1m från marken på ett staket och katten kan stå på bakbenen och titta in. Finns även som en liten kant katten kan stå på och på så sätt komma ännu närmare. Såg precis att där är fåglar som flyttat in och som hela tiden flyger ut och in och matar sina ungar.

    Är väldigt orolig nu när katten upptäckt dem och vet inte hur jag ska lösa det. Tror inte heller det går att sätta upp något runt eftersom den står så pass nära marken. Kan man flytta fågelholken trots att där bor ungar? 

  • Svar på tråden Flytta fågelholk med ungar?
  • Dennadagdettaårdennastund

    Ja det borde ju gå! Ta närmsta träd så fågelföräldrarna hittar dem :) annars så blir de nog kattmat snart, allihop!

  • krocko15
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2021-06-19 23:58:03 följande:

    Ja det borde ju gå! Ta närmsta träd så fågelföräldrarna hittar dem :) annars så blir de nog kattmat snart, allihop!


    Ja jag tänker också så men man får kanske sätta upp det med något rep eller liknande för att slippa spika när ungarna är där i? Var vid holken för en liten stund sen och kollade och var helt tyst i den och föräldrarna syntes inte heller till trots att jag gick mycket nära. Tidigare har de kommit flygandes så fort de sett någon närma sig, bara katten inte redan hunnit göra något! 
  • Mortiscia80

    När det finns ungar i holken ska den inte flyttas runt. Sätt hönsnät som går runt trädet ungefär som en tratt så att fågelmamman kan komma in uppifrån men katten är blockerad.

  • Jag är bara jag

    Fåglar är fridlysta och bon med ungar ska inte röras/flyttas. Sätt upp nåt hinder för katten och flytta holken i höst.

Svar på tråden Flytta fågelholk med ungar?