• Anonym (Anna)

Ni som är 36 - 37 år, hur lång tid tog det för er att bli gravida?

Ja som rubriken lyder. Ni som nyligen blivit gravida vid den åldern, hur många försök/lång tid tog det? Och då syftar jag på att kvinnan är i den åldern.

Det är väl inte kört att bli gravid vid den åldern så man bara ska låta bli att försöka?

Längtar efter en knodd.

• Svar på tråden Ni som är 36 - 37 år, hur lång tid tog det för er att bli gravida?
  • MrsJenka

Jag var 36 när jag blev gravid med första barnet. Slutade med p-spruta i januari o blev gravid i juli, hann inte få tillbaks mensen o vi gjorde inga aktiva försök.

Blev gravid igen när jag var 37 (strax efter första barnets 1-årsdag), inga aktiva försök då heller, men det var otroligt välkommet med en så tät graviditet.

Blev oplanerat och väldigt opassande gravid när jag var 39. Ungefär vid andra barnets 1-årsdag. Tyvärr miste vi det barnet i v. 21 pga. parvo19-virus. Då hade jag hunnit ställa in mig mentalt på att vi skulle bli en trebarnsfamilj så efter att det barnet dog började jag hålla koll på ägglossning, längta efter att bli gravid igen och må dåligt av att mensen dök upp varje månad. Efter ett halvår orkade jag inte bry mig om ägglossning och tänkte att jag får väl nöja mig med 2 barn.

Vi återgick helt enkelt till att ligga varannan dag för att det är trevligt istället för att avla barn aktivt.

2 månader senare plussade jag. Så nu är jag i v. 35 med mitt tredje barn. Så för mig har det inte varit några problem alls att bilda familj efter 36.

• Anonym (Anna)
    MrsJenka skrev 2021-06-20 20:19:44 följande:

Jag var 36 när jag blev gravid med första barnet. Slutade med p-spruta i januari o blev gravid i juli, hann inte få tillbaks mensen o vi gjorde inga aktiva försök.

Blev gravid igen när jag var 37 (strax efter första barnets 1-årsdag), inga aktiva försök då heller, men det var otroligt välkommet med en så tät graviditet.

Blev oplanerat och väldigt opassande gravid när jag var 39. Ungefär vid andra barnets 1-årsdag. Tyvärr miste vi det barnet i v. 21 pga. parvo19-virus. Då hade jag hunnit ställa in mig mentalt på att vi skulle bli en trebarnsfamilj så efter att det barnet dog började jag hålla koll på ägglossning, längta efter att bli gravid igen och må dåligt av att mensen dök upp varje månad. Efter ett halvår orkade jag inte bry mig om ägglossning och tänkte att jag får väl nöja mig med 2 barn.

Vi återgick helt enkelt till att ligga varannan dag för att det är trevligt istället för att avla barn aktivt.

2 månader senare plussade jag. Så nu är jag i v. 35 med mitt tredje barn. Så för mig har det inte varit några problem alls att bilda familj efter 36.

Tack för ditt svar, ger mig hopp:) Jag har ett barn sen innan men fick det när jag var ung och då gick det hur lätt som helst. Därför börjat noja över att det kan bli svårt nu. Livrädd för missfall också. Tror nog också det är bäst att inte planera för mycket utan ligga så ofta man vill och inte försöka passa in exakt dag.
  • Anonym (Gravid)

Jag är 36 och blev gravid nyss. Är i vecka 6. Det tog sig på första försöket. Jag födde även barn för 5 månader sen. Lycka till.

• Anonym (S)

En vecka :) Alltså på första försöket. Jag var precis 36 år fyllda då.

• Anonym (Karin)

Jag hade precis fyllt 37 när jag blev gravid. Tog ganska precis två år av aktiva försök (med ägglossningstester och fertilitetsapp).

• Anonym (Jag)

Drygt 10 år. Inte att bli gravid, men att få barn.

• Anonym (Enkelt)

Tog sig på första försöket strax före 37, lika enkelt som flera år tidigare och har haft en lika okomplicerad graviditet som förra gången också.

• Anonym (Tina)

Två månader vid 36, och lika lång tid vid 38. Jag blev själv förvånad över hur lätt det gick.

Självklart ska du inte strunta i att skaffa barn bara för att du har fyllt 36. Däremot ska du vara medveten om att det kan vara svårare. Vänta inte för länge på att söka hjälp om det inte går vägen på naturlig väg.

• Anonym (38)

Jag var 36 när jag blev gravid, mitt första barn men sambon har sedan tidigare.

Vi försökte inte aktivt, hade bara träffats ett par månader.

Svar på tråden Ni som är 36 - 37 år, hur lång tid tog det för er att bli gravida?