• Anonym (Sambon)

Han vill inte gifta sig.

Jag har levt med min sambo i tio år. Vi har två barn tillsammans. När vi träffades, talade vi om äktenskap, men det var helt egalt för oss båda. Så har jag känt, fram tills vårt andra barn föddes för två år sen.

Vid förlossningen drabbades både barnet och jag av komplikationer. Jag hann drabbas av känslan att först barnet och sen jag, inte skulle klara oss. Allt gick i slutändan bra och vi är friska och krya.

Händelsen fick dock mig att byta ståndpunkt till att jag faktiskt vill gifta mig. Vi har två barn, har levt tillsammans länge och har ordnat det juridiska som vi behövt. Äktenskapet skulle bara vara en symbol och inget annat. Men det känns ändå viktigt. 

Under tiden har min sambo också bytt ståndpunkt, till att äktenskap är helt oviktigt och att han absolut inte vill gifta sig. När jag försökt ta upp det till diskussion är hans enda svar att han inte vill och att han inte behöver utveckla det ytterligare.

Jag är så klart inte beredd att lämna vår relation och bryta upp familjen, för en sådan sak. Samtidigt känns det väldigt tråkigt, inte minst att han inte ens kan diskutera det.

Hur ska jag sortera tankarna? Hur ska jag tänka? 

• Svar på tråden Han vill inte gifta sig.
  • Anonym (Gift)

Som gifta ärver ni varandra fullt ut vilket inte sambos nödvändigtvis gör. Jag antar att ni skrivit testamenten så ni ärver varandra och inte har andra arvingar än era gemensamma barn?

Jag och min man gifte oss borgerligt just för det juridiska som ett giftemål innebär. Utan fest och pompa och ståt.

Giftemål är för mig en juridisk trygghet vid framförallt dödsfall. En trygghet är att detta dokument inte kan ändras så som ett testamente kan i tid och otid. Du kan välja att ändra ditt testamente när du själv önskar och exkludera din man. Det kan ses både som en osäkerhet och en trygghet?

För mig så känns det tryggare med ett äktenskap i ryggen med ett äktenskapsförord vid behov. Smaken är olika.

• Anonym (Nja)

Det ligger något i att man inte ska få barn, köpa boende och leva "som gifta" om man senare vill gifta sig.

Folk som tycker samboskap duger gifter sig oftast inte. Man kan liksom inte tvinga någon till det.

Åt andra hållet är det lättare. Att man inte vill ha barn som ogift, eller att köpa fastighet, eller något annat stort.

• Anonym (tror)
    Anonym (Sambon) skrev 2021-06-21 12:48:34 följande:

Jag har levt med min sambo i tio år. Vi har två barn tillsammans. När vi träffades, talade vi om äktenskap, men det var helt egalt för oss båda. Så har jag känt, fram tills vårt andra barn föddes för två år sen.

Vid förlossningen drabbades både barnet och jag av komplikationer. Jag hann drabbas av känslan att först barnet och sen jag, inte skulle klara oss. Allt gick i slutändan bra och vi är friska och krya.

Händelsen fick dock mig att byta ståndpunkt till att jag faktiskt vill gifta mig. Vi har två barn, har levt tillsammans länge och har ordnat det juridiska som vi behövt. Äktenskapet skulle bara vara en symbol och inget annat. Men det känns ändå viktigt. 

Under tiden har min sambo också bytt ståndpunkt, till att äktenskap är helt oviktigt och att han absolut inte vill gifta sig. När jag försökt ta upp det till diskussion är hans enda svar att han inte vill och att han inte behöver utveckla det ytterligare.

Jag är så klart inte beredd att lämna vår relation och bryta upp familjen, för en sådan sak. Samtidigt känns det väldigt tråkigt, inte minst att han inte ens kan diskutera det.

Jag tror inte att man kan ordna allt juridiskt och ekonomiskt såsom om man är gifta. 
  • Anonym (Sambon)
    Anonym (tror) skrev 2021-06-21 13:56:59 följande:
    Jag tror inte att man kan ordna allt juridiskt och ekonomiskt såsom om man är gifta. 
    Vi har ordnat det som behövde ordnas. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Sambon) skrev 2021-06-21 14:11:12 följande:
    Vi har ordnat det som behövde ordnas. 
    Då anser nog inte din man att det spelar någon roll om ni är gifta eller inte.

Tycker man äktenskap är viktigt (oavsett anledning) då gör man som någon annan skrev, gifter sig innan man skaffar familj. Då har man i alla fall en förhandlingsfördel, nu har du inget att locka med. Ni lever som gifta, ni har juridiken som ni vill. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Nja) skrev 2021-06-21 13:29:14 följande:

Det ligger något i att man inte ska få barn, köpa boende och leva "som gifta" om man senare vill gifta sig.

Folk som tycker samboskap duger gifter sig oftast inte. Man kan liksom inte tvinga någon till det.

Åt andra hållet är det lättare. Att man inte vill ha barn som ogift, eller att köpa fastighet, eller något annat stort.

Vad menar du? Hänger inte med.
  • Anonym (?)
    Anonym (Sambon) skrev 2021-06-21 12:48:34 följande:

Det rimliga är väl att han landat i att han inte är intresserad av juridiken som följer med äktenskapet. Antingen vill man ha det eller också inte. Nej är alltid nej så du får nog bara gilla läget.
  • Anonym (?)
    Anonym (xxx) skrev 2021-06-21 14:53:46 följande:

Då anser nog inte din man att det spelar någon roll om ni är gifta eller inte.

Tycker man äktenskap är viktigt (oavsett anledning) då gör man som någon annan skrev, gifter sig innan man skaffar familj. Då har man i alla fall en förhandlingsfördel, nu har du inget att locka med. Ni lever som gifta, ni har juridiken som ni vill. 

Nu skriver TS inget om det i deras fall, men det kan ju finnas anledningar till att man inte vill gifta sig. Särkullbarn som man vill ska ärva till exempel, eller fastigheter /arv i släkten som man vill ska gå till ens barn och inte till ens partner. Äktenskapets juridik passar inte alla.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (?) skrev 2021-06-21 15:17:28 följande:

Vad menar du? Hänger inte med.

Jag menar att man har ett dåligt förhandlingsläge om man inser att giftermål är viktigt efter man gjort alla typiska saker som "traditionellt sätt ej görs av ogifta".

Man behöver verkligen inte gifta sig, men OM det är viktigt för en så är det lättare att få gjort INNAN det gått 10 år.

För oftast är man ju inte redo att bryta upp, medan man faktiskt kan vara redo att inte gå vidare med ett förhållande om det inte blir giftemål.
  • Anonym (?)
    Anonym (Nja) skrev 2021-06-21 15:45:42 följande:

Jag menar att man har ett dåligt förhandlingsläge om man inser att giftermål är viktigt efter man gjort alla typiska saker som "traditionellt sätt ej görs av ogifta".

Man behöver verkligen inte gifta sig, men OM det är viktigt för en så är det lättare att få gjort INNAN det gått 10 år.

För oftast är man ju inte redo att bryta upp, medan man faktiskt kan vara redo att inte gå vidare med ett förhållande om det inte blir giftemål.

Förhandlingsläge? :) Det var lustigt uttryckt. För mig är äktenskap något som båda ska vilja av egen kraft, inte något som man ska förhandla om.
Svar på tråden Han vill inte gifta sig.