• Tannya

    Mobiler, plattor

    Hej!

    Hur gör ni andra föräldrar för att minska användning av mobiler, tv eller plattor?

    Jag är ensamstående och har 2 barn, 11 och 7 år gamla. Jag känner att barnen sitter mycket framför tv eller med mobil i handen när jag inte har tid eller ork. Jag har infört tidsgräns vilket har hjälpt men inte helt.

  • Svar på tråden Mobiler, plattor
  • LFF
    Tannya skrev 2021-06-21 13:06:26 följande:

    Hej!

    Hur gör ni andra föräldrar för att minska användning av mobiler, tv eller plattor?

    Jag är ensamstående och har 2 barn, 11 och 7 år gamla. Jag känner att barnen sitter mycket framför tv eller med mobil i handen när jag inte har tid eller ork. Jag har infört tidsgräns vilket har hjälpt men inte helt.


    De har visserligen en egen tv men de är ok med att vi ibland säger till att "nu får ni stänga av och hitta på något annat". Det gäller att se till att det ändå finns lite alternativ även om de måste använda fantasin också. Mina snart 8-åringar bygger lego, pärlar (även fast de är killar), leker med diverse och använder fantasin, går ut och leker med kompisar. Smart telefon och padda har de inte. 

    Vad gillar dina barn att göra förutom att sitta framför tvn eller med mobilen? 

  • Iarwain

    När barnen sett för mycket så stängs det av automatiskt, via Googles Family Link.


    Det blir förhållandevis lite diskussioner jämfört med när jag sa till och stängde av manuellt.


    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Mrs Moneybags

    En metod som många av mitt barns klasskompisar har är att de får förtjäna skärmtiden genom att vara aktiv med något annat. Exempelvis - ute och leker en timme = spela tv-spel en timme. 

  • Spucks
    Tannya skrev 2021-06-21 13:06:26 följande:

    Hej!

    Hur gör ni andra föräldrar för att minska användning av mobiler, tv eller plattor?

    Jag är ensamstående och har 2 barn, 11 och 7 år gamla. Jag känner att barnen sitter mycket framför tv eller med mobil i handen när jag inte har tid eller ork. Jag har infört tidsgräns vilket har hjälpt men inte helt.


    Enkelt: vi har ingen TV och ingen platta och smartphone fick mitt barn först när hon var 13.
Svar på tråden Mobiler, plattor