• Svar på tråden Bör kvinnor uppmanas att amma?
  • Magical
    Fagerlund skrev 2021-06-21 15:36:15 följande:

    Nedanstående vetenskapsartikel visar att ämnen i bröstmjölk ger näring till bakterier i tarmen som kan ge skydd mot astma, allergi och autoimmuna sjukdomar.

    https://www.forskning.se/2021/06/18/brostmjolk-viktig-barn-immunforsvar/ 

    Bör kvinnor uppmanas att amma för att skydda sina barn från framtida sjukdomar? 


    Med tanke på hur mycket man uppmanat detta i alla tider så tycker jag nog du slår in en öppen dörr med din fråga. 
  • moaguuun

    Hmmm uppmana?
    Du förstår att om en kvinna ej ammar så är det oftast pga problem? Tex att det ej fungerar och att barnet annars skulle svälta.. eller att mamman fått infektion i brösten osv. Är liksom vanligtvis ej så att det bara väljs bort pga man ej har lust..

  • Jag är bara jag

    Inte uppmana för det måste ju fortfarande få vara frivilligt, men stötta i beslutet om man vill amma och hjälpa till vid problem. Bvc är ganska amningsfientliga tex vilket inte följer WHO.

  • Fagerlund
    Tow2Mater skrev 2021-06-21 16:39:32 följande:

    Nej. Uppmuntra och stötta om hon vill amma ja, men inte uppmana. Kvinnan bestämmer över sin kropp!


    Bestämmer kvinnan över barnets kropp också? 
  • FDFMGA
    Fagerlund skrev 2021-06-22 08:43:24 följande:
    Bestämmer kvinnan över barnets kropp också? 
    Javisst, såtillvida att föräldrar bestämmer vad barnen äter, så visst bestämmer vi föräldrar vad barnens kroppar får för näring.


  • Mortiscia80

    Självklart ja på den frågan. Nej, man måste inte propagera för det (som en del tycks vara så livrädda för) men mammorna måste ordentligt informeras om nyttan av att amma upp till ett års ålder, man behöver bemöta frågor och oro kring amning som kvinnan kan fundera på. Helt enkelt normal hälsoinformation som kring vad som helst annat som har med kroppen att göra.

  • sextiotalist
    Fagerlund skrev 2021-06-21 15:36:15 följande:

    Nedanstående vetenskapsartikel visar att ämnen i bröstmjölk ger näring till bakterier i tarmen som kan ge skydd mot astma, allergi och autoimmuna sjukdomar.

    https://www.forskning.se/2021/06/18/brostmjolk-viktig-barn-immunforsvar/ 

    Bör kvinnor uppmanas att amma för att skydda sina barn från framtida sjukdomar? 


    Som någon påpekade, det är inget nytt, det var nästan maniskt när jag fick barn för 24 år sedan. För oss (sonen och mig) så var deras sätt att pådyvla amningen som gjorde att amningen sket sig totalt. Sonen vägrade att ta bröstet, vägrade kopp, det var först när jag använde flaskan som han började äta.
    Så i min värld
    Barnet ska få mat i första hand.
    Om amningen fungerar, absolut det bästa alternativet
    Men mat går före en icke fungerande amning
  • Tow2Mater
    FDFMGA skrev 2021-06-22 08:58:00 följande:
    Javisst, såtillvida att föräldrar bestämmer vad barnen äter, så visst bestämmer vi föräldrar vad barnens kroppar får för näring.
    Japp! Och bara ett par månader innan bestämde mamma om barnet skulle få leva eller om hon ville det skulle dö.
  • FDFMGA
    Tow2Mater skrev 2021-06-22 13:11:19 följande:
    Japp! Och bara ett par månader innan bestämde mamma om barnet skulle få leva eller om hon ville det skulle dö.
    Jepp. man kanske borde införa PPM, inte Premiepensionsmyndigheten men väl Pekpinnemyndigheten där de enda kakorna som är godkända är dem på deras hemsidaGlad
Svar på tråden Bör kvinnor uppmanas att amma?