• sapa

    Förlossningsskräck

    Hej alla kunniga!
    Jag har alltid varit tveksam till barn och det har främst grundat sig i förlossningsskräck. Nu är jag 32 år och min man har tagit upp barnfrågan ett flertal gånger. Jag har insett att om det fanns ett "enkelt" sätt att skaffa barn, hade vi nu gjort det, men min rädsla stoppar oss. Jag kan inte se mig själv föda naturligt, utan bara med kejsarsnitt men också där finns en stor rädsla.
    Jag har i dagarna försökt kontakta olika avdelningar på vårt centralsjukhus för att få diskutera detta ämne men har bara blivit snäst åt och forslad vidare. Nu undrar jag hur era erfarenheter ser ut. Går det att bearbeta min förlossningsskräck innan jag är gravid, eller måste det ske i samband med en graviditet? Kan jag bli "lovad" ett kejsarsnitt? I de forum jag läst verkar dessa frågor hanteras när en faktiskt är gravid, men jag kommer helt enkelt inte våga bli gravid om dessa frågor inte får ett Ja innan vi börjar försöka. 
    Kontrollfreak - ja. Men fortfarande bara en människa bakom min rädsla. 
    Tacksam för svar och pepp!

  • Svar på tråden Förlossningsskräck
  • Anonym (Eva)

    Det beror lite på var i landet du bor. En liten generalisering: Lättast att få kejsarsnitt på humanitär grund: Stockholm. Svårast: Göteborg. Tips: Gå med i gruppen "Rätten till kejsarsnitt" på Facebook.

    Jag är själv livrädd för förlossning. Jag har ett barn och vågar inte bli gravid igen. Förra förlossningen slutade med akut snitt och en bebis som höll på att dö. Jag bor tyvärr i Göteborg.

  • Anonym (Ha)

    Det finns de som blir lovade kejsarsnitt redan före graviditet.

    Det du skall göra isf är att kontakta mvc som kan hjälpa dig med remiss.

    Finns inga garantier för att du beviljas detta, men absolut värt ett försök.

    Jag har tyvärr aldrig hört någon som faktiskt fått hjälp med sin skräck före graviditet.

    Du skall absolut inte räkna med att kunna få hjälp med denna under graviditeten heller.

    I många regioner skickas remiss först u vecka 24 och första samtal med aurora tidigast vecka 30. Alltså alldeles för kort tid för att få ordentlig hjälp med rädslan.

    Tala med mvc om det finns hjälp att få innan graviditet. Annars kanske det är värt att vända sig privat?

    Någon har redan tipsar om rätten till kejsarsnitt. Och det är verkligen så att det är stor skillnad på var du bor hur lätt det är att få snitt beviljat. Tänk på att ett alternativ kan vara att skriva sig hos släkting/vän i annan region för att få snitt där istället

Svar på tråden Förlossningsskräck