• Anonym (Kaffedraken)

    Vad är postadress? (akut)

    Sitter nu och ska ansöka till en skola där jag ska fylla i min postadress. Men jag förstår inte vad en postadress är. Har försökt googla ett tag men hittar inget vettigt. Får inte heller skriva siffror under "postadress" så det verkar inte vara min adress. Men sen läste jag att postadress ofta blandas ihop med postort vilket är fel. Så nu är jag helt förvirrad och vill gärna skicka in ansökan ikväll. Så om någon har koll på detta uppskattar jag verkligen om någon förklarar :)

  • Svar på tråden Vad är postadress? (akut)
  • Anonym (Kaffedraken)
    anonymatom skrev 2021-06-21 22:22:27 följande:

    Sitter nu och ska ansöka till en skola där jag ska fylla i min postadress. Men jag förstår inte vad en postadress är. Har försökt googla ett tag men hittar inget vettigt. Får inte heller skriva siffror under "postadress" så det verkar inte vara min adress. Men sen läste jag att postadress ofta blandas ihop med postort vilket är fel. Så nu är jag helt förvirrad och vill gärna skicka in ansökan ikväll. Så om någon har koll på detta uppskattar jag verkligen om någon förklarar :)


    Postadress är bostadsadressen, alltså dit du får post. Går det inte att skriva i siffror är det förmodligen ett fält för gatunamnet och ett annat för numret osv
  • Anonym (Kaffedraken)
    Tow2Mater skrev 2021-06-21 22:29:05 följande:

    Om du googlar hittar du enkel lättfattlig info på t ex Wiki:

    sv.wikipedia.org/wiki/Adress


    Brukar undvika wikipedia då mina härliga lässvårigheter får sidan att se ut som jag vet inte vad. Den är kaosig och kan ibland inte läsa det som står då allt smälter ihop. Kanske skulle kollat där denna gången ändå
  • Anonym (Kaffedraken)
    Kiyah skrev 2021-06-21 22:29:39 följande:
    Postadress är bostadsadressen, alltså dit du får post. Går det inte att skriva i siffror är det förmodligen ett fält för gatunamnet och ett annat för numret osv
    Det finns gatuadress och postadress. Kan gatuadress då vara mitt nummer, och postadress gatan? Dock så finns det två fält under gatuadress vilket är lite skumt.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det kan eventuellt vara orten du bor i de menar att du ska skriva. Finns det en rad för postnummer också?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Att det är två fält under gatuadress kan vara för att man ska få plats med ett namn till (c/o - care of) om man bor inneboende hos någon.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Litorina skrev 2021-06-21 22:39:26 följande:

    Det kan eventuellt vara orten du bor i de menar att du ska skriva. Finns det en rad för postnummer också?


    Ja det finns en för postnummer. Men jag läste att postadress och postort inte äär samma sak :/
  • Anonym (Kaffedraken)
    anonymatom skrev 2021-06-21 22:46:06 följande:

    Ja det finns en för postnummer. Men jag läste att postadress och postort inte äär samma sak :/


    Jag googlade också och hittade också någon som skriver att en del skriver postadress fast det ska stå postort - att de har gjort fel när de gjorde formuläret alltså.

    Och finns det en plats för gatuadress och en för postnummer borde det ju bli ortens namn de vill att du ska skriva under Postadress. Det är väl typ det enda av adressen som är kvar, som inte är ifyllt någon annanstans?
Svar på tråden Vad är postadress? (akut)