• Boombom

    Vad jobbar du med?

    Vad jobbar ni med & vad tjänar ni? Jag vill börja universitetet och har lite svårt att välja. Jag är intresserad av ekonomi och känner att ekonomi programmen lockar mest. Ge mig lite tips och vad ni jobbar med och tjänar.

    Tack :)

  • Svar på tråden Vad jobbar du med?
  • AMCG

    Jag känner ekonomer som jobbar på Svenska kraftnät (driften). Det är nog inte det man tänker sig primärt.

  • PH76

    Jag kör som konsult i eget bolag, fokus på projekt- och programledning. Jag drar in ca 230k i månaden men tar bara ut 45k brutto i lön, resten spar jag eller investerar i bolaget.

    Civilekonom.

  • Boombom
    PH76 skrev 2021-08-20 15:21:45 följande:

    Jag kör som konsult i eget bolag, fokus på projekt- och programledning. Jag drar in ca 230k i månaden men tar bara ut 45k brutto i lön, resten spar jag eller investerar i bolaget.

    Civilekonom.


    Vad gör du inom projekt- & programledning?
  • Shalke04
    Boombom skrev 2021-06-22 01:22:52 följande:

    Vad jobbar ni med & vad tjänar ni? Jag vill börja universitetet och har lite svårt att välja. Jag är intresserad av ekonomi och känner att ekonomi programmen lockar mest. Ge mig lite tips och vad ni jobbar med och tjänar.

    Tack :)


    Civilekonom, 30 år.

    Jobbar inom riskhantering på en stor europeisk bank och tjänar 82.000 kr brutto + årlig bonus på mellan 50-250.000 kr.

    Är ju färgad av mitt eget val men ekonomi är bra om man vill ha en ok lön och stabilitet. Har du fallenhet för makro och mikroekonomi så öppnas dörrarna snabbt
  • me33

    Måste man vara anställd?

    Flört

    Alla jobb tar slut ändå så jag hade inte gjort som er övriga och skuldsatt mig över huvudet.

  • PH76
    me33 skrev 2021-08-27 00:06:36 följande:

    Måste man vara anställd?

    Flört

    Alla jobb tar slut ändå så jag hade inte gjort som er övriga och skuldsatt mig över huvudet.


    Nej det behöver man inte, det går utmärkt att köra eget. 

    Jag förstår inte din kommentar, kan du inte utveckla lite?
  • PH76
    me33 skrev 2021-08-27 09:59:50 följande:

    Kör inte ens eget.

    Färdig i hamsterhjulet...


    Hoppas att det fungerar bra för dig, (och din möjliga familj).
  • Boombom
    Shalke04 skrev 2021-08-26 20:46:20 följande:

    Civilekonom, 30 år.

    Jobbar inom riskhantering på en stor europeisk bank och tjänar 82.000 kr brutto + årlig bonus på mellan 50-250.000 kr.

    Är ju färgad av mitt eget val men ekonomi är bra om man vill ha en ok lön och stabilitet. Har du fallenhet för makro och mikroekonomi så öppnas dörrarna snabbt


    Civilekonomprogrammet är det jag ska börja på imorgon. Och vill precis som dig arbeta inom större banker. Vi får

    Väl se hur det går. Förhoppningsvis har jag lika bra lön också :)
  • Shalke04
    Boombom skrev 2021-08-30 02:30:16 följande:
    Civilekonomprogrammet är det jag ska börja på imorgon. Och vill precis som dig arbeta inom större banker. Vi får

    Väl se hur det går. Förhoppningsvis har jag lika bra lön också :)
    Lycka till! 
    Mitt tips är att lägga fokus på kurser inom Nationalekonomi såsom Makro, mikro, statistik etc. snarare än övriga flumkurser. Det är dessa som är mest relevanta inom bank. 

    Försök också skaffa sommarjobb/extrajobb gärna inom banksektorn så snabbt du bara kan. Jag satt på kundtjänst / Utlandsavdelning / back office under hela min utbildning och det ger mer på ditt CV än "A" i alla kurser. 
  • Boombom
    Shalke04 skrev 2021-09-01 12:04:30 följande:

    Lycka till! 

    Mitt tips är att lägga fokus på kurser inom Nationalekonomi såsom Makro, mikro, statistik etc. snarare än övriga flumkurser. Det är dessa som är mest relevanta inom bank. 

    Försök också skaffa sommarjobb/extrajobb gärna inom banksektorn så snabbt du bara kan. Jag satt på kundtjänst / Utlandsavdelning / back office under hela min utbildning och det ger mer på ditt CV än "A" i alla kurser. 


    Tack så himla mycket för tipset. Ska kolla efter sådant. Läser faktiskt nationalekonomi i skrivande stund & har min första makro tenta om 4 veckor. Önska mig lycka till!
  • Susan88

    Jag jobbar som Förskollärare i en kommun i Sthlm, tjänar 37 500 kr. Blev nyexaminerad i januari detta år.

Svar på tråden Vad jobbar du med?