• MissJulie

    Flytta - gemensam vårdnad

    Har en son vv som är 12 år. Bor nu 3 minuters gångväg från hans skola och pappan bor 7 min ifrån. Vi bor i en liten ort/byhåla. Jag har träffat en ny som har två barn på 6 och 10, som bor på annan ort, 45 min bort från mig. Där har barnen också ca 5 min gångväg till skolan.

    Vi vill så småningom flytta ihop såklart och har isåfall tänkt flytta till en ort som ligger mittemellan våra nuvarande bostadsorter, för att underlätta för barnens skolgång. Barnen skulle då få 25 min bilresa till respektive skolor. (Vi skulle skjutsa.) Nya orten ligger i grannkommunen till våra respektive nuvarande bostadsorter.

    Jag har ingen aning om våra ex kommer godkänna detta, men OM de gör det så ska man ju skriva ett eget avtal kring detta, som Soc godkänner ?om det är för barnens bästa?. Men hur kan det nånsin vara för barnens bästa om de så bara flyttar 500 meter längre bort?

    Skulle jag flytta inom min nuvarande kommun, till andra sidan huvudorten, skulle det också bli 25-30 min bilfärd för sonen till sin nuvarande skola, så därför känns avståndet till ?nya? orten överkomlig.

    Han har en kompis han brukar umgås med, som bor 10 min bort med bil, går inte att gå hem till honom (vi bor lite på landet). Så det blir längre till kompisen men fortf bilfärd. Han har inga särskilda aktiviteter just nu (han har precis slutat med det han höll på med och ska fundera på nåt nytt att göra).

    Så ja, min fråga är helt enkelt hur Soc nånsin kommer godkänna detta, då vi idag har bästa utgångsläget och bor nästan granne med hans skola??

  • Svar på tråden Flytta - gemensam vårdnad
  • S23

    Ser inte varför de inte skulle godkänna det?

    Varannan vecka boende är ju fullt möjligt i det upplägget du beskriver?

  • S23

    Förstår heller inte vad soc skulle ha med saken att göra?

    Det är väl ändå familjerätten som isf ska ha en åsikt.

    Och de lär antagligen tycka att barnens andra förälder inte kan samarbeta om denne inte godkänner en flytt där barnet fortsatt skall stå skriver u den kommun där det går i skolan

  • Mortiscia80

    Soc har inte med saken att göra. Om ni vuxna är överens så är ni ju. Annars kan Familjerätten hjälpa till med samtal kring situationen.

  • Magical

    Varför tror du att socialtjänsten ska in i detta? De berörs enbart om någon gjort en orosanmälan för oro kring något barn (tex om man far illa i hemmet). 

    Om du och barnets pappa kommer överens om det så behövs inget annat. Man anmäler flytt till skatteverket som då kommer kontrollera att det stämmer att båda föräldrarna godkänner detta (man ska ju skriva på en blankett). Om barnet ska vara skrivet hos dig eller hos pappan behöver ni diskutera. Om ni inte kan komma överens om var barnet ska vara skrivet måste Skatteverket avgöra det. 
    Om barnet bor 50/50 och ingen speciell anledning finns till varför barnet behöver vara skrivet hos en viss person, så kommer de (vanligast i alla fall) att skriva barnet på den adress som är närmast ursprungshemmet. 

  • Brumma
    MissJulie skrev 2021-06-22 09:38:03 följande:

    Tack för lugnande ord. Har läst att man ska skriva ett avtal som soc ska godkänna?


    Som förälder får man flytta vart man vill.

    Om barnen idag är skrivna hos dig, då måste den andra föräldern godkänna flytt av folkbokföringsadress för barnen, om de idag är skrivna hos den andra föräldern är det bara för er att flytta.

    Jag utgår från att barnen skall gå kvar i samma skola och då bör de vara skrivna hos den förälder som bor kvar på orten, så är de inte skrivna där nu så gör det vid flytt.

    Soc har inget med det att göra, såvida de inte är involverade redan idag pga något annat ärende möjligtvis, men inte annars.
  • Mandelskorpan

    Kolla upp så att det finns bra kommunikationen bara så att du inte låser sonen tänker jag. Han är snart tonåring och då är kompisar och fritidsaktiviteter väldigt viktiga. Lämpligt är som flera redan nämnt att han är skriven hos pappan som då alltså kommer bo närmast skolan.

    Vet inte riktigt vad det är för avtal du skriver om? Om ni inte redan har avtal för umgänget (50/50?) så kan familjerätten hjälpa er med det.

Svar på tråden Flytta - gemensam vårdnad