• MissFischer

    Sjukdomar och smittor.

    Hur ser ni andra på det här med att barnet har blivit sjukt eller fått en smitta när det är dags för byte mellan mamma och pappa vecka/helg.

    Skulle ni neka barnet att komma till er om de tex var förkylda, hade löss som blivit behandlade, höstblåsor osv?

    Jag själv anser att sjukdomar och smittor tillhör livet med barn och så länge barnet är piggt nog och orkar med ett byte och vill till den andre föräldern så ska det självklart ske. Jag vill ju ha mitt barn och värdesätter all tid jag får med hen.

    Tyvärr resonerar inte hans pappa och pappas nya lika utan barnet är inte välkommet hos dem om det är minsta sjukt eller har eller har haft någon smitta som behandlas eller håller att behandlas med tex krämer. Magsjuka har jag full förståelse för och självklart ska man vara försiktiga nu med covid. Detta har dock pågått i 3 år.

    Så nu är jag nyfiken på hur ni andra föräldrar resonerar kring detta.

  • Svar på tråden Sjukdomar och smittor.
  • Anonym (E)

    Jag tycker att om barnet varit hos förälder 1 medan hen blev sjuk så borde barnet stanna där. Det finns ingen anledning att riskera att smitta förälder 2 också eller vilka som finns i kretsen på den sidan familjen. Man måste kunna vara lite flexibel som vuxen och samarbeta.

    Självklart vill man inte ha in varken löss eller sjukdomar i hemmet.

  • MissFischer

    Deras är en bra bit över året och detta har pågått sen långt innan bebis var påtänkt. Och under bebistiden har jag full förståelse. Har själv en puttis här hemma, skulle dock aldrig neka stora barnen att få komma hem oavsett. Barn träffar andra barn via skola/förskola och det innebär sjukdomar och otrevliga husdjur.

    Men hur som haver. Är det vanligt att föräldrar tänker på detta vis? I vårt fall innebär det är barnen träffar sin pappa ca 3-5 ggr om året. Eller får bli hämtade av mig då de har snorat till vid tacosätning under pappahelger.

    Och ni som håller med om att barnen ska vara hos den förälder där de blir sjuka, i vilken grad räknar ni sjukdom? Minsta snor eller hostning? Ett barn med behandling gjord/påbörjad av diverse smittor? Eller ska barnet vara helt "cleant" från alla tecken?

  • MissFischer
    Anonym (E) skrev 2021-06-22 09:06:00 följande:

    Jag tycker att om barnet varit hos förälder 1 medan hen blev sjuk så borde barnet stanna där. Det finns ingen anledning att riskera att smitta förälder 2 också eller vilka som finns i kretsen på den sidan familjen. Man måste kunna vara lite flexibel som vuxen och samarbeta.

    Självklart vill man inte ha in varken löss eller sjukdomar i hemmet.


    Självklart ska man vara flexibel och jag försöker kompromissa och hitta nya umgängestillfälle ändå blir resultatet 3-5 pappshelger. Dels pga hur han jobbar och att barnen inte är välkomna närsom då sambon jobbar natt.

    Jag ser det som att barnen blir lidande av detta och man kanske faktiskt få ta lite gammal hosta eller lite rinnande näsor ibland.
    Anonym (E) skrev 2021-06-22 09:06:00 följande:

    Jag tycker att om barnet varit hos förälder 1 medan hen blev sjuk så borde barnet stanna där. Det finns ingen anledning att riskera att smitta förälder 2 också eller vilka som finns i kretsen på den sidan familjen. Man måste kunna vara lite flexibel som vuxen och samarbeta.

    Självklart vill man inte ha in varken löss eller sjukdomar i hemmet.


    Flexibilitet finns och erbjudande om andra tillfällen.

    Men barnen blir ju lidande om de endast får träffa sin pappa 3-5 ggr per år då det inte går att lösa fler om de inte kan ta en gammal förkylning eller löss som är behandlade. Här finns faktorer som helgjobb och 3n nattarbetande sambo som inte välkomnar mina och pappans gemensamma barn denne jobbar/har jobbat.

    Jag kan förstå om förälder 1 och förälder 2 har varannan vecka och en fungerande relation att det är lätt att lösa.
  • Anonym (Sjukdom)

    Snuva eller hosta som sitter i tillhör ju småbarnsförkylningar och bör inte vara nått hinder för umgänge om barnet inte har hög feber eller på annats sätt är allmänpåverkad. Annats gäller hos oss att magsjuka, hög feber eller vattkoppor och liknande så stannar barnet där det insjuknade. Onödigt sprida smittan vidare. Förkylningar är vi inte så kinkiga med.

Svar på tråden Sjukdomar och smittor.