• FruPea

    NIPT vecka 9 eller tidigare

    Har läst att man från v 9-10 får fram tillräckligt hög halt av något (minns inte exakt vad) för att kunna få fram barnets dna. Är det någon som gjort nipt v 9? Eller tidigare? Tänker att de har en marginal så kanske går redan v8.

    Eller är det någon som gjort nipt men misslyckades?

  • Svar på tråden NIPT vecka 9 eller tidigare
  • Anonym (Yes)
    FruPea skrev 2021-06-22 13:56:05 följande:

    Har läst att man från v 9-10 får fram tillräckligt hög halt av något (minns inte exakt vad) för att kunna få fram barnets dna. Är det någon som gjort nipt v 9? Eller tidigare? Tänker att de har en marginal så kanske går redan v8.

    Eller är det någon som gjort nipt men misslyckades?


    Jag har gjort i v 11+Kommer ej ihåg exakt, men fick göra om två gånger då det inte gick att få resultat pga för lite celler från fostret. Fick veta i ca v 17+ att barnet var friskt, dock slutade det med abort ändå i v 21+ pga missbildning?
  • Anonym (Nyss NIPT)

    Jag gjorde nyss NIPT i vecka 12 (11+4) och då sade läkaren att det var på gränsen till för tidigt.

    Så vecka 8-9 tror jag är omöjligt att få ut tillräckligt mycket DNA på.

  • Anonym (Anonym)

    Där jag gjorde NIPT säger de att det går bra att göra från 10+0, 1177 säger från vecka 10. Så 11+4 låter inte som att det skulle kunna vara för tidigt. Men 8-9 låter väl tidigt :)

  • Anonym (Nyss NIPT)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-06-23 09:48:34 följande:

    Där jag gjorde NIPT säger de att det går bra att göra från 10+0, 1177 säger från vecka 10. Så 11+4 låter inte som att det skulle kunna vara för tidigt. Men 8-9 låter väl tidigt :)


    Mitt gick men läkaren sade att desto tidigare desto större risk att man inte får ut tillräckligt med DNA och därför ville dom inte göra det innan vecka 12 här i Blekinge.
Svar på tråden NIPT vecka 9 eller tidigare