• Anonym (Louise)

    Svärmor här och jag får underhålla

    Min svärmor är hos oss i tre veckor. Hon bjöd in sig själv i sista minut. Vi arbetar hemma och hon skulle ta barnen så de slapp vara på fritids.

    Det fungerar inte alls. Hon sitter med sin mobil hela tiden och barnen får leka själva (6 och 8 år) de är hemma hela dagarna (har försökt föreslå aktiviteter men det händer inget). De leker själva i trädgården eller på sina rum. Ofta blir de ledsna.

    Igår satt minsta pojken i garderoben och grät för han var ledsen. Han vill vara själv och vara arg säger svärmor varpå jag ändå hämtar honom ger honom en kram, märker snabbt att han är hungrig och fixar en macka. Allt blir bra igen efter mat och tröst. Jag säger inget till svärmor om det utan fokuserar på sonen.

    Tyvärr är svärmor ändå sur och i varje samtal börjar hon försöka övertala mig om att det är bra att få vara sur ifred. Att man inte ska gå efter sina barn när de är ledsna alltid. Jag håller inte med och i vår familj pratar vi med varandra.

    Det tär så på krafterna att vara glad och trevlig mot henne när hon tjatar. Jag gör mitt bästa varje dag för att vara välkomnande och trevlig.

    Samtidigt så är min man dålig på att prata och är en typisk man som inte märker när gästerna inte har det bra. Det innebär att det är jag som får dra det tunga lasset med att samtala och hitta på aktiviteter med svärmor hela tiden. (Hon vill ju såklart ha sällskap och pratar mycket med mig hela tiden eftersom hennes som är inkompetent på området)

    Vad hade ni gjort? Stått ut eller har ni några idéer?

  • Svar på tråden Svärmor här och jag får underhålla
  • Anonym (Dessa söner!)

    Jag hade inte ens släppt in mänskan. Man bjuder inte hem sig själv till nån. Och man beter sig inte så där. Och din man är ett flatskaft som går med på det. Fräs ifrån- eller också får du ha det så här i 3 veckor. 

  • Anonym (nej)

    Här tycker jag du skall prata med mannen och svärmor om att det var trevligt att ha henne här, och bra att ni gjorde ett försök, men att ni inte lyckas jobba när barnen är hemma, och att de behöver vara på fritids två veckor till. Du kan ev säga att de längtar så mycket efter sina kompisar eller så. Vad som passar bäst. Budskapet skall i alla fall vara att det inte fungerar som ni har det nu (inte att det är svärmors fel, men att ni måste ändra upplägget). Tacka för hennes tid och säg att ni får prova igen när de är lite äldre. Avsluta hennes semester hos er snarast.

  • Anonym (Linn)

    Jag tycker att det som (nej) skrev är väldigt bra.

    Säg att det inte funkar, att barnen saknar kompisarna på fritids och att ni får testa på annat vis längre fram. Att ni kanske testar mer utflykter över dagen, att det blir roligare för alla.

    Tacka svärmor för tiden hon varit hos er och säg att ni får ses snart igen.

    Svärmor klarar ju inte alls av detta och barnen mår inte bra. De har inte roliga dagar. Stå upp mot svärmor och din man. Sätt barnen och familjefriden främst.

  • Anonym (Teddy)

    Jag gissar att du är uppfostrad till att det är ditt ansvar att människor runt omkring dig är glada och tillfreds. Men det är inte ditt ansvar när det är nån som bjuder in sig själv i tre veckor. Du måste släppa på den bördan annars går du under, blir stressad och bitter.

    Dessutom, sparka till din man. Det är hans mamma, därmed hans ansvar att saker funkar med svärmor och barnen.

  • Anonym (Kärring mot strömmen)

    Sluta roa kärringen! Hon gör inte ens det hon är där för, och hon följer inte er uppfostran. Om det nu är så att hon ska ha barnen borde du börja med att ge henne ett dagsschema med fasta tider för måltider, kanske med förslag på vad som kan ätas då, samt förslag på lämpliga aktiviteter hon kan göra med dem. Undrar hon varför så säg bara att det märks på barnen att dagarna är för ostrukturerade och att ni måste styra upp mer.

  • Anonym (Linn)
    Drottningen1970 skrev 2021-06-22 18:05:07 följande:

    Inget av dina alternativ hade passat mig. Jag hade struntat i svärmor och levt mitt liv som vanligt.


    Jag tror att TS man kör denna metod redan.
  • Anonym (Lilly)

    Kan inte du åka hem till dina föräldrar ett tag och lämna svärmor med din man och barnen?

  • Anonym (Maria louise)

    Jag hade ändrat mig så att barnen fick gå på fritids istället. På så sett blir allt löst.

  • Anonym (K)

    Men in med barnen på fritids väl??

    Din man får hantera det. Man bjuder inte in sig själv sådär.

    Juridiskt så har du rätt att köra ut henne.

Svar på tråden Svärmor här och jag får underhålla