• t00lz

    Hur säga upp sig?

    Hej! Som rubriken då lyder så ska jag inom kort säga upp mig ifrån mitt arbete. Jag ska nämligen plugga och har alltså kommit med på en utbildning som startar 16/8 och från 12/7 har jag semester fram till 9/8 

    Vilket som betyder att jag kommer att behöva säga upp mig 15/7 på min semester.

    Hur ska jag lägga fram detta på bästa sätt? Min tanke är helt enkelt att slå chefen en signal 3 dagar in på semestern och säga till honom på telefon att 

    "från och med nu, idag , detta datum så säger jag upp mig ifrån "företagetsnamn" , jag kommer tillbaka efter semestern och jobbar då resterande 5 dagarna tills jag min uppsägningstid har gått ut" 

    alternativt så kan man säga till honom dagen innan semestern börjar då han enligt lag inte får ta bort eller neka en semester som har blivit godkänd...

    Dock kluven hur jag ska gå till väga.

    Tips & råd uppskattas!

    Tack

  • Svar på tråden Hur säga upp sig?
  • Anonym (Char)

    Har ni en dålig relation? Det låter som så, om du ska formulera dig på det sättet... jag hade valt att säga det på ett lite trevligare sätt, men ni kanske pratar så med varandra och då är det kanske en annan sak. 

  • Anonym (G)

    Du har inte övervägt att söka tjänstledigt?

    Om du ska säga upp dig så skulle jag absolut ta det dagen innan. Spela in samtalet och var tydlig med datumet du säger upp dig ifrån

  • Anonym (G)
    Drottningen1970 skrev 2021-06-22 19:32:26 följande:

    Låter dumt att säga upp sig. Du borde tagit tjänstledigt men det är ju för sent nu.


    Inte försent att söka. Däremot har arbetsgivaren inte skyldighet att godkänna
  • Anonym (Nja)
    Anonym (G) skrev 2021-06-22 19:37:06 följande:

    Inte försent att söka. Däremot har arbetsgivaren inte skyldighet att godkänna


    Dom har ingen rätt att avslå ansökan, men dom kan skjuta på tjänstledigheten upp till 6 månader.
  • Anonym (G)
    Anonym (Nja) skrev 2021-06-22 19:41:00 följande:

    Dom har ingen rätt att avslå ansökan, men dom kan skjuta på tjänstledigheten upp till 6 månader.


    Ja precis. Och det gör det ju lite svårt för ts iom att studierna börjar om ett par månader
  • Anonym (Skriftligt)

    Jag har för mig att uppsägning ska ske skriftligt?

    Om jag var i din sits skulle jag 1) söka tjänstledigt och om det ej beviljades 2) skriva ut min uppsägning och ge personligen till chefen innan semestern så vi kunde avtala det praktiska där och då.

  • t00lz
    Anonym (G) skrev 2021-06-22 19:37:06 följande:
    Inte försent att söka. Däremot har arbetsgivaren inte skyldighet att godkänna

    De som ansöker om tjänsteledighet gör det för att ha en skyddsnät. I mitt fall så behöver jag inte ha ett sådant då jag är garanterad att ha jobb efter utbildningensgång.

    Även om det inte hade varit så, så hade jag inte valt tjänsteledighet då chefen i fråga inte är en människa som är bra att diskutera saker med.

    P.g.a hur han är som person så har cirka 15 personer kommit och gått senaste året. 

    En föredetta arbetskamrat råkade förstöra en 10 kronors häftapparat... Han fick utstå 30 minuters skrikande och klagande om att pengar inte växer på träd. 

    Men han tänker inte på att 30 minuter av hans tid kanske är värt lite mer än 10 kronor? 

    Så det är givetvis en kombination av att vilja komma bort därifrån men även en stor del att utbilda sig till något vettigt. 

    ---------
    På tal om uppsägning. Borde väl rimligtvis räcka med att bara säga till honom dagen innan min semester börjar att jag säger upp mig och är tillbaka efter semestern i "x" antal dagar.

    Om jag spelar in det samtalet och om han säger något dumt så har jag väl all möjlighet att helt enkelt skicka samtalet vidare till facket för i sin tur skita i uppsägningstiden och gå på omedelbarverkan 

    Om han nu tjabbar emot mitt beslut menar jag.

    Hade även en annan arbetskamrat som sa upp sig, blev ett liv om det och han fick göra allt det tråkiga och jobbiga som "hämnd" - 

  • t00lz
    Anonym (Skriftligt) skrev 2021-06-22 20:03:26 följande:

    Jag har för mig att uppsägning ska ske skriftligt?

    Om jag var i din sits skulle jag 1) söka tjänstledigt och om det ej beviljades 2) skriva ut min uppsägning och ge personligen till chefen innan semestern så vi kunde avtala det praktiska där och då.


    En egen uppsägning behöver inte anges skriftligt. 

    Om din chef säger upp dig så måste det däremot vara skriftligt, men en egen uppsägning behöver inte.

    Det är inte dumt att göra det men det är inget "krav"

    Vad menar du förresten med "avtala det praktiska?" 
  • Anonym (Skriftligt)
    t00lz skrev 2021-06-22 20:16:23 följande:

    En egen uppsägning behöver inte anges skriftligt. 

    Om din chef säger upp dig så måste det däremot vara skriftligt, men en egen uppsägning behöver inte.

    Det är inte dumt att göra det men det är inget "krav"

    Vad menar du förresten med "avtala det praktiska?" 


    Med avtala det praktiska menar jag inlämnande av pc, mobil, arbetskläder, fråga om eventuellt arbetsintyg, utbildning/överlämnande av arbetsuppgifter till kollegor. De tre första tingen måste lämnas in i slutet av sista arbetsdagen eller senare (beroende på), de två sista behöver tas tag i innan sista arbetsdagen.

    Det bero på vilken typ av tjänst som ts har.
  • t00lz
    Anonym (Skriftligt) skrev 2021-06-22 20:44:59 följande:
    Med avtala det praktiska menar jag inlämnande av pc, mobil, arbetskläder, fråga om eventuellt arbetsintyg, utbildning/överlämnande av arbetsuppgifter till kollegor. De tre första tingen måste lämnas in i slutet av sista arbetsdagen eller senare (beroende på), de två sista behöver tas tag i innan sista arbetsdagen.

    Det bero på vilken typ av tjänst som ts har.
    Har inget av det inom mitt yrke, alltså inget som ska lämnas, hämtas eller dylikt.

    Har inga kollegor, är bara jag och chefen.
  • Anonym (Skriftligt)
    t00lz skrev 2021-06-22 21:12:23 följande:

    Har inget av det inom mitt yrke, alltså inget som ska lämnas, hämtas eller dylikt.

    Har inga kollegor, är bara jag och chefen.


    Då behöver du inte tänka på något sånt.

    Jag skulle ändå rekommendera skriftlig uppsägning eftersom det är lättare att bevisa om chefen skulle få för sig att agera irrationellt på något vis. Det kan hända chefen försöker ersätta dig så du blir utan jobb de där 5 dagarna (fast det kanske inte är något problem om det skulle ske?).
  • Anonym (.)

    Skönaste sättet jag har sagt upp mig på, ..de måste ha varit på mitt 3'd jobb I Helsingborg ungf. runt 2018. 3'e jobbet jag hade haft på kort tid"

    Jag hade utnyttjats sönder under en lång tid av min Chef.
    (Mina tidigare Chefer också)
    Arg, och lite trött på det där var jag då vid den tiden att det hela tiden blev så här illa., men det hör inte hit riktigt än, jag gjorde ändå vad jag skulle och blev tillsagd om.. liksom)

    Istället vad som hände där i Hbg. var att jag vet med mig 'att jag bad snällt få slippa utföra städningen med vårt team på arbetsplatsen'
    (-Ooo vill du inte städa tänker ni? Sån latmask du är, bla bla.. Nä. Så var det inte, lugn) 

    -Se, Jag är Pollen, kvalster och kraftig dammallergiker..
    Därför vill jag inte gå nära det där skiten.

    Ok! Att plocka undan och så var ingen större fara, det är okej och sin sak liksom.. Jag ville ju hjälpa till, så gott jag kan o kunde ändå!
    Men inte Damma' damma av gemensamma arbetsytor ..så det var inte så; att jag inte var skygg för att städa o hjälpa till, nädå. Lovar!

    Men det som hände var att jag trots allergi, ändå alltid fick torrdamma, och torka av dom allra jävligaste ytorna varje gång, jag fick torka uppe på hyllor ovanför huvudet och högt upp osv.. bakom stora o mindre ytor som alltid samlade så in i hvete med damm på vilket jag sen andades in ..och jag blev jäkligt sjuk varje gång det här hände.

    ..Och det var inte någon enstaka gång eller så. nä, flera ggr i veckan hände det här.

    Okej, Vi städade såklart givetvis inte varje dag. men det vi arbetade med' och höll på med på jobbet bidrog mycket till att det blev så fruktansvärt smutsigt och dammigt där vi jobbade, sen också så var det en trång arbetslokal..

    ..
    Men sen, ett tag in i min anställning senare så hörde jag snacket började att gå bland mina kollegor som gick varmt.. och det här gjorde mig vansinnig.

    Dom menade på att jag hela tiden bara ville låta bli' och slippa städa' mest för att Jag Inte Enligt Dom, Ej var, var inte en Pollen- & kvalster-allergiker ..Utan det handlade det mer om att jag då vid den tiden vart lite lätt överviktig.. och att det självfallet var därför jag inte ville städa.. och att det var en sk. kraft- ansträngnings fråga ..som gjorde att jag Inte hjälpte till bland dom andra.

    Och så fick dom jäkla nötterna, kollegorna alltså sen också med sig vårt rövhål till chef på dessa teorier och skitsnack mot mig, så han hejade på mina kollegor.. typ mer att fortsätta så.

    Dom höll på med mig, mer och mer, mer eller mindre så tvingade dom mig att städa, så pass att om jag inte gjorde som han (chefen) sen sa.
    Då skulle jag få sparken hotades det med, sas det..
    Cheferna, eller personalen där på stället lovade att dom skulle ringa Af, Fk och Soc, allihopa och sen berätta i så fall om hur dåligt jag hade presterat på arbetsplatsen ..och något arbetsgivar- omdöme (sk. arbetsbetyget) eller vad det heter.

    Aaa, det kunde jag bara rita mig ett' för ett sånt skulle jag ändå aldrig få. sa, Chefen! Va? Den jävla Plantan.. Haha.

    Jag var ett offer där!" Utan tvekan! Inget snack om det.
    Till sist så bara uteblev jag från jobbet, en dag, sen en dag till och så blev det så hela tiden.. och det haglade in rapporteringar överallt.. Oj!

    "Bla. Brustit i min arbetsprestation & arbetsvägrat hade jag gjort Ojoj.
    m.m. Pratat telefon på arbetstid hade jag också gjort med, fast att jag vart befogen att få snacka med Arbetsförnedringen. och en sån jäkla soppa det blev sen.
    Såklart passade jag på att röka också medan jag var ute i samtalet.. nä, då hade jag rökat inomhus sades det, att jag hade tjuvat, rökat alltså.. i och inne i personalmatsalen bla.

    ..
    Hehe, Sen skickade jag nämligen mina arbetskläder, Passerkort till företaget och någon nyckel också? Ja allt skickade jag med rekommenderat brev till min Chef som fick betala för att hämta ut paketet.. Gud! Så arg hen blev!

    Sen slutade jag bara att gå dit helt. Jag sov till eftermiddagen och ringde upp alla 20 st. missade samtalen jag hade från chefen bla. och sa att jag hade haft lite sovmorgon, eller att telefonen hade legat på ljudlös osv, så frågade jag hen 'om det var något viktigt' som dom ville mig typ!?
    Men innan jag hant att få ett svar så slängde jag luren i örat. eller somnade om medan det ropades på mig, "Hallå? Sover du!.. Ja. Hej"
    Hahaha. 

    Jag berättade för.. till Af, att jag fortfarande jobbade kvar där, gud vet inte hur länge det höll på sådär.
    Nu fd. Chefen min. Ville ju varje dag under en hel månad tror jag dom höll på att ringa varje dag, maila och ringde min Mamma med.. wtf?
    Dom försökte allt. Dom ville ha dit mig till varje pris.

    Dom gav sig inte.. Hela veckans, alla dagar var det samma sak.. Bara för att jag skulle komma in och skriva på något Uppsägningsavtal?
    Egentligen handlade det bara om' för att det aset skulle slippa kunna bli åtalad av facket' osv.? som dom ville att jag skulle skriva på.
    Och att jag hade gjort mig skyldig till brott osv.

    ..
    Det här kändes sen, nu så här långt tid efter faktiskt ..som att det ändå var det bästa jag någonsin har gjort i hela mitt liv.. att gå hem från det j'vla stället och att få ha jävlats lite tillbaka med dom, som att dom hade betett sig mot mig.

    Fan, tänk om jag hade varit kvar där, sån misär jag hade levt med annars och låtit mig bli knullad sådär på det viset. Usch nä. Glöm det. Aldrig igen!
    Hej.

Svar på tråden Hur säga upp sig?