• Wed 23 Jun 2021 00:38
    1579 visningar
    14 svar
    14
    1579

    Får ej mina semesterdagar utbetalt

    Hej.

    Fick idag veta av min arbetsgivare att dom inte kommer betala ut alla mina intjänade semesterdagar nu i sommar.

    Jag har 20 intjänade semesterdagar men bara kommer få utbetalt 7 dagar.

    Jag är tvungen att ta semester pgr av vi stänger ner restaurangen i 4 veckor.

    Deras anledning till var jag inte får ta ut alla mina dagar pgr av att jag bara jobbar 60% men har en tillsvidareanställning.

    Jag har jobbat mer än 60% men var tvungen att skriva på ett nytt kontrakt från 100% till 60 under en tid då jag jobbar inom resturang och när 8 regeln kom så fick jag gå ner lite i timmar.

    Vad jag undrar är ju såklart varför jag inte får använda mina 20 semesterdagar som jag har tjänat in och bara får 7 dagar?

  • Svar på tråden Får ej mina semesterdagar utbetalt
  • Anonym (G)
    Wed 23 Jun 2021 06:27
    #1

    Kontakta facket. Oavsett om du arbetar 60% så ska du naturligtvis få ut dina dagar.

    Har du arbetat 6 månader i följd nu innan semestern? Om inte så kommer du nolla din sgi om du går på obetald semester.

    Om de inte betalar ut din semester så får de avlöna dig trots att restaurangen är stängd

  • Anonym (Sara)
    Wed 23 Jun 2021 07:19
    #2

    Detta tycker jag att du ska kolla med facket. Både gällande den intjänade semestern och om de verkligen kan tvinga dig att ta obetald semester. Kolla med facket vad som gäller.

  • Anonym (Sara)
    Wed 23 Jun 2021 07:23
    #3
    Anonym (Sara) skrev 2021-06-23 07:19:55 följande:

    Detta tycker jag att du ska kolla med facket. Både gällande den intjänade semestern och om de verkligen kan tvinga dig att ta obetald semester. Kolla med facket vad som gäller.


    Det normala är så vitt jag förstår att man aldrig kan tvinga en anställd att ta ut obetald semester. Men ni kan ju ha någon särakild överenskommelse i ert kollektivavtal, eller så handlar det om något annat än semester. Kolla som sagt med facket!
  • Wed 23 Jun 2021 09:54
    #4

    Kan det vara så att de omvandlat dina dagar som varit värda 60% pga av din tidigare arbetstid till 100%. Så att antalet semestertimmar är lika många som tidigare men nu är det ju 8 timmar per dag istället för 4,8 eller hur du nu jobbat.

    Jag får förvisso då inte ihop hur de räknat med dem siffror du anger men du kanske inte är säker på dessa ändå?

  • Anonym (A)
    Wed 23 Jun 2021 10:06
    #5
    monstret skrev 2021-06-23 00:38:38 följande:

    Hej.

    Fick idag veta av min arbetsgivare att dom inte kommer betala ut alla mina intjänade semesterdagar nu i sommar.

    Jag har 20 intjänade semesterdagar men bara kommer få utbetalt 7 dagar.

    Jag är tvungen att ta semester pgr av vi stänger ner restaurangen i 4 veckor.

    Deras anledning till var jag inte får ta ut alla mina dagar pgr av att jag bara jobbar 60% men har en tillsvidareanställning.

    Jag har jobbat mer än 60% men var tvungen att skriva på ett nytt kontrakt från 100% till 60 under en tid då jag jobbar inom resturang och när 8 regeln kom så fick jag gå ner lite i timmar.

    Vad jag undrar är ju såklart varför jag inte får använda mina 20 semesterdagar som jag har tjänat in och bara får 7 dagar?


    Kan bero på flera saker, t ex hur ser semesteråret ut, vissa företag har semesterår 1/4 till 31/3, och du har kanske bara 7 dagar intjänade fram till den 31/3. Eller så har de omvandlat dina dagar till heltid, så pengarna stämmer men inte dagarna.

    Jag tycker du dels ska prata med arbetsgivaren om hur de räknat och sedan kontakta facket om du inte är nöjd med arbetsgivarens förklaring.
  • Wed 23 Jun 2021 11:48
    #6
    Anonym (Sara) skrev 2021-06-23 07:19:55 följande:
    Detta tycker jag att du ska kolla med facket. Både gällande den intjänade semestern och om de verkligen kan tvinga dig att ta obetald semester. Kolla med facket vad som gäller.
    Alla har ju lagstagdad rätt till 4 veckors sammanhängande semester under sommaren, betald eller obetald, så det låter inte rätt att man blir nollad.

    Man är ju fortfarande anställd.
  • Anonym (G)
    Wed 23 Jun 2021 11:59
    #7
    Hanky Panky skrev 2021-06-23 11:48:23 följande:

    Alla har ju lagstagdad rätt till 4 veckors sammanhängande semester under sommaren, betald eller obetald, så det låter inte rätt att man blir nollad.

    Man är ju fortfarande anställd.


    Syftar du på sgi? Om man arbetar 6 månader u följd så är sgi skyddad 3 månader. Har man däremot inte gjort det så nollas/sänks sgi om man tar obetald semester
  • Wed 23 Jun 2021 13:37
    #8
    Hanky Panky skrev 2021-06-23 11:48:23 följande:

    Alla har ju lagstagdad rätt till 4 veckors sammanhängande semester under sommaren, betald eller obetald, så det låter inte rätt att man blir nollad.

    Man är ju fortfarande anställd.


    Jag förmodar att det är betalda vi pratar om.
  • Wed 23 Jun 2021 14:34
    #9
    Anonym (G) skrev 2021-06-23 11:59:18 följande:
    Syftar du på sgi? Om man arbetar 6 månader u följd så är sgi skyddad 3 månader. Har man däremot inte gjort det så nollas/sänks sgi om man tar obetald semester
    Så du menar att om man tex har en anställning säg från första april till sista september och tar 4 veckor obetald semester i juli får man sin sgi nollad? Låter ju konstigt i och med att man har anställningsavtal och jobb under den perioden?

    Många företag stänger ju under sommaren.
  • Anonym (G)
    Wed 23 Jun 2021 15:11
    #10
    Hanky Panky skrev 2021-06-23 14:34:08 följande:

    Så du menar att om man tex har en anställning säg från första april till sista september och tar 4 veckor obetald semester i juli får man sin sgi nollad? Låter ju konstigt i och med att man har anställningsavtal och jobb under den perioden?

    Många företag stänger ju under sommaren.


    Svar ja. Detta ändrades för ett par år sedan. Innan dess var obetald semester sgi-skyddande
  • Anonym (G)
    Wed 23 Jun 2021 15:13
    #11
    Hanky Panky skrev 2021-06-23 14:34:08 följande:

    Så du menar att om man tex har en anställning säg från första april till sista september och tar 4 veckor obetald semester i juli får man sin sgi nollad? Låter ju konstigt i och med att man har anställningsavtal och jobb under den perioden?

    Många företag stänger ju under sommaren.


  • Anonym (G)
    Wed 23 Jun 2021 15:14
    #12

    Detta förutsätter som sagt att man inte haft anställning 6 månader innan (även på annan arbetsplats räknas då in naturligtvis) man går på obetald semester

  • Wed 23 Jun 2021 15:54
    #13
    Anonym (G) skrev 2021-06-23 15:11:20 följande:
    Svar ja. Detta ändrades för ett par år sedan. Innan dess var obetald semester sgi-skyddande
    Ja jag hittade info om det. Hade visst ändrats sen det påverkade mig. Himla tråkigt.
  • Anonym (G)
    Wed 23 Jun 2021 15:58
    #14
    Hanky Panky skrev 2021-06-23 15:54:59 följande:

    Ja jag hittade info om det. Hade visst ändrats sen det påverkade mig. Himla tråkigt.


    Ja jag tycker det är superkonstigt.

    Många gånger är det ju när man inte arbetat 6 månader som man faktiskt inte har betald semester att ta ut. Så stor risk att folk förstör sin sgi omedvetet.

    Inte ens fk verkar vara medvetna om detta alla gånger. Jag fick något år efter att detta information om att obetald sgi skyddar sgi av deras kundtjänst. Ingenting som drabbade mig tur nog. Men ändå
Svar på tråden Får ej mina semesterdagar utbetalt