• Somelady

Blev kär i hans bästa vän.

Någon mer än jag som lämnat sin partner för hens kompis?

Jag lämnade min pojkvän för hans bästa vän (som även var en nära vän till mig). Jag var olycklig i relationen med exet och blev i den olyckan störtförälskad i hans bästa vän som såg och bekräftade mig.

Jag ångrar inte mitt val då vi än idag lever lyckliga ihop, men skulden och skammen för att ha sårat mitt ex så hårt försvinner aldrig.

Någon som varit med om liknande? Hur förlåter man sig själv?

Dela gärna med er.

• Svar på tråden Blev kär i hans bästa vän.
  • Anonym (oooo)
    Somelady skrev 2021-06-23 09:05:20 följande:

Någon mer än jag som lämnat sin partner för hens kompis?

Jag lämnade min pojkvän för hans bästa vän (som även var en nära vän till mig). Jag var olycklig i relationen med exet och blev i den olyckan störtförälskad i hans bästa vän som såg och bekräftade mig.

Jag ångrar inte mitt val då vi än idag lever lyckliga ihop, men skulden och skammen för att ha sårat mitt ex så hårt försvinner aldrig.

Någon som varit med om liknande? Hur förlåter man sig själv?

Dela gärna med er.

Hur gamla var ni? 
    Jag kan tycka det är skillnad på om man är tonåringar och int ens bor ihop. Då är det inte så unikt att ma blir kär i någon annan i bekantskapskretsen. 
    Är man däremot äldre och kanske hunnit få barn så blir det säkert lite mer komplext. 
  • Somelady
    Anonym (oooo) skrev 2021-06-23 09:08:56 följande:

Hur gamla var ni? 

Jag kan tycka det är skillnad på om man är tonåringar och int ens bor ihop. Då är det inte så unikt att ma blir kär i någon annan i bekantskapskretsen. 

Är man däremot äldre och kanske hunnit få barn så blir det säkert lite mer komplext. 

20-årsåldern och inga barn.
  • Somelady
    Anonym (Tanya) skrev 2021-06-23 09:34:18 följande:

Det måste kännas hårt av vetskapen att du gjorde en sån hemsk sak? Det är ju ett riktigt ruttet beteende att göra mot en annan människa! Jag tycker dina skuldkänslor och ångest är berättigade, det är du som är boven i historien och dom gjort något riktigt illa, sådana saker är svåra att leva med!

Absolut, det är svårt att leva med det. Det är ju precis det jag uttrycker här. Jag har begått en hemsk handling, det är jag väl medveten om. Men mitt ex var ingen ängel heller. Men det hör inte till historien för frågan var hur man förlåter sig själv, och om det finns andra med samma erfarenheter. Folk har väl gjort värre saker men kanske ändå kunnat gå vidare i livet och släppt det förflutna.
  • taao

Jag tror du ska skilja på den du var när du gjorde den "hemska handlingen" och den du idag är. Och förlåta och försonas men den du var då för då visste du inte allt du idag vet. Min parallell är att när jag gjorde slut visste jag bara det jag då såg som att hon var fel; arbetsnarkoman, släppte inte in mig i sin familj medmera. Hade inte uthållighet att invänta en ändring som kanske skulle fått vår relation rätt utan gick på min känsla, som varat ett år.
      Att du svek ditt ex. då är inte fel i sig utan allt hänger på andra saker kring. Som att du fick det bra med vännen. Och att du inte stod ut helt enkelt. Det finns väl ingen handling som alltid är fel tror jag.

Svar på tråden Blev kär i hans bästa vän.