• Anonym (Bruden)

    Svenska bröllopstraditioner

    Jag och min partner ska gifta oss! Vi har börjat prata om hur vi vill ha bröllopet och allt sånt och vi har börjat komma in på traditioner och hur man "ska" gifta sig. Ingen av oss har egentligen varit på många bröllop då vi i princip är de första i våra kompisgäng/syskonskaror att gifta oss så vi har egentligen ingen egen erfarenhet i sånt här. Vår främsta referenspunkt är filmer vilket ofta visar amerikanska bröllop och deras traditioner, vilket såklart känns lite trist.

    Så min fråga till er är; vilka svenska traditioner tycker ni om när det kommer till vigsel och bröllop? Var det något ni gjorde på erat eget bröllop som ni känner är typiskt svenskt?

    Självklart vet jag att man får göra (till stor del) lite hur man vill när det kommer till sånt här och det är väldigt få saker som är slagna i sten. Men jag är ändå intresserad att få veta hur ni har gjort och om det var något särskilt ni tycker är roligt/fint/etc. 

  • Svar på tråden Svenska bröllopstraditioner
  • Anonym (Hanna)

    Vid ett större bröllop med gäster och kanske kyrka:

    Att brud och brudgum går fram till prästen (om man nu har en sån) tillsammans sida vid sida. Det tycker jag är en väldigt fin tradition.

    Och att man har nån form av kalas efteråt även om jag skulle föredra något enklarer än det mer formella som väl är vanligt nu.

    Jag gillar vita bröllopsklänningar men även äldre svarta med mycket utsmyckningar och brudkronor med massa blommor och så. Vore jag en hyffsat ung brud som skulle gifta mig skulle jag nog kört nån sån äldre traditionell grej.

  • Anonym (Hanna)

    Ja just det jag gillar den svenska ringtraditionen också, släta ringar och att båda har förlovningsring (som i mannens fall förvandlas till vigselring vid vigseln)

  • nnnnnnnn

    Håller med föregående talare!
    Gå in gemensamt till vigseln => man är jämlika och ingen handelsvara som överlämnas till nya ägaren...
    Vit klänning alt. svart om man vill ha äldre tradition
    Brudbukett är fint
    Ett fåtal utvalda eller inga andra är framme vid vigseln, det är brudparets dag och inte en uppvisning av vännerna (som tex amerikanska filmer där det lätt finns 10+ pers framme vid brudparet)

  • Räkan77

    Håller helt med om traditionen att gå fram tillsammans, om det nu är i kyrkan eller om man gifter sig borgerligt.

    Ett val ni behöver göra är att bestämma om i vill gifta er borgerligt eller med en präst. Båda sätten går att göra på flera olika sätt.

  • Anonym (Werty)

    Att man går tillsammans som par fram till vigselförrättaren. Som två egna individer. Inte att en ska byta ägare.

  • SweeneyToad

    Varför tror ni att det inte finns något mellanting? Bara för att man inte går tillsammans, betyder det inte att det inte finns något mellanting. Man kan gå ner själv till altaret också. 

  • Anonym (Bruden)
    SweeneyToad skrev 2021-06-23 22:04:23 följande:

    Varför tror ni att det inte finns något mellanting? Bara för att man inte går tillsammans, betyder det inte att det inte finns något mellanting. Man kan gå ner själv till altaret också. 


    Jo, det håller jag med om. Planen är hittills att gå var för sig och gå tillbaka tillsammans, för det är ju det vi gör även på andra plan. Blir ju också lite mer cinematiskt att göra en egen entré. Kommer dock inte gå med min pappa som sedan lämnar över mig till min blivande, känns ju rätt förlegat.
  • Anonym (Hahaha överlämningen)

    När jag gifte mig så trodde jag att det var så att brudens far skulle överlämna bruden. Så fick värsta nojan för det.

    Har ingen kontakt med vare sig far eller mor. Vem skulle då lämna över mig? En killkompis? Har ingen tillräckligt nära. En exman? Finns ingen. Stressade upp mig som fasen. Chefen? Jag känner inte han tillräckligt bra, dessutom har han redan ställt upp med massa grejer (snäll chef) men det där kanske är att gå lite över gränsen för vad man kan vända sig till chefen med ändå. Men ok det fick bli chefen.

    Chefen informerade mig på sitt extremt torra speciella sätt om att det är en amerikansk tradition, inte en svensk men att han verkligen uppskattade frågan. 

  • Anonym (Bruden)
    nnnnnnnn skrev 2021-06-23 19:46:52 följande:

    Håller med föregående talare!
    Gå in gemensamt till vigseln => man är jämlika och ingen handelsvara som överlämnas till nya ägaren...
    Vit klänning alt. svart om man vill ha äldre tradition
    Brudbukett är fint
    Ett fåtal utvalda eller inga andra är framme vid vigseln, det är brudparets dag och inte en uppvisning av vännerna (som tex amerikanska filmer där det lätt finns 10+ pers framme vid brudparet)


    Varifrån kommer traditionen med svart brudklänning? Har aldrig sett det som en "äldre tradition". Förstår ju att mörkt tyg kanske var mer praktiskt än ljust, men hur långt bak i tiden pratar vi här? Vet liksom att även min mormors mor hade vit klänning och har aldrig sett en svart. Är det nån lokal grej?
  • Anonym (A)
    Anonym (Werty) skrev 2021-06-23 19:54:20 följande:
    Att man går tillsammans som par fram till vigselförrättaren. Som två egna individer. Inte att en ska byta ägare.
    Just så, en självklarhet
Svar på tråden Svenska bröllopstraditioner