• Anonym (Anna)

Hur lång tid får en riskbedömning ta?

Jag är gravid och har berättat för mig chef. Chefen ska göra en riskbedömning men alla som kan hjälpa till är eller går på semester nu. Jag har semester i augusti så kommer att jobba under tiden.

Är det någon som vet hur lång tid en riskbedömning får ta och om man måste fortsätta arbeta som vanligt under tiden? Jag ska höra av mig till facket och fråga imorgon men tänkte ifall någon kanske vet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-06-23 18:35
    Missade att klicka i anonyma svar... Kanske någon som svarar ändå

• Svar på tråden Hur lång tid får en riskbedömning ta?
  • Anonym (D)

Fungerar uppenbarligen med anonyma svar.

Riskbedömning skall göras så snart du informerar om din graviditet.

Vad har du för typ av risker i din miljö?

Buller? Mögel? Legionella bakterier? Vibrationer? Kemikalier?

• Anonym (Anna)
    Anonym (D) skrev 2021-06-23 18:44:48 följande:

Fungerar uppenbarligen med anonyma svar.

Riskbedömning skall göras så snart du informerar om din graviditet.

Vad har du för typ av risker i din miljö?

Buller? Mögel? Legionella bakterier? Vibrationer? Kemikalier?

Vilken tur!

Jobbar med kemikalier och buller. De ska starta en riskbedömning, jag är mest orolig att det kommer att ta tid nu när alla är lediga.
  • Anonym (D)
    Anonym (Anna) skrev 2021-06-23 18:48:52 följande:

Vilken tur!

Jobbar med kemikalier och buller. De ska starta en riskbedömning, jag är mest orolig att det kommer att ta tid nu när alla är lediga.

Bullret räknas inte som risk förrän vecka 24 eller 26 (minns inte vilket).

Kemikalier är egentligen skadligast tidigt i graviditen. Innan dessa riskbedömts bör du inte arbeta med dessa.

Du kan själv läsa på om de kemikalier ni använder är exempelvis repriduktionsstörande. Då skall du du absolut vägra arbeta med dessa innan utredning gjorts.

De reglar som finns gäller alltså de kemikalier som annars är skadligt för fostret. En hel del kemikalier är inte det, men samtidigt så råder man från mvc att minska ner förhållandevis ofarliga kemikalier som finns i rengöringsmedel.

Hos mig gjorde de bedömningen att jag inte borde röra kemikalier alls. Försiktighetsprincipen.

Du kan kontakta din mvc så kan de förhoppningsvis ge dig nummer till kemikalieinformation i din kommun. Detta fick jag på mvc.

Kontakta facket redan imorgon.

Är det så att inget händer så sjukskriv dig de tre veckor man har rätt till utan intyg. Eller se rill att få intyg från läkare om oro och stress.
  • Anonym (D)

Jag vill tillägga att jag anser att om de inte kan göra en utredning direkt så får de plocka bort dig tills dessa risker är utredda eller leja in en Arbetsmiljöingenjör för konsultjobb.

Har ingen annan varit gravid tidigare? Isf kan det finnas utredningar sedan förut

• Anonym (Anna)
    Anonym (D) skrev 2021-06-23 18:56:52 följande:

Jag vill tillägga att jag anser att om de inte kan göra en utredning direkt så får de plocka bort dig tills dessa risker är utredda eller leja in en Arbetsmiljöingenjör för konsultjobb.

Har ingen annan varit gravid tidigare? Isf kan det finnas utredningar sedan förut

Tack för ditt svar! Ska prata med chef och fack imorgon, annars får jag ringa mvc eller sjukskriva mig tillfälligt.

Nej, jag är den första på typ 15 år då det är mest män inom mitt yrke.
Svar på tråden Hur lång tid får en riskbedömning ta?