Anonym (klotet) skrev 2021-06-23 21:31:08 följande:
Jag har varit både facklig representant på mitt jobb och skyddsombud i omgångar och min erfarenhet (jobbar inom kommunen) är att omplaceringar är rätt sällsynta, det är något man inte vill göra i onödan och är något som kommer på tal först efter en ganska lång rehabprocedur. Det har tagits upp några gånger där jag själv varit inblandad och hur lätt det är att få igenom en omplacering handlar lite om orsakerna bakom men också lite om "tur". Är orsaken fysisk kan det vara lättare, t.ex. person X har skadat benet. Person X rör sig mycket i sitt arbete/kör mycket bil/annat och skadan gör att person X inte kan utföra sina tidigare arbetsuppgifter. Person X hade mått bättre av att ha en tjänst där denne kan sitta mer eller styra själv hur mycket denne rör på sig, exempelvis en kontorstjänst. Arbetsgivaren sonderar terrängen och lyckas hitta en tjänst där person X kan utföra andra arbetsuppgifter på kontor och erbjuder detta.
Däremot upplever jag att det är svårare om orsaken är av organisatorisk och social natur, t.ex. att en medarbetare blivit utsatt för kränkande särbehandling (eller utsätter andra), eller när det finns utmattningsproblematik med i bilden. Här tycker jag också många medarbetare har rätt dålig koll och att man rätt tidigt från vissa medarbetares sida börjar efterfråga omplacering för att denne inte är nöjd med arbetstiderna, kollegorna, vissa uppgifter eller liknande. Lite "jag är less på mitt jobb pga [orsak] och vill ha en omplacering" istället för att göra som dom flesta gör; söker sig till ett annat arbete och säger upp sig från det jobbet man har.
Men även när det gäller t.ex utmattning så brukar det finnas en ganska strikt process som ska följas med en rehabutredning, försök till anpassningar inom ordinarie tjänst etc etc och där är omplacering inte steg ett utan kanske steg tolv.
För den enskilde medarbetaren kan jag förstå att det känns segt och utdraget men det handlar lite om att saker ska gå rätt till också.
Du har inte försökt hitta ett annat jobb? Du har inte sagt exakt vad du jobbar med men utifrån det du skriver så gissar jag att det kanske är vård och omsorgs-relaterat? Om det är så borde det finnas möjlighet för dig att söka ett jobb inom samma område men som passar dig bättre rent organisatoriskt? Detta kan du ju göra parallellt med att utredningen på din nuvarande arbetsplats pågår.
Jag är inte diagnosticerad med utmattning kanske jag ska börja med, utan depression.
Jag har varit sjukskriven ganska länge, därför är det inte lätt att få ett nytt jobb, då jag inte inledningsvis kommer arbeta 100%. Jag blir inte kallad på intervjuer, dessutom arbetar ju cheferna för de olika arbetsplatserna ju tillsammans och pratar med varandra. Jag söker alla tjänster som hade passat, men sjukskrivningen blir ganska svår att bortse från, om jag nu hade blivit kallad på intervju.
För mig är det av rent medicinska skäl jag vill byta arbetstider, som passar ihop med min medicinering för adhd. Tar jag den fem dagar i veckan (en gång i månaden har vi sex dagars arbetsvecka) så får jag väldigt lite sömn (2-4 timmar/natt). Därför hade längre och färre arbetspass som man har på natten fungerat bättre, då det blir mer praktiskt tidsutrymme för sömn. Som det är när jag jobbar dag, så sover jag hela helgerna, och orkar inte gå upp.
Större delen av mitt liv har jag tidigare arbetat på natten, och har då inte blivit trött (och till sist deprimerad) på samma sätt. Detta då jag hinner få sova några dagar mellan varje block av pass. Jag får även kraftig ångest av mina mediciner då de går ur, något som jag gärna minimerar, inte har varje dag förutom helgerna.
Jag har provat alla andra lösningar som sömnmediciner, men kan pga biverkningar inte ta dessa.
Tyvärr kan jag inte arbeta utan medicin, då jag inte har den uthålligheten och fokuset jag har på medicin. OCH kan inte ta den för ofta, jag behöver vara helt medicinfri när jag är ledig.
Jag hade kunnat arbeta heltid på natten, därför känns det dumt att jag ska tvingas arbeta på dagen på de ca 50-60% jag klarar då.
Även omedicinerad har jag svårt att sova tidig natt, så har jag alltid haft det sedan jag var barn.
Jag är inte särskilt ung längre heller, jag har provat väldigt många olika lösningar som inte har fungerat.