• användaren123

    Utetider som 16 åring på sommarlovet

    Hej, jag skriver 16 åring själv för jag vill ha andra föräldrars syn punkter!

    Jag anser att mina föräldrar är stränga och förstör mitt sommarlov. Mina föräldrar har satt 11 som ute-tid på sommarlovet och jag är 16 år gammal. Alla mina kompisar har antingen ingen ute-tid alls eller ska vara hemma runt 1. Jag förstår mina föräldrars perspektiv som är att dom vill sova och inte gå och lägga sig innan jag kommer hem. Men helt ärligt så fungerar ju det för alla andra förutom mig? Jag kan inte ens försöka diskutera mina ute-tider eftersom dom då bara blir sura och avbryter mig och säger att det är deras regler som dom har och för att dom vill sova. Jag tycker inte detta är rätt eftersom jag alltid måste vara hemma först och missar mycket. De känns knappt värt det att ens gå ut om jag ändå ska vara hemma 11 (utan undantag). Att tillägga är även att jag inte ens får vara med min pojkvän efter 11 om vi inte sover över. En sak att tillägga är även att jag alltid passar tiden och respekterar mina tider.

    För er föräldrar låter detta kanske inte som ett så stort problem egentligen, men för mig förstör det hela mitt liv och sommarlov. Jag anser att jag borde få föra fram mina åsikter och att vi skulle kunna kompromissa. Jag kräver verkligen inte att jag ska få vara ute hur länge jag vill, men senare iallafall.

    Vad tycker ni andra föräldrar om detta?

  • Svar på tråden Utetider som 16 åring på sommarlovet
  • Anonym (K)

    Hade du bott hos mig hade det senast varit kl 10 som gäller, det är då jag vanligtvis går och lägger mig.

    Nu är det ju inte så att det "funkar" för de andra du känner, att låta sina barn komma och gå fritt är inte att vara en ansvarsfull förälder. De har ingen aning om när deras barn kommer hem eller ens OM öht, ingen aning om deras tonåringar är i bra skick när de kommer hem eller om de råkat ut för något och de flesta tonåringar är ju inte så bra på att berätta allt heller.

    Vad är det du tror att du missar...? Konversationer, kompistid osv kan man ha på normala tider också. Det finns väl knappt nåt som är öppet så sent heller som bio eller nåt annat viktigt. Beroende på var man bor kan det vara helt olämpligt att vara ute sent på egen hand också.

    Om du nu vill kunna lägga fram dina åsikter och kompromissa, vad har du för argument för att vara ute senare? Det räcker inte att säga "jamen alla andra får ju!", om deras föräldrar skiter i sina barn är inte dina föräldrars problem, och verkligen inget att ta efter. Det räcker inte heller att säga att du är skötsam, även om det är bra så är det inte poängen, det handlar inte om deras tillit för dig utan dels om risker med att vara ute sent, dels om att hålla en normal dygnsrytm.

  • Anonym (Lilo)

    Jag räknar med att min son som är 16 är hemma till midnatt.

    Nu hade vi en kväll för en vecka sen när han och kompisen dels kollade tågtider för sent och dels ett tåg var inställt så det slutade med att vi fick åka och hämta honom på stationen kl 00.50.

    Det var en gång så vi gör ingen grej av det men det är verkligen inget kul att försöka sova när man inte vet om ens barn är hemma eller har fastnat med ett inställt tåg/buss. Och även om jag litar på min son så litar jag inte på folk som hänger runt centralen här kl 01.00 på helgen för där kan det bli skottlossning eller knivrån rätt vad det är.

    Jag hade nog varit ännu mer paranoid om jag hade en dotter. Jag har själv både blivit antastad av skumma typer på väg hem från centralen och en full man krävde en gång att jag skulle betala hans tågbiljett för att han hade supit bort alla sina pengar....öh....cluemeter reads zero... 
    Och jag är ändå snart 50 och kan bita ifrån mig rätt bra.

    Så, kanske du ändå kan ge dina föräldrar en sommar till att vänja sig vid att du är en ung vuxen nu, och visa att du bryr dig om deras oro för dig? Visa att du tänker säkert, går med kompisar, ringer i tid om du behöver bli hämtad eller blir försenad och så vidare. Eller bara bestämmer att du sover över nånstans från början.

    Om de känner att du tänker på din egen säkerhet och agerar smart så kanske de kan släppa "måste vara hemma innan vi sover"-grejen.

  • Anonym (Snäll)

    Min 16 åring får vara ute till 1 två dagar i veckan. Annars 11. Dessa 2 dagar får han välja själv och jag sitter uppe tills han kommer.

    Jag tycker det är en del av att vara tonårsförälder att man ställer upp på det.

  • Anonym (Hehe)

    Well enligt egen erfarenhet så börjar ungdomar med alkohol i din ålder och de som inte har någon tid de ska vara hemma super sig fulla istället. Det gjorde i alla fall jag. Så jag förstår och stöttar dina föräldrars resonemang till hundra procent!

  • Anonym (A)

    Jobbar vi så ska dottern vara hemma kl 23 för jag kan verkligen inte sova när hon ej är hemma. Är det helg eller vi hsr semester så har vi ingen tid, hon kommer aldrig hem efter kl 01 iaf för hon är så kvällstrött. ;)

  • Anonym (Ejförälder)

    Är inte förälder men kan förstå att man inte vill att sitt barn är ute och flänger i så ung ålder..

    Men jag har själv vart 16år och var ärligt talat sällan hemma alls och gjorde mycket dumheter och hade "time off my life" i den åldern. Mycket av det roligaste skedde ju efter kl23.

    Är dock ett råare och hårdare klimat idag, så håller absolut med om att ni borde kunna föra en diskussion och komma fram till en kompromiss rörande detta, tyvärr så har du lite tyngd bakom eventuella argument då du är minderårig, utan får nog vänta två år till innan du kan "leva livet".

    Kan du inte sova hos kompis och på så vis komma undan problemet?

  • Anonym (...)

    Jag har en sextonåring, en fjortonåring och en tolvåring. Den äldsta har nog faktiskt ingen tid, vi brukar höras av under kvällen så jag vet var de är och vad de gör. Hen är sällan hemma efter 01. Men jag är vaken...

    Fjortonåringen hänger sällan ute men har de gånger hen gör det inte heller någon bestämd tid utan det varierar beroende på vad de gör och vilka de är. Aldrig varit hemma efter 00.. Vi har också kontakt under kvällen.

    Tolvåring ska vara hemma senast 22.30. Sa 22 från början men lät hen vara ute lika länge som kompisarna. Hen brukar svänga förbi här hemma ganska många gånger innan dess, annars hörs vi på telefon.

    Jag tycker dina föräldrar är aningens oresonabla med den där tiden men det är klart, det beror också på var ni bor, vilket klientel du umgås med, vad de har för kontakt med de andra föräldrarna, deras förmåga att somna om efter du kommit hem osv. Jag hade tyckt mina barn, vars kompisar utan undantag skulle vara hemma redan vid 23 på sommarlovet, hade oförstående föräldrar.

    Nu snackar jag då sommarlovstider! Jag är dessutom alltid redo att hämta mina barn eller hjälpa till med något precis när som!

  • Anonym (Fia)

    Jag tycker det här är svårt. Min son som är 16 ska vara hemma 24. Han säger att all andra får vara ute längre men när jag kollar med föräldrar så stämmer inte det. Det han har börjat göra är dock att sova borta. En kompis bor i ett eget litet hus på tomten och det är alltid där de väljer att sova. Vi brukar ringa och säga godnatt när vi lägger oss för att checka läget men sen därefter har vi ju egentligen ingen koll. Men att han ska vara ute länge hela sommarlovet och framförallt de veckor vi jobbar funkar inte. Därför håller vi fast vid 24 fast det just nu känns som det mest blev fel?

  • Zouxman

    Det går inte att föra ett resonemang kring det här specifika fallet, mellan dig och dina föräldrar. Vi vet för lite om er situation. Som tidigare skribent skrev, vem du umgås med, vart ni bor, osv 100 parametrar till att ta hänsyn till.

    Det enda jag kan säga till dig är att du ska vara glad och tacksam för att du har föräldrar som bryr sig och ställer krav,det finns alldeles för få sådana föräldrar idag!

    Sen förstår jag att det känns piss nu. Men tro mig, du kommer hinna ta igen det. Du har hela livet framför dig, läser du vidare på universitetet så har du hur mycket fester och galna tilltåg och inte en enda tid att passa, du missar inget viktigt nu.

    Läser du inte vidare, utan börjar jobba, flytta hemifrån, ja då har du all tid i världen att vara ute på krogen och hänga med polare.

    Men så länge du bor hemma, ja, så länge. Jag tror inte dina föräldrar kommer ändra sig på den punkten. Deras tak, deras regler, även när du är 18år. Bor du hemma efter 20,då kanske de börjar låta dig leva ditt liv. Men risken är nog stor att navelsträngen är kvar tills du flyttar.

    Sen är du fri.

  • Anonym (jago)
    användaren123 skrev 2021-06-24 00:25:53 följande:
    Utetider som 16 åring på sommarlovet

    Hej, jag skriver 16 åring själv för jag vill ha andra föräldrars syn punkter!

    Jag anser att mina föräldrar är stränga och förstör mitt sommarlov. Mina föräldrar har satt 11 som ute-tid på sommarlovet och jag är 16 år gammal. Alla mina kompisar har antingen ingen ute-tid alls eller ska vara hemma runt 1. Jag förstår mina föräldrars perspektiv som är att dom vill sova och inte gå och lägga sig innan jag kommer hem. Men helt ärligt så fungerar ju det för alla andra förutom mig? Jag kan inte ens försöka diskutera mina ute-tider eftersom dom då bara blir sura och avbryter mig och säger att det är deras regler som dom har och för att dom vill sova. Jag tycker inte detta är rätt eftersom jag alltid måste vara hemma först och missar mycket. De känns knappt värt det att ens gå ut om jag ändå ska vara hemma 11 (utan undantag). Att tillägga är även att jag inte ens får vara med min pojkvän efter 11 om vi inte sover över. En sak att tillägga är även att jag alltid passar tiden och respekterar mina tider.

    För er föräldrar låter detta kanske inte som ett så stort problem egentligen, men för mig förstör det hela mitt liv och sommarlov. Jag anser att jag borde få föra fram mina åsikter och att vi skulle kunna kompromissa. Jag kräver verkligen inte att jag ska få vara ute hur länge jag vill, men senare iallafall.

    Vad tycker ni andra föräldrar om detta?


    Jag känner med dig och förstår att du vill vara ute på samma villkor som dina kompisar. Som förälder förstår jag också dina föräldrar och att de vill sova.

    Jag har också en 16-åring och vi har löst det så att han får komma och knacka på och säga att han är hemma om han kommer hem efter att vi lagt oss. Det fick även jag göra när jag var tonåring och kom hem sent. Då kan jag som förälder slappna av och veta att det kommer en knackning, inte behöva vakna iskall med andan i halsen kl 03 och undra om tonåringen kom hem eller om det hänt nåt. Det bygger ju också på förtroende, att man kommer den tid som man bestämt och kommer ihåg att säga till att man kommit hem. 

    Men en del föräldrar är så rigida i sina tankar att de vill ha sina regler oavsett och genomdriver dem bara för att markera att de bestämmer. Och tyvärr låter det ju som att dina föräldrar inte ens är öppna för en diskussion med dig, utan att deras ord är lag och du bara har att rätta dig. Trist inställning till sina barn kan jag tycka, men man får ju vara så. 
Svar på tråden Utetider som 16 åring på sommarlovet