• användaren123

    Utetider som 16 åring på sommarlovet

    Hej, jag skriver 16 åring själv för jag vill ha andra föräldrars syn punkter!

    Jag anser att mina föräldrar är stränga och förstör mitt sommarlov. Mina föräldrar har satt 11 som ute-tid på sommarlovet och jag är 16 år gammal. Alla mina kompisar har antingen ingen ute-tid alls eller ska vara hemma runt 1. Jag förstår mina föräldrars perspektiv som är att dom vill sova och inte gå och lägga sig innan jag kommer hem. Men helt ärligt så fungerar ju det för alla andra förutom mig? Jag kan inte ens försöka diskutera mina ute-tider eftersom dom då bara blir sura och avbryter mig och säger att det är deras regler som dom har och för att dom vill sova. Jag tycker inte detta är rätt eftersom jag alltid måste vara hemma först och missar mycket. De känns knappt värt det att ens gå ut om jag ändå ska vara hemma 11 (utan undantag). Att tillägga är även att jag inte ens får vara med min pojkvän efter 11 om vi inte sover över. En sak att tillägga är även att jag alltid passar tiden och respekterar mina tider.

    För er föräldrar låter detta kanske inte som ett så stort problem egentligen, men för mig förstör det hela mitt liv och sommarlov. Jag anser att jag borde få föra fram mina åsikter och att vi skulle kunna kompromissa. Jag kräver verkligen inte att jag ska få vara ute hur länge jag vill, men senare iallafall.

    Vad tycker ni andra föräldrar om detta?

  • Svar på tråden Utetider som 16 åring på sommarlovet
  • Anonym (Nk)

    Hej ts, jag är inte förälder men har lite tips.

    Jag tycker du bör börja med att diskutera denna tid gällande helgerna. Vanligtvis är många vakna senare då och om dina föräldrar vill vänta uppe tills du kommer hem så är det en ganska bra kompromiss att du får vara ute längre då.

    Mina föräldrar tyckte det vad bättre att jag gick hem med folk som bodde nära än gick hem själv tidigt. Det håller jag fortfarande med om, kanske värt att diskutera?

  • Kexsmula

    Nu är förvisso mina barn väldigt små än så det är långt kvar innan de är tonåringar, men jag anser ändå att du är lite för hårt hållen av dina föräldrar. Själv flyttade jag hemifrån som 16-åring till en pojkvän som var ordentlig och mina föräldrar var aldrig oroliga över det. Jag ringde dem varje dag och de fick självklart ringa mig när de ville.

    Som 14 och 15-åring fick jag vara ute i stort sett så länge jag ville så länge de fick köra mig och hämta mig (förstår dock att inte alla föräldrar har den möjligheten, men mina var själva nattmänniskor). Jag hade också som krav att alltid ha mobilen påslagen och svara om de ringde, vilket jag tycker är vettigt.

    Beroende på vilken stad du bor i förstår jag dock att de är oroliga då det hänt mycket de senaste 10-15 åren, men jag tror ändå att om mina söner visat sig vara vettiga och ansvarsfulla hade jag låtit de vara ute till ganska sent på natten i den åldern om de berättar exakt var de ska vara, går med på att ha platsdelning påslagen och alltid ha mobilen med och svara när jag ringer. Vill också att de ska ringa mig om något skulle gå fel, t ex om de druckit och mår dåligt. Då vill jag verkligen att de ska våga ringa mig elle låta en kompis ringa så att jag kan hämta dem.

    Det är mina tankar iaf...

  • Anonym (Tonårsförälder)

    Ja, det låter hårt. Särskilt om enda motiveringen är att de ska sova. Jag kan förstå det om det handlar om dåliga kommunikationer, stad med våld, ungdomsgäng, fylla mm.

    Mitt råd till dig är att försöka lirka lite och försöka få igenom att få vara ute lite längre när det är något särskilt, exempelvis till 23.30, får du igenom det så testa kanske till 00 nästa gång.

    Förklara också var du kommer vara och med vilka och hur du kommer hem. Tex att du tar den och den bussen och att NN följer dig till busshållplatsen. Tjuriga föräldrar är oftast det för att de är oroliga. Blir du arg och irriterad så blir de garanterat ännu tjurigare.

    Till sist, argumentet ?alla andra? funkar aldrig. Kör du det blir det antagligen garanterat tvärstopp. Förklara istället varför just du ska få vara ute lite längre just den här lördagskvällen.

Svar på tråden Utetider som 16 åring på sommarlovet