• Dreamer1986

    Klamydia genom oral?

    Hej!

    Jag är en kille som varit nyfiken på suga kul länge och testade för första gången att suga kuk för ca 3månader sedan! Jag sög inte länge och han kom inte ens då både var stressade och nervösa och de blev bara fel som de brukar första gången man gör något!

    Vi har än idag kontakt och snackar.

    Nu till mitt problem är att jag börjat få lite nollande värk i pungen men inte jättemycket. Fick dock ryggskott för 2veckor sedan som jag än kämpar med och har mest värk kvar i ländryggen vilket jag tror kan påverka lite!

    Min fråga är om jag nu utfört oralsex, kan jag få klamydia på min kuk eller jag borde endast ha fått klamydia i munnen? Tänker mest att allt saliv/bakterier borde ju dö i magsäcken?

  • Svar på tråden Klamydia genom oral?
  • Anonym (ssk)

    Hej, ja, du kan få det i halsen. Saliv/bakterier dör inte alltid i magen och klamydiainfektionen sätter sig i slemhinnan i mun/hals.

  • Dreamer1986
    Anonym (ssk) skrev 2021-06-24 21:12:20 följande:

    Hej, ja, du kan få det i halsen. Saliv/bakterier dör inte alltid i magen och klamydiainfektionen sätter sig i slemhinnan i mun/hals.


    Ja precis men jag känner ju inget i halsen. Mer än att att jag har fått lite molande värk i pungen och kissar lite oftare men inte överdrivet mycket.

    Bara tänker om man skulle få klamydia genom oralsex, är de då endast i munnen eller kan man få de på testiklarna/penis oxå? Hoppas du förstår hur jag menar :)
  • Anonym (gg)

    Det ska ligga lokalt som jag förstått det, men det räcker med att du fått saliv på handen och tar på ögonen eller underlivet för att bli smittad där också.

  • Dreamer1986
    Anonym (gg) skrev 2021-06-25 12:33:12 följande:

    Det ska ligga lokalt som jag förstått det, men det räcker med att du fått saliv på handen och tar på ögonen eller underlivet för att bli smittad där också.


    Tack för svar!

    Vad menar du med lokalt?

    Han kom inte och jag spritade faktiskt händerna när jag gick i trappan då de fanns en behållare! Tror ju inte jag har blivit smittad men lite nojjig är jag. Han gjorde test för hepatit och hiv för min skulle och de var negativt.
  • Anonym (gg)
    Dreamer1986 skrev 2021-06-25 14:02:28 följande:
    Tack för svar!

    Vad menar du med lokalt?

    Han kom inte och jag spritade faktiskt händerna när jag gick i trappan då de fanns en behållare! Tror ju inte jag har blivit smittad men lite nojjig är jag. Han gjorde test för hepatit och hiv för min skulle och de var negativt.
    Lokalt, om du har det i halsen har du det inte automatiskt på könsorganet.

    Jo, men även o du spritade dig vid tillfället, har du det själv i halsen skulle du teoretiskt kunna föra över smittan från en plats till en annan, för jag antar att du någon gång rört vid dig själv sedan dess? 

    Smittan sprids dock enklast från könsorgan och till andra ställen, inte tvärtom, men teoretiskt skulle det kunna ske.
  • Dreamer1986
    Anonym (gg) skrev 2021-06-25 15:00:28 följande:

    Lokalt, om du har det i halsen har du det inte automatiskt på könsorganet.

    Jo, men även o du spritade dig vid tillfället, har du det själv i halsen skulle du teoretiskt kunna föra över smittan från en plats till en annan, för jag antar att du någon gång rört vid dig själv sedan dess? 

    Smittan sprids dock enklast från könsorgan och till andra ställen, inte tvärtom, men teoretiskt skulle det kunna ske.


    Ok men risk för att verka superdum nu, men om jag bara haft hans kön i min mun så borde det enda stället som borde bli infekterat vara i munnen? Alltså borde jag inte ha värk i pung/penis?

    Märker att jag kissat lite extra nu så kanske lutar mer att jag fått en urinvägsinfektion?
  • Anonym (jobbar med könssjukdomar)

    Exakt. Om du gett oralsex, kan du inte få klamydia på könsorganet av det. Klamydia, gonorré och mycoplasma genitalium är lokala infektioner. Dvs, den slemhinnan som varit i kontakt med bakterierna - det är där infektionen sätter sig. Bakterierna hoppar inte genom kroppen för att sätta sig på andra ställen. Så, för att ta reda på om man fått klamydia i svalget så måste man testa sig med svalgprov - inte urinprov. Och klamydia i svalget kommer inte ge upphov till smärta i pungen.

    Till skillnad från HIV, som sprids i blodet och inte bara sitter på en kroppsdel.

    Om du har besvär, så kan det ju vara en urinvägsinfektion som du bara råkat få. Eller, om det var länge sen du testade dig för könssjukdomar, så kanske du redan bar på något sedan innan som först nu ger besvär. Ibland kan man bära på klamydia och det ger symtom först långt senare.

  • Dreamer1986
    Anonym (jobbar med könssjukdomar) skrev 2021-08-18 10:20:25 följande:

    Exakt. Om du gett oralsex, kan du inte få klamydia på könsorganet av det. Klamydia, gonorré och mycoplasma genitalium är lokala infektioner. Dvs, den slemhinnan som varit i kontakt med bakterierna - det är där infektionen sätter sig. Bakterierna hoppar inte genom kroppen för att sätta sig på andra ställen. Så, för att ta reda på om man fått klamydia i svalget så måste man testa sig med svalgprov - inte urinprov. Och klamydia i svalget kommer inte ge upphov till smärta i pungen.

    Till skillnad från HIV, som sprids i blodet och inte bara sitter på en kroppsdel.

    Om du har besvär, så kan det ju vara en urinvägsinfektion som du bara råkat få. Eller, om det var länge sen du testade dig för könssjukdomar, så kanske du redan bar på något sedan innan som först nu ger besvär. Ibland kan man bära på klamydia och det ger symtom först långt senare.


    Hej och tack för ditt svar!

    Misstänkte oxå urinvägsinfektion men efter haft problem från och till 3 gånger sedan November -21 och åter har problem med värk i pungen så tror jag inte de är urinvägsinfektion längre. Tog ipren som en idiot (följde råden) och då blev de bättre och jag mådde bättre. Sen kommer de igen efter några veckor.

    Jag tänker mig att om jag kanske tog på mig själv att jag fått klamydia på de sättet? Var väldigt upphetsad under akten :(

    Vågar verkligen inte kolla mig :(

    Han som jag träffade har testat sig för klamydia men de var negativt. Kan man fortfarande få de då? 

    Mina symptom är:
    Molande värk i pung, om jag tar på den så är de precis som där är ett läge det gör ont.

    behöver kissa oftare.

    Shit jag känner mig dum som sitter här på nätet och frågar :(
  • Anonym (DrNo)

    Gör följande;
    1) dra en runk
    2) kissa
    3) på med skorna, till läkaren, ta ett PSA prov och passa på att fråga läkaren om testikelcancer
    4) på väg hem, köp kondomer
    5) fundera på om du har fler symptom som rimmar med diabetes


    Du är inte dum för att du ställer frågor eller undrar saker. 


     

Svar på tråden Klamydia genom oral?