• lillaloppan88

    Sluta amma på dagen

    Jag vill sluta amma och har velat i flera månader, men min tjej är väldigt svår när det gäller maten så har dragit ut på det för hennes skull. Nu har hon blivit bättre när det gäller maten och i samråd med BVC ska jag bara amma på kvällen, natten och morgonen ett tag för att sedan dra in på de också. Hon ligger väldigt mycket över sin kurva så det var tydligen okej att göra så för att hon ska få upp matintresset. Nu dock så känns det som som sparar sig till kvällen och då får jag amma i timmar och hon vill inte släppa bröstet. Hon sover mer orolig och vill amma/snutta mycket mer. Hur ska jag göra? Jag mår jättedåligt av amningen psykiskt plus att jag om 2 månader ska börja jobba igen. Tacksam för tips. Inga spydiga åsikter eller kommentarer tack. Mvh hormonfull otillräcklig mamma ??

  • Svar på tråden Sluta amma på dagen
  • nnnnnnnn

    Jag hade börjat med att skippa nattmatningen, för bådas skull så att sömnen blir bättre.
    När den biten fungerar bättre, så kommer hon säkert äta mer på dagarna för att kompensera för utebliven nattmat = håller sig mättare på dagarna och amningen minskar säkert efterhand.
    Även matat oftare och mer näringstätt under tiden som du vill minska på amningen, tex avsluta varje måltid med amning men inte amma utan att ha matat före.

  • Elin pelin

    Jag lyckades sluta över en natt med mitt ena barn, hon sov hos farmor en natt (jag ammade endast på kvällen) och när hon kom hem igen efter övernattningen så testade jag att inte amma, och hon accepterade det. Mitt andra barn försökte jag att avbryta amningen tidigar och tidigare. Om hon protesterade så fick hon tillbaka bröstet en liten stund för att sedan "bli avbruten" på nytt. Jag tror inte att det hade funkat tvärt om.. Den som blev avbruten lärde sig aldrig ta flaskan.

    Jag tror att du kommer hitta den metoden dom funkar bra för er. Funkar inte den ena så funkar en annan. Lycka till!

Svar på tråden Sluta amma på dagen