• Fri 25 Jun 2021 11:08
    1794 visningar
    11 svar
    11
    1794

    Dålig i magen av köpegröt?

    Någon mer vars barn blir dåligt i magen av köpegröt, märke Semper?

    Varför tror ni?

    Min lille kille på 10 mån får magproblem direkt; dålig andedräkt, gasig och ont i magen, så har uteslutit köpegröt numera.

    Men, han äter all annan form av mat helt utan problem. Mjölk till havregrynsgröt, eller mannagrynsgröt som bara är vetegryn och mjölk, osv.. inga allergier.

  • Svar på tråden Dålig i magen av köpegröt?
  • Fri 25 Jun 2021 11:13
    #1

    Kolla om gröten innehåller "aktiv kultur" dvs samma sak som magdropparna innehåller (goda bakterier) för en del barn blir väldigt dåliga i magen av dessa även om det står att det ska vara tvärtom.
    2 av mina har fått ont + gaser + dålig matlust mm. av allt som innehållit denna bakteriekultur så att ta magdroppar eller vissa gröter och vällingar har varit hemskt för dem.
    Bara att skippa i så fall.

  • Fri 25 Jun 2021 12:12
    #2
    nnnnnnnn skrev 2021-06-25 11:13:20 följande:

    Kolla om gröten innehåller "aktiv kultur" dvs samma sak som magdropparna innehåller (goda bakterier) för en del barn blir väldigt dåliga i magen av dessa även om det står att det ska vara tvärtom.

    2 av mina har fått ont + gaser + dålig matlust mm. av allt som innehållit denna bakteriekultur så att ta magdroppar eller vissa gröter och vällingar har varit hemskt för dem.

    Bara att skippa i så fall.


    Yes det innehöll den faktiskt! "Med bakteriekultur".. Kollade nu! Tack för hjälp!
  • Fri 25 Jun 2021 12:18
    #3
    Blandbubbel skrev 2021-06-25 12:12:20 följande:
    Yes det innehöll den faktiskt! "Med bakteriekultur".. Kollade nu! Tack för hjälp!
    Misstänkte det!
    Skönt när det är enkel lösning på problemet, hoppas detta hjälper.

    Många tror att det bara är + med bakteriekultur, men efter många hemska gråtnätter och dagar så har jag kommit fram till att det inte är värt att utsätta vissa barn för detta. De kommer få en bra tarmflora ändå.
  • Fri 25 Jun 2021 18:17
    #4

    Ja, jösses! Provade några matskedar av gratisprovet man fick hem och jösses vad min lille blev dålig av det lilla! Första och enda gången jag provade köpesgröt. Gjorde alltid egen till den äldsta och även till den yngre. Smulade ner paltbröd i den. 

  • Wed 7 Jul 2021 00:42
    #5
    nnnnnnnn skrev 2021-06-25 12:18:42 följande:

    Misstänkte det!

    Skönt när det är enkel lösning på problemet, hoppas detta hjälper.

    Många tror att det bara är + med bakteriekultur, men efter många hemska gråtnätter och dagar så har jag kommit fram till att det inte är värt att utsätta vissa barn för detta. De kommer få en bra tarmflora ändå.


    Finns det barn som klarar av den gröten? Låter jättekonstigt att den har bakteriekultur som bebisens mage inte klarar av. Usch. Vi kör på havregrynsgröt numera, med krossat paltbröd i och klämmis till. Inga som helst problem!

    Kan man döda av bakteriekulturen på något vis? Tänker om man göra tex grötplättar eller liknande, hettar upp pulvret ordentligt.
  • Wed 7 Jul 2021 00:43
    #6
    Pimpinellan skrev 2021-06-25 18:17:11 följande:

    Ja, jösses! Provade några matskedar av gratisprovet man fick hem och jösses vad min lille blev dålig av det lilla! Första och enda gången jag provade köpesgröt. Gjorde alltid egen till den äldsta och även till den yngre. Smulade ner paltbröd i den. 


    Åh stackars! Jag gör som du, gör egen gröt med paltbröd i! Funkar extremt mycket bättre.
  • Wed 7 Jul 2021 07:46
    #7

    Gör också egen gröt med havregryn och paltknäcke i. Ser bara fördelar med att göra egen. Gjorde till första barnet med, han älskar gröt än i dag och vi varierar olika tillbehör, perfekt! Havregryn är väl bra för tarmarna också? :)

  • Wed 7 Jul 2021 13:40
    #8
    Blandbubbel skrev 2021-07-07 00:43:44 följande:
    Åh stackars! Jag gör som du, gör egen gröt med paltbröd i! Funkar extremt mycket bättre.
    Ja, jag blev nästan chockad att en köpegröt gjorde detta! Många går ju på "propagandan" att man måste köpa gröt ( och även annan barnmat), men det går ju utmärkt göra egen. Nu är mina 3 och 4 och älskar rågmjölsgröt.  
  • Thu 8 Jul 2021 22:31
    #9
    Smulpaj80 skrev 2021-07-07 07:46:51 följande:

    Gör också egen gröt med havregryn och paltknäcke i. Ser bara fördelar med att göra egen. Gjorde till första barnet med, han älskar gröt än i dag och vi varierar olika tillbehör, perfekt! Havregryn är väl bra för tarmarna också? :)


    Ja det är det, finns massor som är nyttigt med att starta dagen med havregrynsgröt :) gröten kan man ju variera i oändlighet! Kardemumma och färska hallon är mums!
  • Thu 8 Jul 2021 22:32
    #10
    Pimpinellan skrev 2021-07-07 13:40:12 följande:

    Ja, jag blev nästan chockad att en köpegröt gjorde detta! Många går ju på "propagandan" att man måste köpa gröt ( och även annan barnmat), men det går ju utmärkt göra egen. Nu är mina 3 och 4 och älskar rågmjölsgröt.  


    Ja man måste ju liksom inte, men det är bra "snabba" alternativ. Åtminstone burkmat, gröt går ju lika fort att göra hur man än gör den. :P spännande! Hur blir rågmjölsgröt i konsistensen?
  • Fri 9 Jul 2021 21:59
    #11
    Blandbubbel skrev 2021-07-08 22:32:55 följande:
    Ja man måste ju liksom inte, men det är bra "snabba" alternativ. Åtminstone burkmat, gröt går ju lika fort att göra hur man än gör den. :P spännande! Hur blir rågmjölsgröt i konsistensen?
    Jag gjorde storkok med mat jag puréade så jag tyckte det var enkelt. Rågmjölsgröt är lite "klistrig", men ungarna älskar den. Som kornmjölsgröt. Äsch, jag gillar den också. Skrattande
Svar på tråden Dålig i magen av köpegröt?