• Habbe

    Svenskar har 3 miljoner i förmögenhet i genomsnitt

    En ny undersökning visar att varje vuxen svensk har i genomsnitt 3 Mkr I förmögenhet. Med detta landar Sverige på en 9:onde plats i världen. Stigande bostadspriser och börskurser har gjort att förmögenheten ökat närmare 20% på ett år.

    Vad säger ni, är ni överraskade över summorna? Jag tycker det verkar rätt rimligt om man ser på hur bostadspriserna ökat och även hur börsen gått. Sedan är detta snittet, medianen är säkert klart lägre.

    Man hör mycket gnäll att svenskar har det dåligt, och det stämmer ju för vissa, men vi är ändå relativt förmögna, även om det förstås är väldigt ojämnt fördelat.

  • Svar på tråden Svenskar har 3 miljoner i förmögenhet i genomsnitt
  • Anonym (A)
    Habbe skrev 2021-06-25 13:29:47 följande:

    En ny undersökning visar att varje vuxen svensk har i genomsnitt 3 Mkr I förmögenhet. Med detta landar Sverige på en 9:onde plats i världen. Stigande bostadspriser och börskurser har gjort att förmögenheten ökat närmare 20% på ett år.

    Vad säger ni, är ni överraskade över summorna? Jag tycker det verkar rätt rimligt om man ser på hur bostadspriserna ökat och även hur börsen gått. Sedan är detta snittet, medianen är säkert klart lägre.

    Man hör mycket gnäll att svenskar har det dåligt, och det stämmer ju för vissa, men vi är ändå relativt förmögna, även om det förstås är väldigt ojämnt fördelat.


    Om bostad är inkluderat är det mycket rimligt.
  • Anonym (W)

    Om värdet på bostad verkligen är inkluderat så kan jag tänka mig att det inte är orimligt men tveksam om det ska räknas som förmögenhet.

  • Jag är bara jag

    Inte varje vuxen- det borde du väl ändå förstå. Många är inte rika alls. Fattig vill jag knappt kalla nån för få svälter ju, men många har det knapert. De riktigt rika äger det mesta. Jag ser rött när jag läser om löner på över 100000 i månaden. Det är ingen värd. 

  • Anonym (W)
    Habbe skrev 2021-06-25 13:40:20 följande:

    Det är Schweiziska banken Credit Suisse som gjort undersökningen.


    Skulle också vara intressant att veta om det verkligen är medel (då tror jag det skulle vara större) eller median.
  • Habbe
    Anonym (W) skrev 2021-06-25 13:42:37 följande:

    Skulle också vara intressant att veta om det verkligen är medel (då tror jag det skulle vara större) eller median.


    Som jag skrev är detta snittet, några har ju väldigt många miljoner medan andra inte har någon förmögenhet alls. Men intressant att vi är så mycket rikare än vårt grannland Finland.
  • Tecum

    Jämförelsen med andra länder är relevant men man kan undra hur de räknat när USA som har så många fattiga och hemlösa ligger på andra plats? Sveriges siffra känns mer "rätt" då bostadspriserna stigit så enormt och vi har en allmänt hög levnadsstandard.
    Skulle vara intressant att se siffran utan att räkna in bostad. Man måste bo någonstans, det är inte pengar man har tillgängliga och kan inte jämföras med sparpengar eller aktier. Även den som jagas av kronofogden kan ligga på snittet om bostad räknas in...

  • Habbe
    Tecum skrev 2021-06-25 14:00:37 följande:

    Jämförelsen med andra länder är relevant men man kan undra hur de räknat när USA som har så många fattiga och hemlösa ligger på andra plats? Sveriges siffra känns mer "rätt" då bostadspriserna stigit så enormt och vi har en allmänt hög levnadsstandard.

    Skulle vara intressant att se siffran utan att räkna in bostad. Man måste bo någonstans, det är inte pengar man har tillgängliga och kan inte jämföras med sparpengar eller aktier. Även den som jagas av kronofogden kan ligga på snittet om bostad räknas in...


    Det är inte konstigt USA ligger så högt, visserligen har du rätt i att det finns många fattiga där, men samtidigt har de väldigt många superrika som höjer snittet, USA har 705 dollar miljardärer, överlägset flest i världen. (31 i Sverige)
  • Överste Senap
    Tecum skrev 2021-06-25 14:00:37 följande:

    Jämförelsen med andra länder är relevant men man kan undra hur de räknat när USA som har så många fattiga och hemlösa ligger på andra plats? Sveriges siffra känns mer "rätt" då bostadspriserna stigit så enormt och vi har en allmänt hög levnadsstandard.

    Skulle vara intressant att se siffran utan att räkna in bostad. Man måste bo någonstans, det är inte pengar man har tillgängliga och kan inte jämföras med sparpengar eller aktier. Även den som jagas av kronofogden kan ligga på snittet om bostad räknas in...


    Då det är snittet som presenteras är det mycket troligt då de rikaste är sanslöst rika.
Svar på tråden Svenskar har 3 miljoner i förmögenhet i genomsnitt