• Luza

    Gravid I första trimestern och hematom

    Hej, jag är gravid i vecka 10. Jag har redan varit på tre vul då jag har svarta blödningar/ flytningar. I vecka 8 hade jag klarröda rikliga blödningar som höll i sig i några dagar och efter det är det svarta blödningar som har fortsatt. Hematomet har även den blivit större. Läkaren kunde inte svara på vad det berodde på. Jag har nu fått cyklokapron mediciner. Vill också säga att jag har ett missfall innan denna plus.

    Hur har det gått för er andra som haft blödningar så här tidigt i graviditeten? Vad gjorde ni? Försvann er hematom? Finns det några risker för fostret med dessa tabletter som man tar?

    Skriv gärna och berätta

  • Svar på tråden Gravid I första trimestern och hematom
  • Jag är bara jag

    Jag blödde ganska mycket v.7 med första barnet. Jag åt redan Progynon så jag fick öka dosen. Det slutade blöda efter en vecka, sen blödde jag lite igen v.18. Fick ingen förklaring på varför. Det finns de som blödit mycket mer och det gått vägen. Min ena svägerska blödde lite nästan hela graviditeten. 

  • Luza

    Skönt att det gick bra för er. Blödde hon och du trots att ni åt cyklokapron?

  • Jag är bara jag
    Luza skrev 2021-06-25 14:38:32 följande:
    Skönt att det gick bra för er. Blödde hon och du trots att ni åt cyklokapron?
    Jag vet inte om hon fick nån medicin. Jag åt som sagt redan Progynon som bygger upp slemhinnan så jag ökade på den efter läkarinrådan. Vet inte om det var det som stoppade blodet. Jag var dock så övertygad om ytterligare ett m.f- hade haft 4 innan- så jag vågade inte göra VUL förrän v.13. 
  • Sanlin90

    Jag började störtblöda i vad vi då trodde va v 12 mrn blev v 11 då. Jag blödde ner flera abnorma inkontinensskydd modell större än dom man har på bb, allt gick bra min moderkaka satt lite lågt men växte sedan upp och jag åt tranexamsyra i ca 3 v men blödningen slutade när jag började med trombyl för att förhindra havandeskapsförgiftning, dom varnade att jag skulle blöda mer men det slutade istället.

  • nnnnnnnn

    Kolla gärna upp om ni är blödningsbenägna, kanske har en blödningsrubbning? För det är många som bär på det utan att veta om det, man har lite rikliga blödningar men inga större problem men efter vid graviditet och efteråt så kan det ge större problem.
    Så gör gärna en extra kontroll för att se att ni inte har en blödningsrubbning, som består efter graviditeten.

  • Luza

    Läkaren sa att han inte kunde svara på vad det var som orsakade blödningen. På det har jag nu fått svaret på blodprover som togs i förrgår där min ferritin värde ligger på 4 vilket är väldigt lågt. Nu har jag ätit cyklokapron i 5 dagar och jag blöder fortfarande svart och har en tryck känsla neråt. Det är väl inte mycket jag kan göra om det blir missfall men jag är mer orolig för att fostret ska ta skada av cyklokapronet. I vilken vecka växte din moderkaka uppåt ? Jag har nu blött i mer än två veckor. Hur länge tror ni att man blöder? Och när försvinner missfallsriken med detta jäkla hematom?

  • Luza

    [quote=81210910][quote-nick]nnnnnnnn skrev 2021-06-25 22:42:37 följande:[/quote-nick]

    Kolla gärna upp om ni är blödningsbenägna, kanske har en blödningsrubbning? För det är många som bär på det utan att veta om det, man har lite rikliga blödningar men inga större problem men efter vid graviditet och efteråt så kan det ge större problem.

    Så gör gärna en extra kontroll för att se att ni inte har en blödningsrubbning, som består efter graviditeten.

    Jag kan säga att jag har två fullgånga graviditeter utan en droppe blod. Så för mig är detta första gången.

  • Sussna85

    Det är så jobbigt med dessa hematomHjärta

    Började störtblöda i vecka 6 med smärta. Trodde såklart att det var kört. Fick komma in på ultraljud och fick då till min förvåning se ett tickande hjärta!
    Där och då kunde inte läkaren se var blödningen kom ifrån.
    Var in och ut på olika vul i omgångar under veckorna som gick, sedan,tillslut hittades ett hematom under fostret vid livmodermynningen. Jag blödde sedan färskt blod i omgångar ända till vecka 13. Sen som över en natt slutade det.
    Men hematomet syns ännu tydligen,läkaren såg det vid RUL ännu, men antagligen kommer kroppen ta hand om det med tiden.

  • Luza

    Ja, det är riktigt jobbigt med det..Vad skönt att höra att du slutat blöda men ändå jobbigt att du har hematomet kvar. Har du ännu missfallsrisk. Det är verkligen psykiskt påfrestande. Jag förstår bara inte hur det här kan hända och att läkarna inte har nå svar på det. Jag har nu efter 8 dagar valt att pausa med cyklokapron då jag upplever att det inte gett effekt efter som att jag fortfarande blöder. Är i vecka 12 och hoppas att jag också slutar blöda i vecka 13..

  • Anonym (En till)

    Jag började blöda i v 9. Läkaren hitta ett hematom på 2.5 cm i livmodern . Blödde till och från. Stor blödde i v 14 . Hamna på sjukhuset och fick tabletter för att stoppa blödningen . Blödde lite brunt ur hematomet till v 18. Sen dess inget mer : ) är v 25 nu.

  • Sussna85
    Luza skrev 2021-06-29 14:49:52 följande:

    Ja, det är riktigt jobbigt med det..Vad skönt att höra att du slutat blöda men ändå jobbigt att du har hematomet kvar. Har du ännu missfallsrisk. Det är verkligen psykiskt påfrestande. Jag förstår bara inte hur det här kan hända och att läkarna inte har nå svar på det. Jag har nu efter 8 dagar valt att pausa med cyklokapron då jag upplever att det inte gett effekt efter som att jag fortfarande blöder. Är i vecka 12 och hoppas att jag också slutar blöda i vecka 13..


    Jo det är sjukt påfrestande mentalt att ha dessa blödningar,men nu är jag i vecka 27 och risken att hematomet ska ställa till nått mera är obefintlig,det finns bara där tydligen med lite gammalt blod kvar i sig.

    Jag håller tummarna att du slutar att blöda snart och att allt är bra med bäbis{#emotions_dlg.flower}
  • Luza

    Vad tycker ni om att bada med i det tillståndet ( blöder fortfarande mörkbrunt, men inte mycket )?

  • Luza

    Då måste jag ha missförstått läkaren. För vad jag förstod det som var att kroppen skulle göra sig av med hematomet men både min och din verkar ju vara kvar fast du är mycket längre gången.. usch vilken ångest jag fick nu.. verkar som att min också kommit att vara kvar. Längtar tills 2 augusti, då ska jag på ultra för att se om den har blivit mindre eller försvunnit. Jag är verkligen bekymrad över hur fostret mår när man har blödningar som vi har/ haft..

  • Luza

    Jag tänkte bara uppdatera er om att jag fick en frisk tös i slutet på januari som är ca 6 månader idag  ????

Svar på tråden Gravid I första trimestern och hematom