• Anonym (Anonym kille)

    Är kär i en underbar arabisk tjej - men...

    Jag är nu i den situationen som jag har hört andra berätta om, men aldrig tidigare upplevt själv...förrän nu.

    Jag har träffat en smart, vacker och underbar arabisk tjej (född här). Vi har setts i ca 4 månader nu och är jättekära i varandra. Vi skrattar åt samma saker, är båda äventyrliga, vill upptäcka saker ihop, hon har jättebra humor, fina värderingar, etc. Allt klickar.

    Men nu kommer problemet. Hon kommer från en arabisk strikt muslimsk familj - hon får inte ha pojkvän, hon får inte ha sambo (hon bor hemma just nu men ska flytta snart) - och hon är mellan 25-28 år gammal. Hon har ingen hijab men familjen har massa krav på hur hon ska leva sitt liv och vem hon ska vara med. Hon stretar emot vissa av kraven, men har accepterat att hon exempelvis bara får gifta sig. Jag själv kommer från en iransk ateistisk familj som låter mig vara med vem jag vill. Är oerhört tacksam för det.

    Hon har givetvis hemlighållt mig för sin familj. Vi beslutade att sluta ses för 4 veckor sedan för vi båda ansåg att det inte kunde funka. Det enda alternativ där det funkar är om jag frågar hennes föräldrar om hennes hand (giftemål) och ljuger om att jag är muslim. Sedan efter två veckor hörde hon av sig och saknade mig och då kunde jag inte låta bli att fråga om hon ville ses för jag saknade henne så mycket. Och nu ses vi igen och jag är ännu mer kär ???????

    Båda hör av oss ofta men jag är den som oftare frågar om hon vill ses och hänga. Jag bjuder alltid med henne till att hänga med mina vänner, jag har bara fått hänga med hon och hennes vänner 2 ggr (de är åxå muslimer i liknande familjesituation som henne - don't know if that's relevant). Jag har börjat tänka om hon skäms att ha med mig bland sina vänner eftersom hon säkert sagt till dem att det aldrig kommer funka mellan mig och henne pga omständigheter. Då kanske det ser ut som att vi hänger bara för att vi ligger (om det ändå inte kan bli seriöst). Och då blir det konstigt att vi skulle hänga som ett par kanske. Men jag vet att hon är jättekär i mig, hon uttrycker det verbalt och med kroppsspråk (ögonkontakt, kramar, gos, grymt sex, etc).

    Vet inte ens varför jag skriver av mig. Behöver nog nyktra perspektiv. Det är så jobbigt att båda vill ha varandra men att det inte går pga yttre omständigheter :(

    Ibland i mina osäkrare stunder undrar jag om hon bara träffar mig som en förbjuden flört, men egentligen kmr lämna mig när som helst. Jag blir helt galen av situationen och skulle aldrig önska min värsta fiende en sådan situation.

    Vad borde jag göra? Kan någon banka vett i mitt huvud? Jag har dejtat ca 13-18 tjejer i mitt liv (är 28) och hon är den första jag någonsin varit kär i på riktigt. Kan tänka mig vara med henne långsiktigt, t o m giftemål om hon går att bo med. Men jag vill gå genom klassiskt svenskt sambostadie innan jag bara gifter mig med någon. Pls help me here.

  • Svar på tråden Är kär i en underbar arabisk tjej - men...
  • Anonym (ppp)

    När hon flyttat hemifrån bör hon lite enklare kunna träffa dig? Då kanske ni kan ta diskussionen mer på allvar, om ni har någon framtid eller inte. 

  • Anonym (jury)

    Hopplöst så länge hon bor hemma hos sina föräldrar och grundläggande accepterar dom traditionella arabiska spelreglerna för familjebildande. Er relation verkar ha samma kännetecken som förbjudna affärer. Intensiva känslor under kortvariga hemliga möten, men inte mycket till framtidsutsikter. Avsaknad av gemensamt vardagsliv gör att ni reelt inte känner varandra.

    Stor skillnad på araber och iraner om du frågar mig och det oavsett om dom är religiösa eller sekulära. Mitt råd är att ge upp tron och hoppet att du har en framtid med henne. Hon kommer när det blir dags att välja någon med samma bakgrund som hennes familj.

  • Anonym (Hur gick det till)
    Anonym (Anonym kille) skrev 2021-06-25 15:26:17 följande:

    Jag har träffat en smart, vacker och underbar arabisk tjej (född här). Vi har setts i ca 4 månader nu och är jättekära i varandra. Vi skrattar åt samma saker, är båda äventyrliga, vill upptäcka saker ihop, hon har jättebra humor, fina värderingar, etc. Allt klickar.

    Båda hör av oss ofta men jag är den som oftare frågar om hon vill ses och hänga. Jag bjuder alltid med henne till att hänga med mina vänner, jag har bara fått hänga med hon och hennes vänner 2 

     egentligen kmr lämna mig när som helst. 


    Är hon en arbetskollega till dig var det så ni kom i kontakt med varandra.
    Vilket land har hon rötterna ifrån har hennes vänner samma bakgrund som henne vad gjorde ni när ni hängde med varandra. På vilket sätt är hennes vänner i samma situation. Är du säker på att hon kommer att lämna dig  
  • Karlington
    Anonym (Anonym kille) skrev 2021-06-25 15:26:17 följande:

    Jag är nu i den situationen som jag har hört andra berätta om, men aldrig tidigare upplevt själv...förrän nu.

    Jag har träffat en smart, vacker och underbar arabisk tjej (född här). Vi har setts i ca 4 månader nu och är jättekära i varandra. Vi skrattar åt samma saker, är båda äventyrliga, vill upptäcka saker ihop, hon har jättebra humor, fina värderingar, etc. Allt klickar.

    Men nu kommer problemet. Hon kommer från en arabisk strikt muslimsk familj - hon får inte ha pojkvän, hon får inte ha sambo (hon bor hemma just nu men ska flytta snart) - och hon är mellan 25-28 år gammal. Hon har ingen hijab men familjen har massa krav på hur hon ska leva sitt liv och vem hon ska vara med. Hon stretar emot vissa av kraven, men har accepterat att hon exempelvis bara får gifta sig. Jag själv kommer från en iransk ateistisk familj som låter mig vara med vem jag vill. Är oerhört tacksam för det.

    Hon har givetvis hemlighållt mig för sin familj. Vi beslutade att sluta ses för 4 veckor sedan för vi båda ansåg att det inte kunde funka. Det enda alternativ där det funkar är om jag frågar hennes föräldrar om hennes hand (giftemål) och ljuger om att jag är muslim. Sedan efter två veckor hörde hon av sig och saknade mig och då kunde jag inte låta bli att fråga om hon ville ses för jag saknade henne så mycket. Och nu ses vi igen och jag är ännu mer kär ???????

    Båda hör av oss ofta men jag är den som oftare frågar om hon vill ses och hänga. Jag bjuder alltid med henne till att hänga med mina vänner, jag har bara fått hänga med hon och hennes vänner 2 ggr (de är åxå muslimer i liknande familjesituation som henne - don't know if that's relevant). Jag har börjat tänka om hon skäms att ha med mig bland sina vänner eftersom hon säkert sagt till dem att det aldrig kommer funka mellan mig och henne pga omständigheter. Då kanske det ser ut som att vi hänger bara för att vi ligger (om det ändå inte kan bli seriöst). Och då blir det konstigt att vi skulle hänga som ett par kanske. Men jag vet att hon är jättekär i mig, hon uttrycker det verbalt och med kroppsspråk (ögonkontakt, kramar, gos, grymt sex, etc).

    Vet inte ens varför jag skriver av mig. Behöver nog nyktra perspektiv. Det är så jobbigt att båda vill ha varandra men att det inte går pga yttre omständigheter :(

    Ibland i mina osäkrare stunder undrar jag om hon bara träffar mig som en förbjuden flört, men egentligen kmr lämna mig när som helst. Jag blir helt galen av situationen och skulle aldrig önska min värsta fiende en sådan situation.

    Vad borde jag göra? Kan någon banka vett i mitt huvud? Jag har dejtat ca 13-18 tjejer i mitt liv (är 28) och hon är den första jag någonsin varit kär i på riktigt. Kan tänka mig vara med henne långsiktigt, t o m giftemål om hon går att bo med. Men jag vill gå genom klassiskt svenskt sambostadie innan jag bara gifter mig med någon. Pls help me here.


    Om du inte vill börja cosplaya som muslim är det nog tyvärr dödsdömt. :( Även om hon flyttar hemifrån kommer det knappast fungera, för hennes familj skulle väl förskjuta henne.
  • Anonym (Hur gick det till)
    Saicko skrev 2021-06-26 04:10:54 följande:

    Dessutom gillar brudar killar som kan hålla käft och inte håller på o snacka en massa till allt o alla.


    Är det ett stort plus om killar inte springer runt och snackar 
  • Anonym (faktiskt)

    Har hon själv sagt att om du låtsas vara muslim så kommer de acceptera det? Det hade funkat om familjen enbart utgick från religionen, men det är inte många muslimer som gör så risken finns ändå att du kommer bli nekad pga att du är iranier. Iranier är inte speciellt populära, finns en anledning till att jag som arab aldrig berättar att jag egentligen är iranier/pers. Så just det låter som en dum idé.

    Men jag uppfattar det inte att familjen är så strikt som du faktiskt menar, att ha åsikter som innebär att det blir sura miner och att de kanske aldrig kommer tycka om dig är en sak, att det blir rentav farligt för henne är en annan.

    Så frågan är om hon är villig att riskera massor med tjafs för din skull? Du får vänta och se när hon flyttar ut. Vill hon inte det så är det bara att lämna.

  • Anonym (Hur gick det till)
    Anonym (Anonym kille) skrev 2021-06-25 15:26:17 följande:

    Jag själv kommer från en iransk ateistisk familj som låter mig vara med vem jag vill. Är oerhört tacksam för det.


    Hur vanligt är det ens att Iranier dejtar Svenskar?
    Låter som du har väldigt omtänksamma föräldrar
  • Anonym (K)
    Anonym (Hur gick det till) skrev 2021-06-26 10:33:59 följande:

    Hur vanligt är det ens att Iranier dejtar Svenskar?

    Låter som du har väldigt omtänksamma föräldrar


    Har två kollegor födda i Iran som lever med svenska kvinnor. En var "bara" sambo i 19 år, de hade även ett barn.
  • Anonym (Hur gick det till)
    Anonym (K) skrev 2021-06-26 16:29:23 följande:
    Har två kollegor födda i Iran som lever med svenska kvinnor. En var "bara" sambo i 19 år, de hade även ett barn.
    19 år är en lång tid.
  • Anonym (Ajdå)

    Jag är själv persisk som dig & är tillsammans med en arabisk kille. Ja, de är väldigt strikta muslimer. Vilket självklart är jättefint men lite ovant för mig då jag inte kommer från en lika strikt bakgrund. Nu är våra situationer väldigt olika då det är ombytta roller. Men jag tycker att ni ska diskutera om hur ni ska göra framöver när hon flyttar. Har hon träffat din familj? Tycker de om henne? Har hon något syskon som du kanske har träffat? Hur känns det? Om det känns riktigt bra kanske ni kan trolova er? Att bo ihop vill jag nog säga att ni kan glömma. Men om ni har egna bostäder ses ni väl ändå väldigt ofta & sover över. Ni lär känna varandra ännu mer under den tiden.

  • Anonym (Nu)
    Anonym (Anonym2) skrev 2021-12-06 22:39:04 följande:

    Vill också veta hur det har gått.


    Det verkar som vi inte får veta det
  • Anonym (Nu)
    Anonym (ppp) skrev 2021-06-25 16:28:11 följande:

    När hon flyttat hemifrån bör hon lite enklare kunna träffa dig? Då kanske ni kan ta diskussionen mer på allvar, om ni har någon framtid eller inte. 


    Men Vill hon flytta hemifrån 
  • Anonym (Nu)
    Anonym (Ajdå) skrev 2021-06-27 03:52:08 följande:

    Att bo ihop vill jag nog säga att ni kan glömma. 


    Men är det inte svårt att lära känna varandra då 
Svar på tråden Är kär i en underbar arabisk tjej - men...