• Anonym (Orolig)

    Cancer hur fort? Kan man ha låg sänka och ändå cancer?

    Hej! Undrar lite saker.

    Om sänkan är låg, kan man fortfarande ha cancer?

    Om röntgen gjordes i februari, som såg bra ut, skulle det kunna vara cancer nu ändå trots den? Eller tar det längre tid?

  • Svar på tråden Cancer hur fort? Kan man ha låg sänka och ändå cancer?
  • Anonym (Ja)

    Självklart kan man ha låg sänka och cancer samtidigt. Och ja, cancern kan ha kommit tillbaka eftersom det var flera månader sedan röntgen gjordes. Det kan gå förbaskat fort sånt där.

  • Anonym (Orolig)

    Ja jag antog det.

    Tänker mest att vissa symptom började innan röntgenundersökningen i februari.

    Om man kan ha missat att det var något redan då.

    Men får väl vänta och se.

  • Anonym (?)

    Vad är det för cancer du tror att du har, och vad för röntgenundersökning gjordes? Vilka symtom?
    Sänkan brukar inte visa cancer eller ej, förutom vissa få typer av cancer.

  • Anonym (Orolig)

    Bukspottkörteln.

    Men tidigare njurcancer.

    Gjorde en skiktröntgen tidigare..tror jag

    Det är en släkting.

    Viktnedgång och ont i buken, plus dåliga värden på bukspottkörteln

  • Anonym (?)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-06-26 06:39:57 följande:

    Bukspottkörteln.

    Men tidigare njurcancer.

    Gjorde en skiktröntgen tidigare..tror jag

    Det är en släkting.

    Viktnedgång och ont i buken, plus dåliga värden på bukspottkörteln


    Då är det troligtvis en pankreatit (inflammation i bukspottkörteln) som ger de dåliga värdena (om det är förhöjt amylas).

    Det finns däremot ett särskilt blodprov man kan ta (CA 19-9) som ofta är förhöjt vid cancer i bukspottkörteln.

    Det kan vara så att man inte såg något på röntgen tidigare i vår men att det ändå finns en tumör. De kan växa snabbt och röntgen måste beställas för att titta just på bukspottkörteln med kontrast. Det behöver dock inte vara just I bukspottkörteln.

    Viktnedgång är alltid ett alarmsymtom, men kan bero på många saker. Det behöver inte vara cancer. Om det är stor viktnedgång kanske personen kan bli skickad till ett diagnostiskt centrum? De utreder om det finns misstanke om allvarlig sjukdom men inget har hittats.
  • Anonym (Orolig)

    Tack snälla för att du tar dig tid att svara!

    Viktnedgången har jag för mig började strax före jul.

    Hoppas det inte är cancer iallafall.

    Hemska sjukdom!

Svar på tråden Cancer hur fort? Kan man ha låg sänka och ändå cancer?