• Anonym (Stressad)

    Psykisk diagnos, osäker på vad jobba med!

    Hej! Jag har haft utmattning och lider av ett slags kronisk stress som jag äter lugnande för. Lider mest av att jag har hög grundstress i kroppen, får liksom inget lugn.

    Ska på utredning snart gällande jobbmöjligheter. Vad har ni för tips på jobb? Är 30+ och har inte jobbat så mkt. Behöver komma med förslag men kommer inte på ngt bra...

    Har någon haft stress i kroppen som lindrats på ngt sätt?

    Hjälp tas tacksamt emot!

  • Svar på tråden Psykisk diagnos, osäker på vad jobba med!
  • Anonym (Hmm)

    Det låter som du skulle behöva ett ganska fysiskt arbete, inte för tungt för kroppen så klart, men samtidigt utan stress. Du kan t ex jobba som städerska men inte i snabbköpskassan, du kan utbilda dig till trädgårdsmästare eller nåt annat liknande. Det finns massor med praktiska yrken som är rogivande. Men det ska ju helst passa mot nåt du är lite intresserad av också.

  • Anonym (jag med)

    Jag är likadan. Jag testade först en massa olika jobb som enligt utsago skulle vara lugna och stilla, som att jobba på arkiv och sånt. Jag blev stissig och öppnade en handelsträdgård istället. Det kan vara lite stressigt vissa perioder men det är ok. Det jag har märkt är att om jag får jobba ordentligt med kroppen så kommer även lugnet. 

  • Anonym (Stressad)
    Anonym (Hmm) skrev 2021-06-25 21:47:39 följande:

    Det låter som du skulle behöva ett ganska fysiskt arbete, inte för tungt för kroppen så klart, men samtidigt utan stress. Du kan t ex jobba som städerska men inte i snabbköpskassan, du kan utbilda dig till trädgårdsmästare eller nåt annat liknande. Det finns massor med praktiska yrken som är rogivande. Men det ska ju helst passa mot nåt du är lite intresserad av också.


    Tack så hemskt mkt för ditt svar!

    Du har nog rätt. Har du fler exempel på jobb ?
  • Anonym (Stressad)
    Anonym (jag med) skrev 2021-06-25 21:52:58 följande:

    Jag är likadan. Jag testade först en massa olika jobb som enligt utsago skulle vara lugna och stilla, som att jobba på arkiv och sånt. Jag blev stissig och öppnade en handelsträdgård istället. Det kan vara lite stressigt vissa perioder men det är ok. Det jag har märkt är att om jag får jobba ordentligt med kroppen så kommer även lugnet. 


    Tack för svar. Jag saknar körkort...kan jag få jobb inom trädgård tro?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Stressad) skrev 2021-06-25 22:15:32 följande:
    Tack så hemskt mkt för ditt svar!

    Du har nog rätt. Har du fler exempel på jobb ?
    Själv funderade jag på lokförare förut :) VVS, kakel/klinkers, olika slags bedömare som t ex besiktar hus och liknande, finns massor där. Anticimex. Massör, personlig tränare, dietist, sjukgymnast, fysioterapeut, kiropraktor. Arkitekt. Florist. Lantmätare. Farmaceut/apotekare. Frisör. Teckenspråkstolk (verkar vara ett bristyrke dessutom). Larmtekniker. Optiker, tandhygienist, tandsköterska eller tandläkare. Personlig assistent.

    Allt som har med programmering och annat med bara data/IT går bort, där är det inte stressen i sig men kan bli för mycket för hjärnan. Likaså det mesta som har med omsorg att göra, kan bli tungt rent känslomässigt, t ex behandlingsassistent, socialhandläggare, missbruksbehandlare osv.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Stressad) skrev 2021-06-25 21:26:03 följande:

    Har någon haft stress i kroppen som lindrats på ngt sätt?


    Dessutom, börja med yoga och/eller meditation. Ta promenader ute i naturen, skogen är riktigt bra. Håll på med trädgårdsarbete hemma hos dig själv eller en bekant, även om du inte är jättebäst kan man alltid rensa ogräs. Allt detta är saker som också rekommenderas av läkare.
  • Karlington
    Anonym (Stressad) skrev 2021-06-25 21:26:03 följande:

    Hej! Jag har haft utmattning och lider av ett slags kronisk stress som jag äter lugnande för. Lider mest av att jag har hög grundstress i kroppen, får liksom inget lugn.

    Ska på utredning snart gällande jobbmöjligheter. Vad har ni för tips på jobb? Är 30+ och har inte jobbat så mkt. Behöver komma med förslag men kommer inte på ngt bra...

    Har någon haft stress i kroppen som lindrats på ngt sätt?

    Hjälp tas tacksamt emot!


    Det är svårt för oss att säga. Det är därför det behövs en utredning för att klargöra vad du klarar av. :)
Svar på tråden Psykisk diagnos, osäker på vad jobba med!