• Fredde00

Be om pungundersökning vid läkarbesök av annan åkomma

Hej! Vore det konstigt att be om att få pungen undersökt varje gång som man träffar en läkare på vårdcentralen för tex ett sår på handen eller smärta i ryggen? Alltså bara för att säkerställa att allt är Ok där nere, när man ändå träffar en läkare.

Kan man be om det under besöket eller bör man nämna det redan i samtalet när man bokar tid?

• Svar på tråden Be om pungundersökning vid läkarbesök av annan åkomma
  • Anonym (Jösses)

Du ska nämna det när du bokar tid, inget annat!

• Anonym (Det blir märkligt.)

Alltså...det skrivs upp i din journal att du fått pungen undersökt. Det kommer se konstigt ut om det står att du vill ha din pung undersökt varje gång du går till läkaren. Sen, om det funkar som på min vårdcentral, så måste du boka en enskild tid för det. Läkaren har bara en viss tid att ha en patient på rummet. Tänk då om varje patient vill ha en extra undersökning. Då kommer sista patienten kanske behöva vänta en timme. Är du orolig för din pung så är det bättre att du bokar in en tid för undersökning av den. Du måste ju berätta varför du vill ha pungen undersökt. Vill du ha pungen undersökt bara för att vara på den säkra sidan så är det nog kört. Det tar inte 30 sekunder att klämma igenom pungen.

• Anonym (Hold my beer)

Men varför undersöka pungen vid vartenda besök??? Låter sjukt faktiskt. Om man på riktigt tror att det är nåt fel så ringer man och bokar ett besök för att undersöka pungen. EN GÅNG. Så får läkaren säga sitt.

• Anonym

Du ska tala om vad problemet är. 
    Du kan inte få den genomsökt bara för att.

• Anonym (Ja du)

På min vårdcentral så har man i alla fall de 20 senaste åren bara fått hjälp med en åkomma vid varje besök. Vill man ta upp någon annan åkomma så får man boka ett nytt besök. Läste för många år sedan om att läkarna i vissa förorter hade patienter som kunde komma med många olika krämpor och ta upp en timme av läkarens tid men bara betala en patientavgift medan vi andra bara fick 10 max 15 minuter. De gjorde visst om det. Så du får nog boka en speciell tid för pungundersökningen.

• Anonym (Hold my beer)

Men vadå "säkerställa att allt är ok där nere", vilket allt?? Varför skulle nåt vara fel, och vad i så fall?

• Anonym (oooo)
    Fredde00 skrev 2021-06-27 00:53:20 följande:

Hej! Vore det konstigt att be om att få pungen undersökt varje gång som man träffar en läkare på vårdcentralen för tex ett sår på handen eller smärta i ryggen? Alltså bara för att säkerställa att allt är Ok där nere, när man ändå träffar en läkare.

Kan man be om det under besöket eller bör man nämna det redan i samtalet när man bokar tid?

De brukar säga att man ska bara göra det som man bokat tid för. Dels tar det ju extra tid om fler saker ska göras och läkaren ska ju träffa nästa patient. Ibland är det kanske inte heller "rätt" läkare för den saken man vill kolla upp. 
    En gång frågade jag om en annan sak när jag var där och då sa läkaren mycket tydligt till mg att det tänkte han inte göra - jag fick boka en ny tid. 
  • Fredde00

Trodde inte detta va så konstigt???? tänker att ju tidigare någonting upptäcks, desto billigare blir det för vården.

När jag sökt för analklåda/sprickor tidigare så har de undersökt prostatan när man ändå ligger där, utan att jag bett om det.

Läkare borde vara glada för att man slår 2 flugor i en smäll så att säga. Annars skulle jag ju ta upp mycket mer tid i onödan om jag bokade ett extra besök

• Anonym (J)
    Fredde00 skrev 2021-06-27 19:49:31 följande:

Trodde inte detta va så konstigt???? tänker att ju tidigare någonting upptäcks, desto billigare blir det för vården.

När jag sökt för analklåda/sprickor tidigare så har de undersökt prostatan när man ändå ligger där, utan att jag bett om det.

Läkare borde vara glada för att man slår 2 flugor i en smäll så att säga. Annars skulle jag ju ta upp mycket mer tid i onödan om jag bokade ett extra besök

Läkarna tjänar väl dock på att det blir så många besök som möjligt. Mer stress till följd av mer jobb på mindre tid tjänar de inget på 
  • Anonym (Jenny)

Nu är jag varken man eller läkare så jag undrar vilken åkomma som visar sig just där och som en läkare hittar vid en undersökning, men som mannen själv inte kan känna? (tror att killar har rätt bra koll på hur deras pung brukar kännas?)

Vill man kolla för säkerhets skull finns det väl massa andra saker som jag hade känt var mer relevanta - kolla över hela kroppen (särskilt ryggen) efter misstänkta födelsemärken, kolla synen, hörseln, puls, blodtryck, blodvärde, könssjukdomar, osv.

• Labano

Hahahahahahaaa Fredde du låter som en redigt galen person. Nej man kan inte förvänta sig att läkarna utför en scrotumUS vid varje besök på hälsocentralen. Hoppas ditt inlägg var ett litet sköj, annars kan det bli tufft med dina pung samt analproblem i framtiden ????

• Fredde00
    Labano skrev 2021-06-27 22:12:21 följande:

Hahahahahahaaa Fredde du låter som en redigt galen person. Nej man kan inte förvänta sig att läkarna utför en scrotumUS vid varje besök på hälsocentralen. Hoppas ditt inlägg var ett litet sköj, annars kan det bli tufft med dina pung samt analproblem i framtiden ????

När jag skriver varje besök så menar jag kanske 1 gång om året, går ju inte dit 1 gång i månaden. Cancer är viktigt att upptäcka i tid tänker jag, och att palpera testiklarna görs på 2 minuter. Det har läkarna tid för under besöket.

Anusproblemet är löst sen ett par år sedan men tack ändå
  • Anonym (Jenny)
    Fredde00 skrev 2021-06-28 12:03:29 följande:
    När jag skriver varje besök så menar jag kanske 1 gång om året, går ju inte dit 1 gång i månaden. Cancer är viktigt att upptäcka i tid tänker jag, och att palpera testiklarna görs på 2 minuter. Det har läkarna tid för under besöket.

Palpera testiklarna borde vara enklast för den som de sitter på, antar jag? Precis som vi kvinnor känner igenom våra bröst, och kontaktar vården först om vi upptäcker något som avviker...
  • Anonym (Hold my beer)
    Fredde00 skrev 2021-06-28 12:03:29 följande:

Testikelcancer kan du ju känna efter själv. Prostatan borde alla män över 40 kolla årligen.
Svar på tråden Be om pungundersökning vid läkarbesök av annan åkomma