• Sun 27 Jun 2021 07:52
    1212 visningar
    4 svar
    4
    1212

    Sala!?

    Hej!

    Någon som bott/bor i Sala?

    Vill ni berätta lite om samhället?

    Vi funderar på att flytta dit, men vet inte så mycket.

    Tänker mig att Sala är en mindre stad, med närhet till Västerås och Uppsala (för större utbud och arbetsmöjligheter).

    Men att det för barnen ska finnas tillräckligt i Sala (skolor, fritidsmöjligheter, sport?)?

    Hur är skolorna?

    Hur är befolkningen?

    I en del småstäder upplever jag att folk är så missnöjda?

    Är det blandat folk? Finns gott om både hyreslägenheter och villor, eller hur?

    Arbetarstad? Endel lantbrukare runtomkring? Nysvenskar? Och så akademiker som pendlar in till Uppsala/Västerås? Stor arbetslöshet?

    (Jag VILL alltså ha denna blandning av olika människor!!)

    Ja, svårt att svara på kanske. Men vill så gärna höra andras erfarenheter.

    Tack!!

  • Svar på tråden Sala!?
  • Sun 27 Jun 2021 18:49
    #1

    Det måste väl finnas några Sala-bor här?

  • Mon 28 Jun 2021 00:17
    #2

    Mysig liten stad med ett begränsat utbud av affärer.Blandad befolkning.Tyvärr lite stök då och då på stan,verkar finnas en hel del droger i omlopp.Skolorna har varit så där,högstadieskolorna har det förekommit en del incidenter på.Fint bad i sjö rätt centralt där det också varit en hel del bråk och skadegörelse tyvärr.Sport finns det nog ett rätt bra utbud av.Fin lekpark centralt i stan.Västerås nära,många som jobbar och åker dit för att handla.Bra mataffärer i Sala.Blandat utbud av bostäder.

  • Mon 28 Jun 2021 10:57
    #3
    Chocolatechips skrev 2021-06-28 00:17:36 följande:

    Mysig liten stad med ett begränsat utbud av affärer.Blandad befolkning.Tyvärr lite stök då och då på stan,verkar finnas en hel del droger i omlopp.Skolorna har varit så där,högstadieskolorna har det förekommit en del incidenter på.Fint bad i sjö rätt centralt där det också varit en hel del bråk och skadegörelse tyvärr.Sport finns det nog ett rätt bra utbud av.Fin lekpark centralt i stan.Västerås nära,många som jobbar och åker dit för att handla.Bra mataffärer i Sala.Blandat utbud av bostäder.


    Tack!!

    Vi har bott utomlands i många år och jag tror vi ?passar bättre in? i en ort med lite blandad befolkning. :) Men vi älskar småstadstanken! Så storstaden/förorten där en blandning av folk med olika bakgrunder kanske är vanligare, känns ändå inte helt rätt.

    Naturen och sjön runt Sala verkar underbar!

    Vad för incidenter menar du på högstadieskolorna? Mer stök än i andra städer? (Vår äldsta kommer börja sjuan. Och han är van med rätt trygga och disciplinerade skolor från där vi nu bor).
  • Mon 28 Jun 2021 13:42
    #4

    Västerås är en stökig stad nu för tiden vilket är jättetråkigt.Samtidigt är vissa stadsdelar där bättre /lugnare att bo i.Gissar att Sala är lite samma lika,finns säkert lugna kvarter där med.Jag har aldrig bott inne i Sala.Googla Sala bråk skola så hittar du en del info.Vet dock inte om Sala generellt är stökigare än andra småstäder.Finns små orter runt Sala som är trevliga.Lycka till med allt och hoppas ni hittar nåt trevligt boende!

Svar på tråden Sala!?