• Anonym (TS)

    Marknadshyror Blackstone

    Du som är för marknadshyror, tror du verkligen det är en bra utveckling att Blackstone styr hyresmarknaden i t.ex Stockholm?


    Kan finansmarknaden verkligen bry sig om hyresrätter och hyrestagare på ett bra sätt?


     


    Titta gärna på dokumentären Push:


    www.svtplay.se/video/25104314/push


    Kan finansmarknaden verkligen reglera sig själv på ett bra sätt?


    När det går att tjäna pengar på att förstöra jorden, kommer verkligen finansmarknaden då att vara svaret på allt?


    Var finns moralen?


    Jorden vi ska lämna över till våra barn.


     


    Jag har röstat borgerligt hela mitt liv, men kommer inte göra det i nästa val, av flera anledningar.


    Marknadshyror är en anledning.

  • Svar på tråden Marknadshyror Blackstone
  • Anonym (X)

    Ogillar marknadshyror men ogillar lika mycket att det inte byggs små hyreslägenheter för ungdomar.

    Vad är V:s lösning?

  • Anonym (Lilo)
    Anonym (X) skrev 2021-06-27 11:47:15 följande:

    Ogillar marknadshyror men ogillar lika mycket att det inte byggs små hyreslägenheter för ungdomar.

    Vad är V:s lösning?


    I min stad bygger privata hyresvärdar hyreslägenheter som aldrig förr! I finaste lägena, med alla standardhöjningar som existerar, och nästan uteslutande större lägenheter. Senast förra veckan annonserade ett privat bolag att dom skulle bygga 180 hyresrätter varav hela 5(!) stycken skulle vara 1:or och 10 stycken 2:or, resterande blir 3:or, 4:or och 5:or som antagligen kommer ha hyresnivåer på mellan 12-18.000 kronor per månad. 
    Såhär har det sett ut i min kommun de senaste 10 åren. Alla hyreslägenheter som byggs är stora, flådiga och i områden där man kan dra upp hyran till max. Hur skulle marknadshyror göra att dom plötsligt började bygga 1:or och 2:or utan golvvärme i hallen, kakel i badrummet, diskmaskin, tvättmaskin, inglasad balkong etc?
  • Anonym (Lilo)
    Anonym (TS) skrev 2021-06-27 11:27:54 följande:

    Du som är för marknadshyror, tror du verkligen det är en bra utveckling att Blackstone styr hyresmarknaden i t.ex Stockholm?


    Kan finansmarknaden verkligen bry sig om hyresrätter och hyrestagare på ett bra sätt?


     


    Titta gärna på dokumentären Push:


    www.svtplay.se/video/25104314/push


    Kan finansmarknaden verkligen reglera sig själv på ett bra sätt?


    När det går att tjäna pengar på att förstöra jorden, kommer verkligen finansmarknaden då att vara svaret på allt?


    Var finns moralen?


    Jorden vi ska lämna över till våra barn.


     


    Jag har röstat borgerligt hela mitt liv, men kommer inte göra det i nästa val, av flera anledningar.


    Marknadshyror är en anledning.


    Har också sett Push, för något år sen. Skrämmande. Tyckte det mest obehagliga var London (om jag minns rätt) där fastigheter köptes upp och fick stå tomma för att de genererade en massa pengar ändå, utan att behöva ha en massa jobbiga hyresgäster boendes i dom. 
  • Arsenal90
    Anonym (TS) skrev 2021-06-27 11:27:54 följande:

    Du som är för marknadshyror, tror du verkligen det är en bra utveckling att Blackstone styr hyresmarknaden i t.ex Stockholm?


    Kan finansmarknaden verkligen bry sig om hyresrätter och hyrestagare på ett bra sätt?


     


    Titta gärna på dokumentären Push:


    www.svtplay.se/video/25104314/push


    Kan finansmarknaden verkligen reglera sig själv på ett bra sätt?


    När det går att tjäna pengar på att förstöra jorden, kommer verkligen finansmarknaden då att vara svaret på allt?


    Var finns moralen?


    Jorden vi ska lämna över till våra barn.


     


    Jag har röstat borgerligt hela mitt liv, men kommer inte göra det i nästa val, av flera anledningar.


    Marknadshyror är en anledning.


    Jag har sett Push och vill ogärna applicera den på Sverige då det är helt olika marknader (tänker främst på London). Tänkte försöka svara på dina frågor från mitt perspektiv: 

    1. Du som är för marknadshyror, tror du verkligen det är en bra utveckling att Blackstone styr hyresmarknaden i t.ex Stockholm? 
    Ja, jag anser att vårt hyressystem idag är gravt orättvist och tvingar folk in i andrahandsuthyrning vilket ofta medför högre hyror. Att göra det mer lönsamt för aktörer att tillverka hyresrätter och sätta en hyra som är marknadsmässig gör ju att fler får bostad och att balansera marknaden efter utbud och efterfråga vilket i det långa loppet kan sänka hyrorna avsevärt. Det betyder såklart inte att ett företag/fond etc. skall få total marknadstillgång. Konkurrensverket ser till att så inte är fallet. Det skall också finnas viss reglering, vilket det också finns under förslaget marknadshyror. 

    2. Kan finansmarknaden verkligen bry sig om hyresrätter och hyrestagare på ett bra sätt?
    Ja och nej. De kan bry sig om hyresrätter om det finns pengar att tjäna. Hyrestagarna bör tas om hand genom statliga medel. Hyresvärdar bör inte ha ett ansvar där heller i min mening. 

    3. Kan finansmarknaden verkligen reglera sig själv på ett bra sätt?
    Nej, det finns det ypperliga exempel på. Lagar och regler behövs, vilket det finns otroligt mycket av i Sverige. Du kan ta finanskrisen 2007 som ett exempel på det. De svenska bankerna var otroligt bra rustade för krisen som en följd av bra och effektiv reglering. 

    4. När det går att tjäna pengar på att förstöra jorden, kommer verkligen finansmarknaden då att vara svaret på allt?
    Vi har ett kapitalistiskt system, ergo vill man ha förändring måste man skapa incitament för bolag/människor att skapa förändringen. Det håller ju delvis på att hända med det gröna skift som sker just nu. 

    5. Var finns moralen?
    Definera moral. Jag lovar att människan som helhet har miljontals olika sätt att se på vad som är rätt och fel. Företag i frågan skall ta sitt samhällsansvar att agera utefter regler och lagar samt betala skatt. Lagarna skall skapas på annat håll genom konsensus av folket (ergo, moralen). 

    Jag röstar borgerligt och har alltid gjort det. Orättvisan i att jag måste köpa en 3:a i Vasastan för 10 miljoner och ta all risk själv medan en person bor i en lika stor hyresrätt (som denne ärvt eller liknande) som har hyrestak betalar 8.000 kr i månaden utan att ta någon risk på marknaden är på djupet inte rättvist. För att få rotation på marknaden måste man göra något drastiskt och det är att släppa loss hyrorna. Det är en rättighet att bo, tyvärr inte en rättighet att bo var du vill. Jag hade gärna bott på Manhattan i en 3:a men min ekonomi tillåter endast Vasastan och det har jag accepterat. Jag förstår inte varför det skall vara annorlunda med hyresrätter.
Svar på tråden Marknadshyror Blackstone