• Anonym (Fundersam)

Köpa in sig, 50 %, i huset

Hej :)

Jag behöver lite hjälp med att tänka...

Jag äger ett hus som jag en gång köpt ut mitt ex ur. Det var inte lätt att få stå på lånen själv men till slut lyckades jag övertala banken. Husets värde har ökat och idag har jag lån på ca 50 % av värdet. Jag har också träffat en ny man. Vi är säkra på vår relation och vill bo ihop och mitt hus är tills vidare det aktuella att bo i. På sikt kommer vi köpa ett annat boende... Han vill dock redan nu köpa in sig i mitt hus vilket för min del skulle kunna innebära att jag blir skuldfri eller sitter med miljoner på banken. Ändå blir jag osäker! Tänk om något händer så vi ändå tvingas isär och jag står där och inte får köpa mitt hus...

Hur ska man tänka? Vilka för- och nackdelar ska man väga mot varandra? Vad missar jag? Hur hade du tänkt?

• Svar på tråden Köpa in sig, 50 %, i huset
  • Anonym (Osäker)

Jag förstår att du är osäker. Jag hade själv inte låtit någon köpa in sig i mitt hus igen?

Du kan även föreslå att din man köper ett hus eller en lägenhet för sitt kapital och hyr ut. På så sätt har ni båda investerat i bostadsmarknaden men slipper problemen med att köpa ut varandra vid en separation.

Det förutsätter att föreningen tillåter uthyrning.

• Anonym (Myran)

Vad anger han för anledning till att köpa in sig i huset? Har du förklarat hur du känner? Alternativet kan ju vara att han köper in sig i huset, men med mindre del. Han behöver ju inte köpa 50% han skulle ju kunna köpa in sig på 25% eller liknande. Han får då del av boendet, och du får en summa för det, men skulle ni gå isär så är det en mindre del du behöver köpa tillbaka. Och om du då sparar pengarna han betalt på ett sparkonto så har du ju en bra del att köpa ut han för.

• Anonym (Nej)

Du ska äga ditt hus själv! Just nu har han ingen rätt till ditt boende om ni blir sambos, men det kan ställa till stora problem om ni går isär och han äger hälften. Om ni ska gifta er i framtiden kan han få köpa in sig i huset MEN då ska det vara halva marknadsvärdet och inget annat. Då tar ni dit 2-3 oberoende mäklare som värderar huset och drar ett genomsnitt som verkar rimligt. Ska ni gifta er har han nämligen ändå rätt till del av boendet, inte från dag ett men efter några år.

• Anonym (Fundersam)

Tack för era kloka tankar! Jag tror han vill äga 50 % för att ha något att investera sina pengar i när han säljer sitt hus. Ska prata med honom om att låta pengarna vara tills jag också säljer och vi köper något ihop. Det är inte alltför långt bort...

• Anonym (vår lösning)

Min partner köpte in sig i mitt hus med 3% om året. Nu efter 12 år äger han alltså 36% av huset. Det känns som en bra takt för oss. Min moster  köpte in sig i hennes sambos hus med 5% om året. Man behöver alltså inte gå all-in på en gång uton kan ta det i den takt man känner är lagom och är bekväm med.

• Anonym (A)
    Anonym (Nej) skrev 2021-06-27 12:04:43 följande:
    Du ska äga ditt hus själv! Just nu har han ingen rätt till ditt boende om ni blir sambos, men det kan ställa till stora problem om ni går isär och han äger hälften. Om ni ska gifta er i framtiden kan han få köpa in sig i huset MEN då ska det vara halva marknadsvärdet och inget annat. Då tar ni dit 2-3 oberoende mäklare som värderar huset och drar ett genomsnitt som verkar rimligt. Ska ni gifta er har han nämligen ändå rätt till del av boendet, inte från dag ett men efter några år.
    Håller med
  • Anonym (.)

Jag hade väntat med  50/50 tills vi köpt annat boende.

• Anonym (Aldrig)

Skulle aldrig gått med på det, mitt hus är min borg och min trygghet. Säg åt gubben din att sätta in pengarna på ISK eller nåt och sen köper ni något gemensamt, 50/50 om och när du nu vill det.

• Karlington
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-06-27 12:15:54 följande:

Tack för era kloka tankar! Jag tror han vill äga 50 % för att ha något att investera sina pengar i när han säljer sitt hus. Ska prata med honom om att låta pengarna vara tills jag också säljer och vi köper något ihop. Det är inte alltför långt bort...

Det är nog bättre att han investerar sina pengar i något annat.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Aldrig) skrev 2021-06-28 04:46:44 följande:

Skulle aldrig gått med på det, mitt hus är min borg och min trygghet. Säg åt gubben din att sätta in pengarna på ISK eller nåt och sen köper ni något gemensamt, 50/50 om och när du nu vill det.

Om de inom en snar framtid ska köpa något tillsammans ska han absolut inte investera pengarna, investerar gör man långsiktigt, och inte med pengar man behöver inom några år. 
  • Anonym (Aldrig)
    Anonym (xxx) skrev 2021-06-28 10:14:02 följande:

Om de inom en snar framtid ska köpa något tillsammans ska han absolut inte investera pengarna, investerar gör man långsiktigt, och inte med pengar man behöver inom några år. 

Med flera ISK kan man investera både på kort och lång sikt. Läs tex på länken nedan om vad som kan passa på några års sikt.

www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/sparstrategi/vilken-risk-passar-mig-och-mitt-sparande.html
  • AAA rating

Ditt hus din Borg. Låt ingen köpa in sig.

Värdet har gått upp enligt vad du säger vilket gör att du åker på en skattesmäll som minskar dina möjligheter att köpa tillbaka huset om något händer med relationen.

Det tillkommer lagfartskostnader i onödan om ni ändå ska köpa ett hus i en snar framtid.

Svårt att sätta rätt värde på huset även om mäklare tas in för värderingar. Detta kan göra att någon av er tjänar grova pengar på den andres bekostnad.

Svar på tråden Köpa in sig, 50 %, i huset