Anonym (Ts) skrev 2021-06-27 13:17:59 följande:
Kvalitetstid med partner
Min man (tillsammans 14 år, gifta 3 år) tycker att vi har för lite kvalitetstid tillsammans, som par. Vi har en gemensam 8-åring som vi gör mycket tillsammans med som familj, men när han sover gör vi ofta saker på varsitt håll.
Jag gillar att krypa upp i soffan med en bok eller film, få lite tid för mig själv, medan han vill att vi umgås mer. (Hemma, vi har sällan möjlighet till barnvakt).
Hur mycket kvalitetstid har ni föräldrar tillsammans med er partner? Och vad hittar ni på, i hemmet? Tar gärna emot tips!
Ni kan laga mat tillsammans efter att sonen lagt sig, sedan äta och sitta och prata, och bestämma att den kvällen använder ni inte skärmar. Ni kan se film/serier tillsammans, lägga pussel, planera semesterresor, göra fotoalbum från tidigare resor, gå en promenad (sonen klarar väl att vara hemma själv någon timme). På helgerna kan ni hitta på något när sonen är hos kompisar. Hemmaträning. Projekt i hemmet.
Det blir ju bättre ju äldre sonen blir, men ni kan ju inte bara vänta, risken är att din man tröttnar på dig om ni aldrig gör något gemensamt.
Börja i liten skala, bestäm att varann onsdag så bestämmer han något, och varann onsdag bestämmer du något.
Ni ska kanske försöka hitta någon som kan vara barnvakt, någon granne t ex. Då kan ni gå på bio t ex. Eller att han sover över hos någon kompis.