• Anonym (Ts)

Kvalitetstid med partner

Min man (tillsammans 14 år, gifta 3 år) tycker att vi har för lite kvalitetstid tillsammans, som par. Vi har en gemensam 8-åring som vi gör mycket tillsammans med som familj, men när han sover gör vi ofta saker på varsitt håll.

Jag gillar att krypa upp i soffan med en bok eller film, få lite tid för mig själv, medan han vill att vi umgås mer. (Hemma, vi har sällan möjlighet till barnvakt).

Hur mycket kvalitetstid har ni föräldrar tillsammans med er partner? Och vad hittar ni på, i hemmet? Tar gärna emot tips!

• Svar på tråden Kvalitetstid med partner
  • Anonym (Göran.)

Ta en ledig fredag tillsammans då och då. Gör något trevligt tillsammans när sonen är i skolan.

• Fiona M

Hur vill han att ni umgås, och varför vill du inte det?
    För jag antar att han förslag på vad ni ska göra, inte att det hamnar på dig att hitta på?

• Fiona M

Här hemma gillar vi både att läsa och se på film (som du nämnde att du gjorde), och det kan man ju göra tillsammans och sen diskutera.
    Kanske kan ni välja varsin bok att läsa som ni tänkt till om och vill dela med varandra?

Sällskapsspel är roligt, eller att laga mat tillsammans.

• Anonym (Li)

Kanske sällskapsspel, spara något gott att äta till på kvällen när ni är själva och kanske bestämma någon film ni vill se tillsammans.

Sex, utforska och öppna upp er djupare tillsammans.

Gör saker själva ibland, gå ut och ät, ta in på hotell i närliggande stad och gå på stan lite.:)

• Anonym (Kvinna)

my-nanny.se/&gclid=CjwKCAjww-CGBhALEiwAQzWxOoBP8SCY7vjU8wyH_ypyU3GNfl3W_cuSTfKlJWlr7OicXQT3qskIYBoCPp0QAvD_BwE

• Anonym (Kvinna)

Det är viktigt att umgås.

• Fiona M

Har ni lika mycket egentid? (Tänker att du skriver att du gärna vill ha möjlighet att vara själv när sonen sover.)

• Anonym (…)

Vi gör ofta så att grabben (6år) får middag lite tidigare och så åter vi två sen middag tillsammans. Vi tittar ofta på tv-serier tillsammans på kvällen.

Nu op sommaren har grabben sovit över på läger och vi har då kunnat hyra en lägenhet i en annan stad och jobba därifrån några dagar (så kan vi turista lite på lunchen och gå ut på restaurang på kvällen).

Senare i år får grabben bo hos mormor och morfar i två veckor så att vi kan fire att vi varit gifta i 10 år genom en resa utomlands där vi vandrar (backpacking) och dyker en del tillsammans.

Att vandra tillsammans är fantastiskt. Man är inte distraherad av mobil, tv eller jobb. Och man kan prata med varandra hela dagen.

• Anonym (oooo)
    Anonym (Ts) skrev 2021-06-27 13:17:59 följande:

Min man (tillsammans 14 år, gifta 3 år) tycker att vi har för lite kvalitetstid tillsammans, som par. Vi har en gemensam 8-åring som vi gör mycket tillsammans med som familj, men när han sover gör vi ofta saker på varsitt håll.

Jag gillar att krypa upp i soffan med en bok eller film, få lite tid för mig själv, medan han vill att vi umgås mer. (Hemma, vi har sällan möjlighet till barnvakt).

Hur mycket kvalitetstid har ni föräldrar tillsammans med er partner? Och vad hittar ni på, i hemmet? Tar gärna emot tips!

Vi sitter alltid tillsammans i tv-soffan om kvällarna. Vi tycker mycket om att se på film eller serier tillsammans. Annars kan vi ligga och läsa varsin bok men vi är ändå i samma rum så man kanske läser upp någon tänkvärd del ur sin bok osv, sånt tycker vi om. Man umgås även om man läser varsin bok. Ibland tar vi fram något sällskapsspel och kör en runda, bara vi två. 
    Vi är ute och promenerar/joggar tillsammans ett par ggr/veckan. 
    Nu när vi har semester sitter vi mycket ute i solen i trädgården. Vi läser, pratar, fikar, rensar ogräs - umgås. 

Jag menar att detta är = umgås. Räcker sånt inte för din man, eller menar du att du vill sitta ensam i soffan med en bok eller en film? 
  • Anonym (Ts)

Tack för era svar!

Vi har väl hamnat i en rutt helt enkelt. Jag som person behöver också en del egentid/ensamtid för att tanka energi, medan han får energi av att umgås. Så vi får ju kompromissa! :)

Han är inte så glad i filmer och serier, nån gång ibland kan han tänka sig det. Läsa gillar vi däremot båda två, så det kan vi ju göra även om det kanske inte är supersocialt.

• Anonym (Kajsa)
    Anonym (Ts) skrev 2021-06-27 13:17:59 följande:
    Kvalitetstid med partner

Ni kan laga mat tillsammans efter att sonen lagt sig, sedan äta och sitta och prata, och bestämma att den kvällen använder ni inte skärmar. Ni kan se film/serier tillsammans, lägga pussel, planera semesterresor, göra fotoalbum från tidigare resor, gå en promenad (sonen klarar väl att vara hemma själv någon timme). På helgerna kan ni hitta på något när sonen är hos kompisar. Hemmaträning. Projekt i hemmet. 

Det blir ju bättre ju äldre sonen blir, men ni kan ju inte bara vänta, risken är att din man tröttnar på dig om ni aldrig gör något gemensamt. 

Börja i liten skala,  bestäm att varann onsdag så bestämmer han något, och varann onsdag bestämmer du något. 

Ni ska kanske försöka hitta någon som kan vara barnvakt, någon granne t ex.  Då kan ni gå på bio t ex. Eller att han sover över hos någon kompis. 
Svar på tråden Kvalitetstid med partner