• Sun 27 Jun 2021 14:20
    1408 visningar
    31 svar
    31
    1408

    Orättvist? Hjälp mig.

    Min man har mer pengar än jag. Jag har lyckats spara ihop drygt 30 000 kr vilket är den största summa jag någonsin haft. Vi har precis målat vårt hus och innan vi gjorde det sa jag till min man att jag tyckte det var orättvist att jag skulle lägg hela mina besparingar på att betala hälften. Det är inte det att jag tycker att han ska betala allt men att jag ska lägga 100% av mina pengar känns inte rätt. Han är miljonär.

  • Svar på tråden Orättvist? Hjälp mig.
  • Sun 27 Jun 2021 14:56
    #1
    +2

    Jag förstår känslan men varför ska han straffas för att ha bättre utgångsläge än dig? Om du inte har råd att ha hus skulle ni inte ha skaffat ett heller. 

  • Magica­l
    Sun 27 Jun 2021 15:17
    #2
    povelspektakel skrev 2021-06-27 14:20:38 följande:

    Min man har mer pengar än jag. Jag har lyckats spara ihop drygt 30 000 kr vilket är den största summa jag någonsin haft. Vi har precis målat vårt hus och innan vi gjorde det sa jag till min man att jag tyckte det var orättvist att jag skulle lägg hela mina besparingar på att betala hälften. Det är inte det att jag tycker att han ska betala allt men att jag ska lägga 100% av mina pengar känns inte rätt. Han är miljonär.


     

    Vad är syftet med tråden? Du har ju sagt vad du tycker innan målandet startade. 
  • Sun 27 Jun 2021 15:35
    #3
    Mortiscia80 skrev 2021-06-27 14:56:44 följande:

    Jag förstår känslan men varför ska han straffas för att ha bättre utgångsläge än dig? Om du inte har råd att ha hus skulle ni inte ha skaffat ett heller. 


    Jag håller till viss del med. Jag hade aldrig kunnat köpa hus, det är hans pengar som använts till handpenning. Då kan jag tänka att jag kommer billigt undan. Samtidigt skaver det lite men jag är inte säker på att jag har någon grund. Tack för svar!
  • Sun 27 Jun 2021 15:36
    #4

    Varför målade du inte halva huset själv?

  • Sun 27 Jun 2021 15:36
    #5

    Vad har ni för ekonomisk överenskommelse? Betalar ni alltid hälften var eller betalar ni procentuellt efter inkomst? Eller på något annat sätt?

    Hur ni ska göra beror ju på vad ni har kommit överens om.

  • Kusine­n
    Sun 27 Jun 2021 15:42
    #6

    Det känns ju inte helt bra att ni köpt ett hus på de premisserna.

    Ägerna ni huste lika mycket var förresten?

    Var det nödvändigt attmåla just i år?

  • Sun 27 Jun 2021 15:46
    #7
    Mortiscia80 skrev 2021-06-27 14:56:44 följande:

    Jag förstår känslan men varför ska han straffas för att ha bättre utgångsläge än dig? Om du inte har råd att ha hus skulle ni inte ha skaffat ett heller. 


    Jag håller till viss del med. Jag hade aldrig kunnat köpa hus, det är hans pengar som använts till handpenning. Då kan jag tänka att jag kommer billigt undan. Samtidigt skaver det lite men jag är inte säker på att jag har någon grund. Tack för svar!
    Litorina skrev 2021-06-27 15:36:45 följande:

    Vad har ni för ekonomisk överenskommelse? Betalar ni alltid hälften var eller betalar ni procentuellt efter inkomst? Eller på något annat sätt?

    Hur ni ska göra beror ju på vad ni har kommit överens om.


    Nu när vi har ungefär samma lön betalar vi hälften var.
    Kusinen skrev 2021-06-27 15:42:36 följande:

    Det känns ju inte helt bra att ni köpt ett hus på de premisserna.

    Ägerna ni huste lika mycket var förresten?

    Var det nödvändigt attmåla just i år?


    Ja, helt sant. Tack! Jag äger halva huset trots att jag inte bidragit ekonomiskt. Tack, jag behövde nog få lite perspektiv
  • Sun 27 Jun 2021 15:48
    #8
    -3

    Jag tycker du ska lägga dina pengar, sedan tar du ut skilsmässa så får du en del av hans pengar.

    Ja, man kan tycka att det är rätt att ni ska betala hälften var, men jag tycker att det är höjden av snålhet när man valt att leva ihop. Skulle aldrig sätta min partner i den sitsen om jag satt på massa pengar. 

  • Kusine­n
    Sun 27 Jun 2021 15:52
    #9
    povelspektakel skrev 2021-06-27 15:46:10 följande:

    Jag håller till viss del med. Jag hade aldrig kunnat köpa hus, det är hans pengar som använts till handpenning. Då kan jag tänka att jag kommer billigt undan. Samtidigt skaver det lite men jag är inte säker på att jag har någon grund. Tack för svar!Nu när vi har ungefär samma lön betalar vi hälften var.Ja, helt sant. Tack! Jag äger halva huset trots att jag inte bidragit ekonomiskt. Tack, jag behövde nog få lite perspektiv


    Det du behpver vara nog med tänker jag att vara varsam med pengarna och allt som görs görs utifrån dina förutsättningar. Dvs ni måste utgå från dina förustättningar när ni sätter standard på renoveringar, underhåll mm om ni ska betala hälften hälften, inte utifrån hans. Det måste han vara beredd på, han kan inte kräva mer av dig än du har råd till och vad som är rimligt för dig utifrån din situation att prioritera.

    Det anser jag vara väldigt viktigt, att om man har olika ekonomsika förutsättningar alltid utgå från den med sämst förutsättningar.

    Det där kan säkert bli lite jobbigt eftersom han säkert har lust att göra mer än vad som är rimligt för dig.
  • Sun 27 Jun 2021 15:59
    #10
    +2

    Pengar i äktenskap är bådas. Jag är särbo och jag får ekonomisk hjälp av min särbo. Han betalar några av mina utgifter. Han betalar nästan hela semesterkostnaderna. Vi hjälps alltid åt med praktiska saker. Aldrig gnäll om pengar.

Svar på tråden Orättvist? Hjälp mig.