• Anonym (Kaffedraken)

    IVF-kö i Göteborg (och övriga Sverige)

    Hej!

    Någon som just nu står i kö för eller precis har påbörjat IVF i Göteborgs området? Är nyfiken på hur lång väntetid det är från det att remissen skickad.

    Har PCOS konstaterat & efter dubbelkurer med Letrozol hände inget ting så enligt läkaren är nästa steg fertilitetsutredning (bokat efter sommaren) och sen troligen IVF remiss om inget förändras. Men tycker det är så påfrestande att inte veta vad det innebär - är det 1 års väntetid så man ska planera ett bröllop där imellan för att hålla tankarna på annat (vi är förlovade och vill gifta oss ändå men ville prioritera barn först bara????), eller är det liksom 3 månader enligt vårdgarantin osv?

    Såklart vill man att det skall gå så fort som möjligt, men utöver det känner jag en psykisk påfrestning av att inte veta vad vi har framför oss - och speciellt vad jag skall ställa mig in på att det tar i tid så att man inte går och hoppas och hoppas och så tar det 10x så lång tid.

  • Svar på tråden IVF-kö i Göteborg (och övriga Sverige)
  • Anonym (Kaffedraken)

    Vår remiss bekräftades i slutet av januari i år och vårt första besök på Sahlgrenska är på torsdag nästa vecka. Så det tog drygt 5 månader att komma fram i kön för oss. Sedan blir det väl ny väntan på att få dra igång med själva IVF:n.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Åh tack för svar, och skönt att det ändå inte är längre även om 5 månader känns som en evighet! Och som du säger, sedan skall jag allt faktiskt dras igång också! Lite nyfiken på om ni använd er något av vårdgarantin när det gick över de tre månaderna eller om det bara var att vänta? :)

    Men stort lycka till för er och hoppas att det går så smidigt som det kan gå härifrån och framåt !

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vårdgarantin finns inte pga Corona.... väntar på att få operera mig så därför vet jag att den inte gäller :(

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vår remiss skickades också iväg i slutet av januari och vi hade nybesök i början av juni, vi stod på en kort-varsel lista och blev uppringda när någon annan bokat av. Så när er remiss bekräftats av SU så kan ni kontakta dem och be dem sätta upp er på den kön. Då ska man kunna ta en tid med kort varsel, men man åker inte ur sin vanliga kö om man tackar nej. Den tiden brukar vara en månad innan ordinarie tid :) inte mycket, men allt känns ju som en evighet redan som det är.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Kolla om ni kan göra utredningen på en kvinnoklinik för att det ska gå snabbare. Om ni väntar på utredning på Sahlgrenska där de när den öyr klar rekommenderar IVF så kommer ni sedan stå i kö till IVF i fem-sex månader sen igen antagligen.

    Vårdgarantin för IVF är knappt användbar ens i vanliga fall i VGR, då blir man skickad till en annan region, t ex Örebro, och så måste behandlingarna sen göras där. Själva förfarandet i sig tar också tid förstod jag det som när jag frågade vid vår process 2018.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi gjorde inget med vårdgarantin, har förstått att det är krångligt och inte säkert att det faktiskt leder till snabbare nybesök. Inte så insatt, men fick en bild av att man sätts i kö på nytt i den region man skickas till?

    Stod också på kort varsel-listan, men fick faktiskt aldrig något samtal därifrån.

    Tack för lyckönskningar. Och detsamma till er! Känner mig inte så optimistisk just nu, men det är ju så svårt att bara vänta och inte veta NÄR och OM.


    Instagram: @att_vanta
  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi gjorde utredning via Göteborgs kvinnoklinik. Tyvärr är det lång väntetid på utredning via Sahlgrenska nu under pandemin. Annars är mitt tips också kortvarsellistan. Vi blev också kallade 5-6 mån efter att remissen skickades. Lycka till!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för era svar! Vi har utredning bokat i slutet av augusti på Göteborgs kvinnoklinik - typiskt med sommarstängt som fördröjer allt 2 månader..

    Är lite nyfiken, har någon av er funderar på / tänkt på att gå privat? Är ju mycket pengar men är också en lång lång väntan. Någon som vet hur lång tid det brukar ta från första mötet till att man kan göra första insättningen? Är så mycket tankar & känslor!

  • Anonym (Kaffedraken)
    Soffans skrev 2021-06-28 21:47:40 följande:

    Tack för era svar! Vi har utredning bokat i slutet av augusti på Göteborgs kvinnoklinik - typiskt med sommarstängt som fördröjer allt 2 månader..

    Är lite nyfiken, har någon av er funderar på / tänkt på att gå privat? Är ju mycket pengar men är också en lång lång väntan. Någon som vet hur lång tid det brukar ta från första mötet till att man kan göra första insättningen? Är så mycket tankar & känslor!


    Om vi ser till Sahlgrenska så kommer de ha tagit oss ca 8 månader från remiss till äggplock troligtvis då vi har planerat in för mensen i slutet av september.


    Vi utredde också via GKK och valde sedan att gå via IVF Nordic som ligger på samma mottagningen för 2 försök i väntan på landstinget. Det är ju en avvägning man får göra i mån av tid/pengar.


    För mig är ett av problemen låg äggreserv (och dåligt tålamod) så vi hade nog lite panik över att man vill hinna så snart som möjligt och inte bara sitta och rulla tummarna. Sen blev det inget på privatförsöken, men då känns väntan inte lika lång till landstinget eftersom man gjort något under tiden :) 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Soffans skrev 2021-06-28 21:47:40 följande:

    Tack för era svar! Vi har utredning bokat i slutet av augusti på Göteborgs kvinnoklinik - typiskt med sommarstängt som fördröjer allt 2 månader..

    Är lite nyfiken, har någon av er funderar på / tänkt på att gå privat? Är ju mycket pengar men är också en lång lång väntan. Någon som vet hur lång tid det brukar ta från första mötet till att man kan göra första insättningen? Är så mycket tankar & känslor!


    Vi gjorde också utredningen på GKK och tog ett försök på Nordic IVF. Som inte gick vägen. Har precis som Dibella låg äggreserv.
    Instagram: @att_vanta
Svar på tråden IVF-kö i Göteborg (och övriga Sverige)