• Sommarsuperhärligt

    Farlig tradition i skolan

    Hej!

    Vår skola har en farlig tradition, som har gjort mig så irriterad.

    Det är nämligen så här att vår skola har en tradition som innebär att varenda ca. 3 dagar innan jullov springer 9orna ett så kallat julspring. Detta innebär att en massa över 200 st elever håller hand i hand så att det bildas en massiv klump som drar isär varandra och springer runt hela skolan.

    Den här traditionen är så farlig inom flera aspekter. Dels blir det ett outhärdligt skrik, dels förstör en del elever glasdörrar, tar sönder stolar, slänger saker mm, dels är det farligt att spinga sådär hastigt i en klump där man man dras från båda ändarna nerför trappor och särskilt när man springer ute och det är is!!, dels blir det krock mellan de som är med och håller i varandra och de andra i skolan som går, och det kan bli att man trampar på någon som ramlar, man stör lektioner och när man springer in i lektionssalarna så stör det de andra eleverna när skolbänkarna flyttas och sakerna ramlar på golvet, lärare knuffas, eleverna som springer stöts ibalnd åt sidan och då springer man medan man touchar den hårda och vassa tegelväggen och det gör ont. Med mycket mer. Och detta pågår ens länge.

    Jag har upplevt detta innan jag gick i 9an och då 9orna gjorde detta och störde så väldigt mycket, men sen också när jag var med. Och ja man kanske undrar att varför jag var med när jag inte tyckte om hela skiten, men det var grupptryck av klasskamrater, "det är en upplevelse, det är kul, kom igen, du kan ju inte missa" ack och jag gick med på det. 

    Mina armar drogs sönder, jag knuffades sönder, förlorade hörseln typ av all skrik och dåd, höll på att ramla från trappas, magen och höfter slogs av bänkkanterna, fick ont av tegelväggen mm, men VÄRST AV ALLT !!!! var att det var någon som hade hällt mycket vatten väldigt märkligt nog på mest olämpligaste stället, den raka vägen där mest rejäl spring sker, ja och jag halkade och slog mig ihjäl- kläder förstördes pga att de revs men också av blod då jag fick ett ordentligt sår. Folk höll på att springa på mig när jag låg på golvet och det tog lång tid innan jag fick hjälp särskilt när skolsköterskan aldrig typ är närvarande+ledig i skolan. Och istället för att ge mig bandage eller lite kompromiss så ger hon mig världens sämsta plåster som fastnar i sår. Det hela slutade med att jag idag har ett väldigt fult och stort ärr på knät.... Inte nog med det var det inga lärare som typ vaktade hela denna farliga "tradition som en efterbliven kom på, och som ännu mer efterbliven rektor accepterar trots att många lärare och en del elever motsäger detta". 

    Som jag nämnt tidigare var det många som motsade skiten och har gjort det under många år främst lärare, dock utan att detta avslutats pga att elever tjatar. De tror det är kul. Så det året jag var med var det tveksamt om detta skulle bli av, men tillslut bestämde rektorn att detta skulle bli av!! Inte nog med att varje gång detta sker så måste skolan fixa och reperara en hel del som går sönder bland annat glasställen och glasdörrar, hur pass skadefyllt det är, att de yngre ser det och det ger en uppfattning för de om att det är ok/ tradition, att lärare störs av det, med mycket mer men mest betoning av hur skadefyllt det är. Så okejar hon det! Inte nog med att skolan ligger väldigt mycket back med sina skulder till kommunen, så slösar den pengar på sådant som är så onödigt och oansvarigt av en dålig rektor som godkänner det men minsann för att betala av skulder ställer in studieresor till parlamentet! Och även en jävligt rasistisk sjuksköterska som alltid inte ger mig hjälp och är dryg med flit och gav mig världens sämsta plåster som fastnar på sår!! Trots att jag sa att jag ville ha en kompress så att den mer kunde lufttorka dock utan att blöda ner kläder. Vägrade, dumjävel. Det är inte ok någonstans att sådan farlig tradition får äga rum och ske !!!!!

    Jag vill stämma rektorn pga att så att detta ska stoppas och få en ersättning från mitt fula ärr. Oansvariga ingen som tog bort det där vattnet när vi sprang för att bajslärare som inte säger emot ordentligt bara bra på att klaga och sucka efteråt inte ville vakta när de måste göra det.

    Att prata ger ingen nytta, de saknar konsekvenstänkande. Jag vill ta det på högre nivå- jag vill klaga hos kommunen. Hur gör man???

  • Svar på tråden Farlig tradition i skolan
  • Anonym (F)

    Ärret kan du eventuellt få ersättning för av försäkringsbolaget.

    I övrigt så skulle jag skicka ett Mail till rektorn angående traditionen.

    Men låt någon läsa först. Tycker du överdriver hur du uttrycker dig.

    Slog dig halvt ihjäl? ja du fick ett sår på knät. Förstår du vad jag menar?

  • Sommarsuperhärligt
    Anonym (F) skrev 2021-06-27 18:39:33 följande:

    Ärret kan du eventuellt få ersättning för av försäkringsbolaget.

    I övrigt så skulle jag skicka ett Mail till rektorn angående traditionen.

    Men låt någon läsa först. Tycker du överdriver hur du uttrycker dig.

    Slog dig halvt ihjäl? ja du fick ett sår på knät. Förstår du vad jag menar?


    Gumman, jag underdriver ens. Förstår du inte att det är en klump som springer så hastigt och det är som en tryckvåg att om man ramlar springer de på en om man inte fort reagerar och flyttar åt sedan. 

    Har nämnt detta och ingen nytta, hon är ju ändå rektor de springer inte in på hennes lektioner, Du går inte i skolan och förstår inte hur pass fel det hela är.
  • Anonym (Mia)

    En sak man kan göra är att kontakta lokala media (tidning, radio, tv). Men det är nog bättre att vänta till november, när det börjar bli dags för nästa julavslutning.

  • Anonym (Kärringjävel)
    Sommarsuperhärligt skrev 2021-06-27 18:44:55 följande:
    Gumman, jag underdriver ens. Förstår du inte att det är en klump som springer så hastigt och det är som en tryckvåg att om man ramlar springer de på en om man inte fort reagerar och flyttar åt sedan. 

    Har nämnt detta och ingen nytta, hon är ju ändå rektor de springer inte in på hennes lektioner, Du går inte i skolan och förstår inte hur pass fel det hela är.
    Gumman?
  • Anonym (F)
    Sommarsuperhärligt skrev 2021-06-27 18:44:55 följande:

    Gumman, jag underdriver ens. Förstår du inte att det är en klump som springer så hastigt och det är som en tryckvåg att om man ramlar springer de på en om man inte fort reagerar och flyttar åt sedan. 

    Har nämnt detta och ingen nytta, hon är ju ändå rektor de springer inte in på hennes lektioner, Du går inte i skolan och förstår inte hur pass fel det hela är.


    Okej såhär. Du behöver kanske vara mer saklig och tydlig då.

    Att säga att du slog halvt ihjäl dig för att du fick ett sår på knät gör att man inte tar resten av det du skriver på allvar
  • Sommarsuperhärligt
    Anonym (Kärringjävel) skrev 2021-06-27 18:52:57 följande:
    Gumman?
    Nää, kärring eller
  • Sommarsuperhärligt
    Anonym (F) skrev 2021-06-27 18:54:30 följande:
    Okej såhär. Du behöver kanske vara mer saklig och tydlig då.

    Att säga att du slog halvt ihjäl dig för att du fick ett sår på knät gör att man inte tar resten av det du skriver på allvar
    Jag är saklig och tydlig då jag inte pratade enbart ur mitt perspektiv utan utifrån alla och nämnde på vilka sätt detta är fel och skadefyllt. 

    Men det är snarare du som underskattar, då du är subjektiv, men förstår du går inte i skolan och förstår inte hur pass skadefyllt det är. 

    De mest starka och sportiga killarna som var med sa att det var lätt att tappa balansen och det var riskabelt.

    Så med andra ord, rara gumma, håll inte på om du inte ska skriva något mer vettigt. 
  • Anonym (F)

    Och detta med plåstret förstår jag inte? Det var väl bara att byta detta mot kompress när du kom hem?

  • Sommarsuperhärligt
    Anonym (F) skrev 2021-06-27 19:03:44 följande:

    Och detta med plåstret förstår jag inte? Det var väl bara att byta detta mot kompress när du kom hem?


    Gjorde det men såret hade blivit typ kladdigt och infekterat redan och utdraget, och när jag drog bort plåstret rev den med sig mycket 

    ....
  • Anonym (F)
    Sommarsuperhärligt skrev 2021-06-27 19:02:03 följande:

    Jag är saklig och tydlig då jag inte pratade enbart ur mitt perspektiv utan utifrån alla och nämnde på vilka sätt detta är fel och skadefyllt. 

    Men det är snarare du som underskattar, då du är subjektiv, men förstår du går inte i skolan och förstår inte hur pass skadefyllt det är. 

    De mest starka och sportiga killarna som var med sa att det var lätt att tappa balansen och det var riskabelt.

    Så med andra ord, rara gumma, håll inte på om du inte ska skriva något mer vettigt. 


    Men förstår du inte hur motsägelsefullt det är att du slog halvt ihjäl dig när du fick ett sår på knät?

    Din text är rörig och absolut inte saklig.

    Absolut låter detta som en tradition som inte alls är lämplig. Men att stämma rektorn kan du glömma.

    Du kan få pengar för ditt ärr från försäkringsbolaget och ta detta till exempelvis skolinspektionen.

    Men om du vill komma någon vart så måste du ju skriva på ett sådant sätt att den som INTE går på skolan förstår allvaret i situationen.

    Media som någon nämnt är naturligtvis också en bra väg att gå.

    Men det bästa vore troligtvis press från föräldrar med elever på skolan om att stoppa detta
Svar på tråden Farlig tradition i skolan