• Anonym (B)

Snabb fråga, borgensman

Snabb fråga

En borgensman vid hyreskontrakt. Betyder det att denna åtar sig att betala om hyresgästen ej skulle klara att betala hyra?

• Svar på tråden Snabb fråga, borgensman
  • Anonym (.)

Exakt.

Att gå i borgen betyder just det; att man betalar om den som står på kontraktet inte gör det.

• Anonym (B)
    Drottningen1970 skrev 2021-06-27 21:05:09 följande:

Skulle inte ens gå i borgen för mina egna barn.

Många föräldrar tar ju hela hyreskontraktet för barnen, tex om de pluggar och hyresvärden inte godtar studiemedel. Så bara hyreskostnaden känns inte så riskfyllt. Sedan kan ju borgensmannen välja att säga upp sitt åtagande om det inte fungerar. Så att hyresgästen måste flytta ut.
  • Limeblad
    Anonym (B) skrev 2021-06-27 21:27:25 följande:

Många föräldrar tar ju hela hyreskontraktet för barnen, tex om de pluggar och hyresvärden inte godtar studiemedel. Så bara hyreskostnaden känns inte så riskfyllt. Sedan kan ju borgensmannen välja att säga upp sitt åtagande om det inte fungerar. Så att hyresgästen måste flytta ut.

Man kan säga upp borgensåtagandet först efter två år, så kan bli rätt mycket pengar att betala om man skulle ha ett slarvigt barn.
  • Anonym (.)
    Ett borgensåtagande säger man inte bara upp sådär utan vidare.
    'Är du borgensman för ett banklån tex avslutas ditt borgensåtagande när lånet är återbetalt. Sen struntar eg banken i vem som betalar det, de vill bara ha sina pengar.

När det gäller hyresrätter så kan man inte kasta ut någon bara för att det blivit obekvämt och trist att vara borgensman. Detta pga besittningsrätten, en lag som säger att du inte bara kan kasta ut folk utan det måste prövas i hyresnämnden och sedan exekveras av kronofogdemyndigheten.
  • Anonym (.)
    Det där beror helt på vilken hyresvärd det handlar om. De flesta hyresvärdar (och lagen) tillåter inte att man har ett
    hyreskontrakt på ett ställe men bor på ett annat. Självklart finns det speciellt privata hyresvärdar som godkänner det där men de är inte många.

Många, men långt ifrån alla, hyresvärdar godkänner borgensmän. Hur lång tid borgensåtagandet gäller beror, enligt min erfarenhet, på situationen.
  • Drottningen1970
    Anonym (.) skrev 2021-06-27 21:51:28 följande:

Det där beror helt på vilken hyresvärd det handlar om. De flesta hyresvärdar (och lagen) tillåter inte att man har ett

hyreskontrakt på ett ställe men bor på ett annat. Självklart finns det speciellt privata hyresvärdar som godkänner det där men de är inte många.

Många, men långt ifrån alla, hyresvärdar godkänner borgensmän. Hur lång tid borgensåtagandet gäller beror, enligt min erfarenhet, på situationen.

Man har ju inte kontraktet för att man är borgensman.
  • Anonym (.)
    Drottningen1970 skrev 2021-06-27 22:23:52 följande:
    Man har ju inte kontraktet för att man är borgensman.
    Suck
    Det vore bra om du läser först och svarar sen.
    "Många föräldrar tar ju hela hyreskontraktet för barnen".
  • me33
    Drottningen1970 skrev 2021-06-27 21:05:09 följande:

Skulle inte ens gå i borgen för mina egna barn.

heheh

Helt rätt, låt de själv lära sig fram i livet.
  • Anonym (B)

Personen jag ev ska vara borgensman till har mkt pengar på banken och är mkt noggrann. Är bara att hon inte har jobb just nu men behöver flytta för sin hälsa.

• Anonym (.)
    Anonym (B) skrev 2021-06-27 22:44:35 följande:
    Personen jag ev ska vara borgensman till har mkt pengar på banken och är mkt noggrann. Är bara att hon inte har jobb just nu men behöver flytta för sin hälsa.
    Bara du kan avgöra om du vill åta dig det. Sen ska du godkännas som det också, de kollar upp så att du skulle ha råd att bära den kostnaden också med den ekonomi du har.

Till syvende och sist handlar det om ett förhållningssätt till sina medmänniskor. Och det kan bara du avgöra hur du ställer dig.
  • Anonym (Z)

Kolla noga så att har råd bara. Din väninna kan hamna på obestånd och då måste du kunna betala utan att behöva gå från hus och hem.
  • Anonym (H)

Dålig hälsa? Vad händer om hon blir sjuk sedan utförsäkrad?

Dessutom kan hon ju skita i att betala bara...
  • Karlington
    Anonym (.) skrev 2021-06-27 21:47:24 följande:
    Ett borgensåtagande säger man inte bara upp sådär utan vidare.
    'Är du borgensman för ett banklån tex avslutas ditt borgensåtagande när lånet är återbetalt. Sen struntar eg banken i vem som betalar det, de vill bara ha sina pengar.

När det gäller hyresrätter så kan man inte kasta ut någon bara för att det blivit obekvämt och trist att vara borgensman. Detta pga besittningsrätten, en lag som säger att du inte bara kan kasta ut folk utan det måste prövas i hyresnämnden och sedan exekveras av kronofogdemyndigheten.
    Du kan inte kasta ut dem, men du kan säga upp åtagandet som borgensman för en hyresrätt efter två år. De får bo kvar.
  • Drottningen1970
    me33 skrev 2021-06-27 22:38:51 följande:

heheh

Helt rätt, låt de själv lära sig fram i livet.

Skulle hjälpa på andra sätt allt jag kunde dock.
  • Drottningen1970

Hur vet du att hen har mycket pengar på banken?
  • Anonym (B)
    Drottningen1970 skrev 2021-06-28 08:38:54 följande:
    Hur vet du att hen har mycket pengar på banken?

Hon har visat sina konton. Hon fick ett arv nyligen.

Hon är en sån som har svårt att unna sig saker, och köper kläder typ 1 gång per år. Så dessa pengar bör räcka under många år om det behövs

Svar på tråden Snabb fråga, borgensman