Snabb fråga, borgensman
Snabb fråga
En borgensman vid hyreskontrakt. Betyder det att denna åtar sig att betala om hyresgästen ej skulle klara att betala hyra?
Snabb fråga
En borgensman vid hyreskontrakt. Betyder det att denna åtar sig att betala om hyresgästen ej skulle klara att betala hyra?
Exakt.
Att gå i borgen betyder just det; att man betalar om den som står på kontraktet inte gör det.
Tack!
Skulle inte ens gå i borgen för mina egna barn.
Många föräldrar tar ju hela hyreskontraktet för barnen, tex om de pluggar och hyresvärden inte godtar studiemedel. Så bara hyreskostnaden känns inte så riskfyllt. Sedan kan ju borgensmannen välja att säga upp sitt åtagande om det inte fungerar. Så att hyresgästen måste flytta ut.
Det där beror helt på vilken hyresvärd det handlar om. De flesta hyresvärdar (och lagen) tillåter inte att man har ett
hyreskontrakt på ett ställe men bor på ett annat. Självklart finns det speciellt privata hyresvärdar som godkänner det där men de är inte många.
Många, men långt ifrån alla, hyresvärdar godkänner borgensmän. Hur lång tid borgensåtagandet gäller beror, enligt min erfarenhet, på situationen.
Personen jag ev ska vara borgensman till har mkt pengar på banken och är mkt noggrann. Är bara att hon inte har jobb just nu men behöver flytta för sin hälsa.
Personen jag ev ska vara borgensman till har mkt pengar på banken och är mkt noggrann. Är bara att hon inte har jobb just nu men behöver flytta för sin hälsa.
heheh
Helt rätt, låt de själv lära sig fram i livet.
Hon har visat sina konton. Hon fick ett arv nyligen.
Hon är en sån som har svårt att unna sig saker, och köper kläder typ 1 gång per år. Så dessa pengar bör räcka under många år om det behövs