• Anonym (analysen)

Överanalyserar allt jag gör och säger!

Hur slutar man övertänka och analysera?

Vi firade midsommar med ett par och nu efter helgen tänker jag på ALLT jag gjort och sagt och får ångest. Jag har låg självkänsla och är rädd att folk ska ogilla mig, jag tycker jag pratar mycket och framhäver mig själv med dom. Men jag vet inte?!?! Jag vet att dom gillar oss jättemycket och vi är ett roligt par jag och min sambo, men jag övertänker ALLT nu och får ångest hur jag betedde mig. Är det fler som får så?

• Svar på tråden Överanalyserar allt jag gör och säger!
  • Anonym (Malin)

Något speciellt som du sagt som du tycker är jobbigt eller är det hela helheten?

Jag puttar bara bort sådana tankar och tänker att ?äsch, tycker de inte om mig kan jag inte påverka det. Då är det så.?

• Anonym (analysen)
    Anonym (Malin) skrev 2021-06-28 18:48:53 följande:

Något speciellt som du sagt som du tycker är jobbigt eller är det hela helheten?

Jag puttar bara bort sådana tankar och tänker att ?äsch, tycker de inte om mig kan jag inte påverka det. Då är det så.?

Njae men jag tycker att jag bara surrar mycket!

Jag får ångest över allt jag sa, ALLT.

Vet inte varför jag får det och tänker ihjäl mig..
  • Anonym (Japp)

Jag får så också, vilket gör att jag helst inte pratar så mkt. Men när jag väl pratar så spenderar jag flera timmar på att tänka vad jag sa och hur jag sa det och vad jag kunde ha sagt :-/ Sjukt jobbigt! Ver inte varför och vet inte hur jag ska sluta. Men som jag skrev jag försöker undvika att prata vilket inte är bra heller förstås

• Anonym (analysen)
    Anonym (Japp) skrev 2021-06-28 18:58:00 följande:

Jag får så också, vilket gör att jag helst inte pratar så mkt. Men när jag väl pratar så spenderar jag flera timmar på att tänka vad jag sa och hur jag sa det och vad jag kunde ha sagt :-/ Sjukt jobbigt! Ver inte varför och vet inte hur jag ska sluta. Men som jag skrev jag försöker undvika att prata vilket inte är bra heller förstås

Exakt så blir det för mig också oftast!

Det står ju för någon osäkerhet på sig själv förstås, men när känslan är att jag skämt ut mig rejält är ju inte rimligt.

Vi drack alkohol och pratade om allt möjligt, men ingen bättre eller sämre än nån. Och inga konstiga situationer utan snarare övervägande skratt.

Men känslan i kroppen är som att jag blivit dyngfull och typ varit otrogen mot mig sambo inför alla, eller kränkt nån eller slagit nån. Det är hopplöst.
Svar på tråden Överanalyserar allt jag gör och säger!