• Mon 28 Jun 2021 17:23
    805 visningar
    5 svar
    -1
    5
    805

    Hur använder man en mini expresso ''maskin''?

    Hej!

    Som gåva har jag fått en Expresso maskin. Man använder den manuellt, det är en mini. Jag vet inte alls hur den skall användas. Vart köper man överhuvudtaget sådant där Expresso ''sak'' så det blir expresso eller kan man använda vanliga kaffe pulver/påse som man köper i affären?

    https://www.clasohlson.com/se/Mokabryggare-6-koppar/p/Pr442903000

    Det är just en sådan här i bifogade länken, som jag har fått. Men har ingen aning om hur jag skall göra.

    Tack på förhand!



    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-07-04 12:22
    Okej! Hur gör man själva expressot?

  • Svar på tråden Hur använder man en mini expresso ''maskin''?
  • Mon 28 Jun 2021 19:01
    #1

    Jag googlade på mokabryggare och hittade instruktioner. www.cremashop.se/sv/brygguide/mokabryggare Jag har dock aldrig använt en sådan själv så jag har inga mer tips att ge, tyvärr.

  • Kodia
    Mon 28 Jun 2021 19:59
    #2
    RenLuft skrev 2021-06-28 17:23:24 följande:

    Hej!

    Som gåva har jag fått en Expresso maskin. Man använder den manuellt, det är en mini. Jag vet inte alls hur den skall användas. Vart köper man överhuvudtaget sådant där Expresso ''sak'' så det blir expresso eller kan man använda vanliga kaffe pulver/påse som man köper i affären?

    https://www.clasohlson.com/se/Mokabryggare-6-koppar/p/Pr442903000

    Det är just en sådan här i bifogade länken, som jag har fått. Men har ingen aning om hur jag skall göra.

    Tack på förhand!


    Om du går in på den länken du klistrade in, och sedan trycker på "Mer information" så står det hur man gör!
  • Tue 29 Jun 2021 00:24
    #3
    Kodia skrev 2021-06-28 19:59:15 följande:
    Om du går in på den länken du klistrade in, och sedan trycker på "Mer information" så står det hur man gör!
    Det står instruktioner på själva packetet också. Men det kändes lite...förvirrade.
  • Tue 29 Jun 2021 04:52
    #4

    Det blir väldigt gott kaffe i en sådan bryggare. Helst ska kaffet vara espresso-malt (det heter espresso, inte expresso)

    Vatten där nere, kaffe där uppe i tratten, färdigt när det bubblat klart.

  • Sun 4 Jul 2021 12:24
    #5
    MallaL skrev 2021-06-29 04:52:42 följande:

    Det blir väldigt gott kaffe i en sådan bryggare. Helst ska kaffet vara espresso-malt (det heter espresso, inte expresso)

    Vatten där nere, kaffe där uppe i tratten, färdigt när det bubblat klart.


    Det skall bli extra gott alltså? :) Så trevligt!


    Jag har gjort mig en kopp. Men det smakade ingenting. JAG vet inte om jag hällde för mycket vatten eller för lite pulver. För lite pulver kan det i för sig inte vara, eftersom jag hade en hel skopa, som jag brukar ha när jag gör vanligt kaffe i en vanlig kaffebryggare.

Svar på tråden Hur använder man en mini expresso ''maskin''?