• Sandra3371

    Äckelvaring! Vad är fel på min mage?!

    Jag har i alla år varit förstoppad och ingenting hjälper. Har provat allt. Har haft hemorrojder från och till sen tonåren (är 37 nu).

    Jag har gjort en koloskopi utan anmärkning, har fina blodvärden. Kalprotektinvärdet var förhöjt på 356 sist dom kollade.

    Har ibland så ont när jag går på toaletten att jag nästan svimmar.

    Nu på senare tiden har jag börjat blöda mycket mer, men det konstigaste är vätskan som kommer ur mig mellan toalettbesöken?

    Det är inte slem utan snarare något mer flytande som kommer ur baken varje gång jag sätter mig på toaletten, kommer typ en halv deciliter, om inte mer, det trots att jag är förstoppad och bajsar stenar i övrigt. Vad kan det vara?

    Har ringt VC men de säger att de inte tar emot mig då jag sökt för ont i magen förrut och varken MRI eller koloskopi visade något avvikande för tre år sedan.

    Vet inte vad jag ska ta mig till.

    Förlåt för äckliga bilder.

    Är det någon som varit med om liknande?

  • Svar på tråden Äckelvaring! Vad är fel på min mage?!
  • Kvinna1989

    Har ingen aning om vad de där kan vara MEN det där ser allvarligt ut! Har du berättat för dom exakt vad som kommer ut? Du måste bli undersökt ordentligt!

  • Anonym (F)

    Förlåt en dum fråga. Har du provat tex Omnilax? Det finns några olika pulver och granulat som man äter i samband med måltiderna och som binder vätska till bajset. Man behöver använda det några dagar för att få effekt. Två om dagen. Sen fortsätter man äta dem ett tag och kan efter en tid försiktigt minska mängden.

  • Sandra3371
    Kvinna1989 skrev 2021-06-28 23:04:27 följande:

    Har ingen aning om vad de där kan vara MEN det där ser allvarligt ut! Har du berättat för dom exakt vad som kommer ut? Du måste bli undersökt ordentligt!


    Ja, så gott som... Eller hur förklarar man det här? Hursomhelst så säger dom att jag inte behöver oroa mig tack vare tidigare prover... Vet inte vad mer jag ska göra/säga...
  • Sandra3371
    Anonym (F) skrev 2021-06-28 23:09:47 följande:

    Förlåt en dum fråga. Har du provat tex Omnilax? Det finns några olika pulver och granulat som man äter i samband med måltiderna och som binder vätska till bajset. Man behöver använda det några dagar för att få effekt. Två om dagen. Sen fortsätter man äta dem ett tag och kan efter en tid försiktigt minska mängden.


    Ja, det är någon form av bulkmedel antar jag? Jag har provat ALLT :/
  • Anonym (F)
    Sandra3371 skrev 2021-06-28 23:17:32 följande:

    Ja, det är någon form av bulkmedel antar jag? Jag har provat ALLT :/


    Ja, precis. Jag gissade att du hade provat men ville vara säker.

    Jag håller med (E) om att du ska prova med annan läkare/VC.

    Det här måste ju vara jättejobbigt för dig.

    Har allergier/överkänslighet utretts?
  • Sandra3371
    Anonym (F) skrev 2021-06-28 23:53:58 följande:

    Ja, precis. Jag gissade att du hade provat men ville vara säker.

    Jag håller med (E) om att du ska prova med annan läkare/VC.

    Det här måste ju vara jättejobbigt för dig.

    Har allergier/överkänslighet utretts?


    Ja, visst är det jobbigt :( Har kollat allergier också. Verkar inte vara något sånt heller
  • Anonym (!)

    Byt vc! Det skall undersökas igen om det var 3 år sedan sist och har ändrat sig sista tiden. Om alla vägrar lyssna - boka tid för privat koloskopi.

  • Karlington
    Sandra3371 skrev 2021-06-28 22:55:47 följande:

    Jag har i alla år varit förstoppad och ingenting hjälper. Har provat allt. Har haft hemorrojder från och till sen tonåren (är 37 nu).

    Jag har gjort en koloskopi utan anmärkning, har fina blodvärden. Kalprotektinvärdet var förhöjt på 356 sist dom kollade.

    Har ibland så ont när jag går på toaletten att jag nästan svimmar.

    Nu på senare tiden har jag börjat blöda mycket mer, men det konstigaste är vätskan som kommer ur mig mellan toalettbesöken?

    Det är inte slem utan snarare något mer flytande som kommer ur baken varje gång jag sätter mig på toaletten, kommer typ en halv deciliter, om inte mer, det trots att jag är förstoppad och bajsar stenar i övrigt. Vad kan det vara?

    Har ringt VC men de säger att de inte tar emot mig då jag sökt för ont i magen förrut och varken MRI eller koloskopi visade något avvikande för tre år sedan.

    Vet inte vad jag ska ta mig till.

    Förlåt för äckliga bilder.

    Är det någon som varit med om liknande?


    Om din region inte har remisstvång till dem, så boka tid direkt med en gastroenterolog. Annars se till att få tid på vårdcentralen. Om din lokala krånglar så åk till en annan. Det där ska du inte behöva leva med.
  • Anonym (F)

    Kom på att jag såg om behandling där man fick kapslar med bra tarmbakterier. Kapslarna tror jag var gjorda så att de inte skulle lösa upp sig förrän de var i tarmen (annars dör förmodligen bakterierna i magsäcken). Man kan göra det via lavemang också. Det är väl under forskning fortfarande, men kanske värt att se om de vill ha provpatienter.

    www.ds.se/jobba-hos-oss/mot-oss/goda-bakterier-hjalper-skadad-tarm/

  • Sandra3371
    Anonym (F) skrev 2021-06-29 07:05:35 följande:

    Kom på att jag såg om behandling där man fick kapslar med bra tarmbakterier. Kapslarna tror jag var gjorda så att de inte skulle lösa upp sig förrän de var i tarmen (annars dör förmodligen bakterierna i magsäcken). Man kan göra det via lavemang också. Det är väl under forskning fortfarande, men kanske värt att se om de vill ha provpatienter.

    www.ds.se/jobba-hos-oss/mot-oss/goda-bakterier-hjalper-skadad-tarm/


    Okej! Ska läsa på om det. Men nu vet jag ju iofs inte om min tarm är skadad på något sätt men ska absolut läsa
Svar på tråden Äckelvaring! Vad är fel på min mage?!