• S9191

    Ammar kort

    Hej,

    Min 10 veckors bebis ammar ca 3-8 minuter per gång 9-12 gånger per dygn.

    Han följer sin egen kurva med är ingen tungviktare.

    Han ammar alltså ca 1 timme totalt per dygn och har gjort det i flera veckor. Känns som ingen annan bebis äter så snabbt? Känner mig stressad kring den här och försöker erbjuda mer bröst men utan framgång?.

    Någon som har tips? Tror ut har stark utdrivning då ibland sätter i halsen/blir ledsen. Han får gärna amma lite längre?

  • Svar på tråden Ammar kort
  • Räkan77

    Mina barn har också ammat kort och alltid bara ammat från ett bröst vid varje tillfälle. Kommer ihåg att jag var stressad med första barnet när jag såg andra sitta länge och byta bröst. Så jag provade det, men det enda som hände var att bebisen kräktes upp överskottet.

    Din bebis ammar ju ofta och det är ju bra för det visar att han är vaken och alert. Om han inte skulle bli mätt vid amningen hade han definitivt klagat. Så var nöjd med att slippa sitta i timmar och amma, speciellt när man är på utflykter. Går ju lika bra att ge närhet på andra sätt.

  • Fröken W
    S9191 skrev 2021-06-28 23:57:08 följande:

    Hej,

    Min 10 veckors bebis ammar ca 3-8 minuter per gång 9-12 gånger per dygn.

    Han följer sin egen kurva med är ingen tungviktare.

    Han ammar alltså ca 1 timme totalt per dygn och har gjort det i flera veckor. Känns som ingen annan bebis äter så snabbt? Känner mig stressad kring den här och försöker erbjuda mer bröst men utan framgång?.

    Någon som har tips? Tror ut har stark utdrivning då ibland sätter i halsen/blir ledsen. Han får gärna amma lite längre?


    Så länge bebisen verkar nöjd och alert mellan sovstunderna och dessutom följer sin kurva så är det inget att oroa sig över.

    Båda mina barn har ätit snabbt och effektivt, ca 5 min/amning. De är pigga och friska (4,5 resp. 1,5 år).
  • Anonym (Em)

    Det låter helt normalt. Det är ju mest helt nyfödda som bor vid bröstet. Vid två månader har båda mina ungar börjat amma på fem min varannan timme.

  • Anonym (Polly)

    Så länge barnet växer som han ska finns inget att oroa sig över. Det verkar jättepraktiskt att ha en snabbätare, tycker jag som hade problem åt motsatta hållet.

Svar på tråden Ammar kort