Anonym (fundering) skrev 2021-06-29 00:28:08 följande:
Ursäkta att jag stör så här mitt i natten, men jag kom på en sak jag undrar.
Om man nu bortser från den pågående pandemin, hur är det med att besöka människor på sjukhus? Vem som får besöka, när, osv? Är det olika på olika avdelningar? Vad finns för regler egentligen?
Jag har lyckligtvis aldrig behövt besöka någon på sjukhus i Sverige, men blev portat från att besöka min partner på sjukhuset i hans hemland en gång, för vi var inte gifta. 10 år ihop spelade då ingen roll.
I vanliga fall, när det inte är pandemi, så är det ofta fri besökstid och inte krav på att man är gift eller så, utan en vän, syskon, granne kan komma och besöka om de vill. Undantag om patienten ligger inne med sekretess av något skäl.
Sen kan det ju vara olämpligt med besök av nåt skäl, tex att patienten ska iväg på en undersökning, är för skör för att orka eller så, men då är det nog inte förbud mot besök utan bara att personalen meddelar att det inte passar just nu eller under så lång stund.
Många har inte enkelrum heller och då kan det bli jobbigt om det kommer och går folk hela dagen, inte bara för den som har besök utan även för de andra i rummet. Då kanske personalen också påtalar det och ber besökande att komma en annan gång eller så.