• Anonym (fundering)

Sjukhusbesök i Sverige?

Ursäkta att jag stör så här mitt i natten, men jag kom på en sak jag undrar.

Om man nu bortser från den pågående pandemin, hur är det med att besöka människor på sjukhus? Vem som får besöka, när, osv? Är det olika på olika avdelningar? Vad finns för regler egentligen?

Jag har lyckligtvis aldrig behövt besöka någon på sjukhus i Sverige, men blev portat från att besöka min partner på sjukhuset i hans hemland en gång, för vi var inte gifta. 10 år ihop spelade då ingen roll.

• Svar på tråden Sjukhusbesök i Sverige?
  • Emala

Nu var det ett bra tag sen jag besökte någon på sjukhus, men då har det inte varit några restriktioner. Mer än att de frågade patienten om det gick bra att vi kom på besök.

(Före pandemin såklart)

• ElaineBenes

Besökstider varierar mellan avdelningarna. Några har dygnet runt för nära anhöriga och speciella tider för övriga besökare.

Några tar inte emot alls, en del BB tex där man får träffa anhöriga i cafet tex. (förutom partner så klart)

Finns säkert avdelningar som inte tar emot besök över huvud taget men av helt andra anledningar än att man inte är gift.

Vet inte hur det funkar om man akut blir inlagd och ej är vid medvetande, men är något planerat lämnar man ofta kontaktinfo till närmast anhörig och är man vaken "godkänner" man otfast besöket själv.

• Anonym (fundering)

Tack för svar. Det är ju lite bättre än ~nej, du är inte anhörig, så du får inte komma in~

• Anonym (w)

Jag har träffat en person för första gången när hen var inlagd :) Samma sak åt andra hållet och där fick personen även stanna längre än ordinarie besökstider. Men då förstod sköterskorna att det var viktigt för mig att få stödet av någon som går igenom vad vi gjorde :)

När jag har besökt äldre personer så har det bara varit att gå rakt in på avdelningen, förutsatt friska såklart.

• Anonym (vanlig)
    Anonym (fundering) skrev 2021-06-29 00:28:08 följande:

Ursäkta att jag stör så här mitt i natten, men jag kom på en sak jag undrar.

Om man nu bortser från den pågående pandemin, hur är det med att besöka människor på sjukhus? Vem som får besöka, när, osv? Är det olika på olika avdelningar? Vad finns för regler egentligen?

Jag har lyckligtvis aldrig behövt besöka någon på sjukhus i Sverige, men blev portat från att besöka min partner på sjukhuset i hans hemland en gång, för vi var inte gifta. 10 år ihop spelade då ingen roll.

I vanliga fall, när det inte är pandemi, så är det ofta fri besökstid och inte krav på att man är gift eller så, utan en vän, syskon, granne kan komma och besöka om de vill. Undantag om patienten ligger inne med sekretess av något skäl.

Sen kan det ju vara olämpligt med besök av nåt skäl, tex att patienten ska iväg på en undersökning, är för skör för att orka eller så, men då är det nog inte förbud mot besök utan bara att personalen meddelar att det inte passar just nu eller under så lång stund. 

Många har inte enkelrum heller och då kan det bli jobbigt om det kommer och går folk hela dagen, inte bara för den som har besök utan även för de andra i rummet. Då kanske personalen också påtalar det och ber besökande att komma en annan gång eller så. 
  • Glinda från Oz

När jag var inlagd för tre månader sedan släpptes ingen in, inte ens för att lämna av kläder/bok/laddare i entrén. Det stod vakter vid dörrarna. Enda undantaget var om någon låg på sin dödsbädd. Det har säkert ändrats i och med vaccineringen men det skulle inte förvåna mig om reglerna fortfarande är hårda. 

• Anonym (w)
    Glinda från Oz skrev 2021-06-29 11:07:13 följande:

När jag var inlagd för tre månader sedan släpptes ingen in, inte ens för att lämna av kläder/bok/laddare i entrén. Det stod vakter vid dörrarna. Enda undantaget var om någon låg på sin dödsbädd. Det har säkert ändrats i och med vaccineringen men det skulle inte förvåna mig om reglerna fortfarande är hårda. 

Jisses. Jag bor vid ett stort sjukhus och så är det inte här, vårdpersonal och de ska på läkarbesök/Apotek går in utan att bli ifrågasatta. Tur det. Man släpps inte in på avdelningarna dock men rent hypotetiskt är det ofta öppet... Jag låg inne för 4 månader sedan och fick saker men då av en anhörig som jobbade på sjukhuset som lämnade över till personal. En rumskamrat fick dock saker också saker som lämnades till personal, antagligen ingen sjukvårdspersonal som anhörig där. Blev även hämtad utanför avdelningen av annan anhörig vid hemgående.
  • Glinda från Oz
    Anonym (w) skrev 2021-06-29 14:43:16 följande:
    Jisses. Jag bor vid ett stort sjukhus och så är det inte här, vårdpersonal och de ska på läkarbesök/Apotek går in utan att bli ifrågasatta. Tur det. Man släpps inte in på avdelningarna dock men rent hypotetiskt är det ofta öppet... Jag låg inne för 4 månader sedan och fick saker men då av en anhörig som jobbade på sjukhuset som lämnade över till personal. En rumskamrat fick dock saker också saker som lämnades till personal, antagligen ingen sjukvårdspersonal som anhörig där. Blev även hämtad utanför avdelningen av annan anhörig vid hemgående.
    Hade någon sagt att de hade en tid hade de troligtvis inte blivit tvingade att visa kallelsen. Det är ett stort sjukhus vakterna kan inte ha koll på allt och sekretess lär fortfarande gälla. Apotek låg utanför byggnaden så dit kunde vem som helst gå. Men jag reagerade på att det var så hårt. Jag blev inlagd via akuten, som tur var hade jag sinnesnärvaro att ta med laddare, en bok och lite kläder dit ifall jag skulle bli inlagd. 
  • Anonym (vanlig)
    Glinda från Oz skrev 2021-06-29 11:07:13 följande:

Du menar inte ens på sjukhuset, in i byggnaden?

Vart skulle det vara någonstans? Jag jobbar på Sveriges största sjukhus och det är fullt med folk som kommer och går här hela dagarna. Det är vårdbesök, undersökningar, vaccinmottagning, allt som kan göras trots pandemin görs ju som vanligt.

Däremot på själva vårdavdelningen är det besöksförbud, dock har jag aldrig sett några specifika vakter, folk här verkar fatta ändå. Och här får man knappt besöka ens på någons dödsbädd, iaf inte på Covid-avdelningarna. Kanske de andra.
  • Anonym (G)

Brukar finnas speciella besökstider . 

• Glinda från Oz
    Anonym (vanlig) skrev 2021-06-29 15:36:10 följande:

Du menar inte ens på sjukhuset, in i byggnaden?

Vart skulle det vara någonstans? Jag jobbar på Sveriges största sjukhus och det är fullt med folk som kommer och går här hela dagarna. Det är vårdbesök, undersökningar, vaccinmottagning, allt som kan göras trots pandemin görs ju som vanligt.

Däremot på själva vårdavdelningen är det besöksförbud, dock har jag aldrig sett några specifika vakter, folk här verkar fatta ändå. Och här får man knappt besöka ens på någons dödsbädd, iaf inte på Covid-avdelningarna. Kanske de andra.

Danderyds sjukhus utanför Stockholm. Men som sagt det var några månader sedan och det var precis i den byggnaden jag var i jag kan inte svara för de andra byggnaderna bara där jag var och akuten.

Jag vet flera som suttit vid sina anhöriga dödsbäddar under de här året (ingen av dem har haft Corona)
  • Anonym (Västmanland)

Normalt sett finns det besökstider som inte krockar med planerade undersökningar och ronder. Exakt när besökstiderna är varierar från avdelning till avdelning. Vissa avdelningar, t ex BB och MAVA/MIMA, har specialregler.

Nu under Corona har det varit allmänt besöksförbud (palliativa enheten har varit undantagen) och det har suttit skyltar vid alla mottagningar om att bara den som har tiden är välkommen in. Undantag för barn samt för folk som behöver ledsagare/assistenter så klart. De flesta avdelningar har haft låsta dörrar så att man antingen behövt passerkort eller ringa på för att komma in.

Svar på tråden Sjukhusbesök i Sverige?