• Anonym (Trasig)

30 år, nydumpad, ensam och ängslig - är det kört nu?

Min sambo, han som jag trodde var mitt livs kärlek, har gjort slut med mig och trots att det gått ett par månader känns det som att hjärtat fortfarande är krossat i tusen bitar.

Inom de kommande veckorna kommer jag att flytta ut från vår lägenhet till en hyresrätt i samma stad. Det ofrivilliga uppbrottet känns allt mer påtagligt.

Jag känner mig så fruktansvärt ledsen och ensam. Längtar hem till min familj som bor 50 mil bort och känner inte att jag kan etablera mig i staden som jag och sambon bott i.

Samtidigt fyller jag 30 år i höst och är rädd att det ska vara för sent att etablera sig på ny ort långt bort. Att jag inte kommer hitta några nya vänner, aldrig mer kommer våga bli kär igen, eller att ?alla bra killar redan är upptagna med familjeliv?.

Snälla ge mig lite pepp och framtidshopp - är livet kört nu? Har någon här hamnat i kris i 30-års åldern och sen blev allt bra till slut ändå?

• Svar på tråden 30 år, nydumpad, ensam och ängslig - är det kört nu?
  • Friger

Nä, för dig är livet inte kört.

Mitt bra liv startade efter 30, före dess vart det bitvis rätt tufft. Självklart är det tråkigt att bli gammal men det är knappast kört. Så länge du inte ger upp så klart. Då är det kört. Så ge inte upp.

Vänner kommer och går. Vid varje vägval i livet tappar man några samtidigt som man får andra.

Hur länge hann ni vara tillsammans? Vem gjorde slut och varför?

• Alessia

Har du möjlighet att få jobb och boende där du har din familj- så flytta! Det skulle jag har gjort. Det kan ge dig både trygghet och en nystart, en personlig förnyelse på många plan, vilket kanske inte alltid är möjligt på en ort där mycket påminner om det som varit.
    30 är verkligen inte slutet på livet! Var har du fått det ifrån?

• Anonym (nejdå)

Det är absolut inte kört. Jag träffade min nuvarande sambo när jag var 34. Nu fyller jag snart 35 och vi har vårt första gemensamma barn på gång. Det tog lite tid innan han dök upp, men han var värd att vänta på.

Precis som du var jag övertygad om att mitt livs kärlek hade gått mig ur händerna några år innan jag träffade honom, men uppenbarligen var det inte så. :) Tillåt dig att sörja att er relation tog slut. Då tror jag att det är lättare att gå vidare och hitta rätt person när det är dags. 

• Anonym (Gaia)

Nej, självklart är det inte kört för dig! 30 är dessutom ingen ålder som så! Du är ju fortfarande ung. Om du kan hitta jobb och bostad i eller nära staden där din familj bor så flytta! Absolut. Inte ska du vara kvar där du är nu om du egentligen inte trivs. 

Jag tror att det är väldigt lätt att stirra sig blind på 30 och att man ska ha "hunnit" med ditt eller datt vid den punkten av livet, men så behöver det ju inte vara. 

• Anonym (N)
    Friger skrev 2021-06-29 14:33:21 följande:

Mitt bra liv startade efter 30, före dess vart det bitvis rätt tufft. Självklart är det tråkigt att bli gammal men det är knappast kört. Så länge du inte ger upp så klart. Då är det kört. Så ge inte upp.

Vänner kommer och går. Vid varje vägval i livet tappar man några samtidigt som man får andra.

Man blir inte gammal efter 30..
  • moaguuun
    Friger skrev 2021-06-29 14:33:21 följande:

Vad menar du. Självklart är det tråkigt att bli gammal. Och hur är det relevant för en 30 åring? 30 åringar är ej gamla och ej i närheten av det heller. Så vad var ditt syfte.
    Sedan tycker inte alls alla det är ?tråkigt? att tex fylla 50. 
  • Anonym (N)

Vad skulle vara försent menar du? Om du menar barn så kan man få barn när man är 38-40 utan större problem.

• Friger
    Anonym (N) skrev 2021-06-29 16:10:30 följande:
    Man blir inte gammal efter 30..
    Många som är 30 upplever sig själva som gamla.

Många som är 40 upplever sig också som gamla.

Dom som är 80 förstår inte vad ungdomarna snackar om.

Allt är relativt.

Men TS har ju en viss poäng. Är det familj och barn hon vill ha är det ju ingen nackdel att börja tänka på det nu. Det är inte försent för henne nu men tiden är inte oändlig heller.
  • Anonym (...)

Ditt liv börjar nu!

• moaguuun
    Friger skrev 2021-06-29 16:21:54 följande:
    Många som är 30 upplever sig själva som gamla.

Många som är 40 upplever sig också som gamla.

Dom som är 80 förstår inte vad ungdomarna snackar om.

Allt är relativt.

Men TS har ju en viss poäng. Är det familj och barn hon vill ha är det ju ingen nackdel att börja tänka på det nu. Det är inte försent för henne nu men tiden är inte oändlig heller.

Hahahhaha vad är då de 30 åringarna vid 80, jävligt antika. 

Det är inte relativt utan fakta. Hjärnan är inte ens fullt utvecklad fören man fyllt 30. Och barn kan många få vid 40 

Svar på tråden 30 år, nydumpad, ensam och ängslig - är det kört nu?