• RenLuft

    Kan jag ha Bipolär?

    https://www.familjeliv.se/forum/thread/81205772-sluddrar-med-talen-periodvis

    Jag skapade denna tråd och har tänkt från och till. r jag nervös eller kan det ha att göra med något annat? Just idag tycker jag att i många tillfällen har jag talat smidigt. Råkat jag ''glömma'' ord eller något, så har jag en smidig väg med att ta mig ifrån det på ett smidigt sätt. Jag går helt enkelt tillbaks till balansen kvitt.

    Det har fått mig att tänka på att det hör i samband med mitt självförtroende och självkänsla. Men som jag har förstått det så har Bipolär med depressioner att göra, sjukdomen har dessutom två typer. Bipolär typ 1 och Bipolär typ 2. Båda typerna kan man inte undkomma ifrån depression, tyvärr.

    Jag kan inte riktigt känna igen mig att jag faller tillbaka i något hål och blir deprimerad. Däremot kan jag ibland känna att folk i min omgivning inte tycker om mig eller att jag känner mig som en idiot. Men det har mycket med att jag inte vetat vad folk egentligen tycker om mig.

    Nu vet jag i alla falla att mina faktiskt tycker om mig och även folk ifrån olika sammanhang/verksamhet och dylikt som jag är med i. Så som i kyrkan.

    Jag har från och till haft periodvis där jag ''snubblar'' på ordet eller meningen jag försöker säga.

    Men nu när mitt självförtroende/självkänsla är på en positiv ställe, så talar jag smidigt, precis som jag brukar göra och så som min karaktär egentligen är.

    Men frågan är: Är detta Bipolär eller har jag någonting annat som gör att jag snubblar på ordet? Varför går mitt självförtroende ibland upp och ner?

    I alla fall har jag fått en hel del bekräftelse vad mina vänner faktiskt tycker om mig och det har hjälpt mig mer än vad jag tror.

    När jag är på denna humör, så vill jag bara träffa en massa människor. Inte bara för att jag känner mig social, utan det handlar också om att visa mina vänner att jag inte är en idiot, utan jag kan tala smidigt och fint.

    Det var till och med en vän som rabblade upp en intressant komplimang, där hon sa att jag faktiskt har en förmåga av att vara djup. Det fick mig att tänka på efteråt. Att mina vänner förmodligen kanske märkt av att jag ena stunden snackar smidigt och andra stunden inte. Jag tror dock inte att jag kan fråga mina vänner angående om denna problematik, då den är mer ''osynlig''.

    Skulle den ''mildaste'' Bipolär hålla hand i hand med depression? Det är väl Bipolär typ 2 som är svårare att märkas av, speciellt ifrån omgivningen?

    Varför nämner jag just Bipolär?

    Det är minst två olika personer, som inte känner varandra som har frågat mig angående om jag skulle ha sjukdomen. Ena var en teaterlärare jag hade i två års tid, när jag gick på teater i två år. Han har själv sjukdomen och frågade mig efter andra året hur det är ifatt med mig egentligen.

    Vid ett annat tillfälle så sa en kurator rakt ut: ''Jag tycker du har ett humör som svänger upp och ner som jag inte har något förklaring till''. Och därefter fick jag träffa en läkare, men jag gjorde aldrig någon djup utredning. Läkaren trodde det var en ''vanlig'' depression och så var det inte mer än det.

    Angående om mitt ''humör''. Jag har absolut inte blivit arg eller gråtit inför kuratorn eller någon annanstans. Jag tror hon använde ordet och menade egentligen ''mående''.

    Jag blir aldrig någonsin arg på människor. Jag är rätt positiv lagt och kan faktiskt må betydligt bättre när jag träffar människor. Även om jag mår dåligt. Mina känslor tar aldrig över min vardag.
  • Svar på tråden Kan jag ha Bipolär?
  • Aniiee

    Bipolär sjukdom har 5 viarianter, inte 2. Däremot har du rätt i att alla innefattar något mått av depression. Det måttet kan dock vara måttligt =)


    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Magical

    Förlåt men har du druckit? Jag har läst många trådar av dig och i den här gör du helt obegripliga meningar stundtals. Fel ord på fel plats. Du brukar skriva rätt ok. 

  • RenLuft
    Aniiee skrev 2021-06-29 19:12:29 följande:

    Bipolär sjukdom har 5 viarianter, inte 2. Däremot har du rätt i att alla innefattar något mått av depression. Det måttet kan dock vara måttligt =)


    Jag kan faktiskt känna igen mig depressiva perioder. Men jag tänker mig att det känns ibland som om jag skulle mest ha ångestd-eppression än att komma in i en depression utan anledning. Alla mina depressioner har varit av en anledning. Medan en person med Bipolär tappar väl sin energi och går in i en depression utan någon egentliga förklaring mer än att sjukdomen ''bestämmer'' sig för att man nu skall gå in i en depression.

    Därav misstänker jag att jag inte har Bipolär. Övrigt kan jag känna igen mig den energiska, självförtroende och självkänslan, tycka om mig själv m.m, dyker upp utan egentliga orsaker.
    Magical skrev 2021-06-29 19:13:29 följande:

    Förlåt men har du druckit? Jag har läst många trådar av dig och i den här gör du helt obegripliga meningar stundtals. Fel ord på fel plats. Du brukar skriva rätt ok. 



    Hmm..Jag ber om ursäkt. Nej, jag är fullt nykter, hehe. Däremot tycker jag att jag har tendens till att skriva som en kratta. Så det där med att du skrev på slutet om att jag brukar skriva OK, förvånade mig och samtidigt gjorde mig glad.

    Jag ber om ursäkt för det krångliga texten!
Svar på tråden Kan jag ha Bipolär?