• Ellamariana

    Bristande omsorg på dagis

    Nu vet jag snart inte vart jag ska ta vägen. Jag har en dotter på snart 4 år som just nu är på dagis 15h i veckan då jag är föräldraledig.

    Hemma är hon helt blöjfri och sköter toaletten I stort sätt själv. Hon ropar när hon är färdig och absolut att en olycka kan hända men det funkar superbra.

    Vi har potttränat henne en längre tid men då hon inte har velat så har det varit svårt att få det att fungera med toaletten och pottan. I april tog vi bort blöjorna på dagen, hon va ledig 10 dagar från dagis och då passade vi på att gå all in och det gick strålande.

    På dagis hade hon ingen blöja och det fungerade också jättebra. Pedagogerna berömde henne och dom olyckor som skedde va få och pedagogerna sa då också att dom inte hann.

    Efter några veckor va många ordinarie sjuka och vissa dagar var det bara vikarier, vi fick hem påsar med kläder som behövde tvättas och det va ingen stor grej. Fick sen ett samtal från ordinarie personal, dom sa då att min dotter hade bajsat 4 gånger under samma gång och att hon skulle hämtas, trots att det fanns flera uppsättningar med kläder. Dom hade inga tvättmöjligheter. Sagt och gjort som hämtade jag hem henne. Några mängder bajs var det inte och hon hade enligt mig kunnat vara kvar. Efter det bestämde personalen att dottern skulle ha blöja när dom gjorde utflykter. Dom menade att det skulle bli ett misslyckande för henne om det blev en olycka. Möttes halvvägs och skickade med blöjor med sa även att inomhus ska hon vara blöjfri och hon ska fortfarande gå på toaletten....

    Eftersom sommaren kom frågade jag hur vi skulle göra när verksamheten flyttade ut och om hon skulle ha blöja hela tiden fick följande svar

    " vi har för lite personal, den som finns måste backa upp ute på gården då det händer så mycket, vi hinner inte gå in på toaletten"

    Hmm tänkte jag.. kontaktade därefter förskolechefen och hon sa att personalbrist inte skulle påverka barnens omsorg.

    Nu har det blivit värre, varje gång jag hämtar dottern har hon bajs i blöjan, ibland går hon utan blöja och har bara trosor, ibland är även dom fulla i bajs. Ibland har hon varken blöja eller underkläder. Dom skyller på att extra personalen inte vet vad som gäller..

    Allt som ofta har hon avföring kvar i rumpan, torkat bajs på ryggen, eller så har blöjan läckt och det är bajs på ryggen, tröjan och byxorna. Detta upptäcker jag när jag hämtar henne.

    Vill förtydliga att detta sker 9 av 10 gånger vid hämtning. Eftersom dörren är låst måste jag be personalen om hjälp med att tvätta och byta kläder och detta tas inte emot bra.

    Vad ska jag göra? Blir så ledsen över att det ens ska hända. När jag tar upp detta med dom säger dom att det måste ha hänt precis nu och skyller mest på att hon inte säger till

    Tips och råd tas gärna emot.

  • Svar på tråden Bristande omsorg på dagis
  • Räkan77

    Vad säger dottern? Hon måste ju känna när hon är bajsnödig. Vågar hon inte säga till personalen att hon behöver gå på toa?

    Om jag var du skulle jag låta dottern gå på sommarlov och sen ta kontakt med förskolechef nu eller när hen är tillbaka från semestern.

    Går hon fortfarande på en småbarnsavdelning? Många 3-4 åringar har slutat med blöja så det måste ju vara fler barn i hennes grupp som behöver gå på toaletten.

  • pyret013

    Hej!

    Är huvudman för en privat förskola och det du berättar är helt oacceptabelt.

    Ditt barn ska få gå på toa när det behöver och personalen har ju själva sagt att de inte hinner ta henne till toaletten vilket inte är ok. Det är omsorgssvikt!!

    Jag hade gjort utförlig dokumentation med datum och rapporter och i värsta fall foto och sedan hade jag klagat till rektor och om jag inte fått gehör till skolinspektionen.

  • Ellamariana

    Då ska jag börja göra de. Tack för tips.

    Även skönt att få höra att det är fel från deras sida. Det känns lite som dom mot

    Mig när man tar upp saker med personalen

  • Ellamariana

    Hon säger att hon inte vågar säga till.

    Hon har haft mjölkallergi och efter att den vuxit bort och hon fått gå tillbaka till

    Vanlig kost blev hon förstoppad, har haft den i 1 år och det har resulterat i att tarmen

    Är förstorad och då känner hon inte alltid när det kommer.

  • Ellamariana
    pyret013 skrev 2021-06-30 12:17:38 följande:

    Hej!

    Är huvudman för en privat förskola och det du berättar är helt oacceptabelt.

    Ditt barn ska få gå på toa när det behöver och personalen har ju själva sagt att de inte hinner ta henne till toaletten vilket inte är ok. Det är omsorgssvikt!!

    Jag hade gjort utförlig dokumentation med datum och rapporter och i värsta fall foto och sedan hade jag klagat till rektor och om jag inte fått gehör till skolinspektionen.


    Då ska jag börja göra de. Tack för tips.

    Även skönt att få höra att det är fel från deras sida. Det känns lite som dom mot

    Mig när man tar upp saker med personalen
  • Ellie

    I din sits skulle jag se mig om efter en annan förskola. Hon blir inte omhändertagen där och är inte trygg i och med att hon inte vågar säga till personalen. Även om du börjar dokumentera allt kommer det ta tid innan något ändras, och även om det blir bättre med toabesöken verkar inte personalen gå att lita på.

  • Ellamariana
    Ellie skrev 2021-06-30 14:10:25 följande:

    I din sits skulle jag se mig om efter en annan förskola. Hon blir inte omhändertagen där och är inte trygg i och med att hon inte vågar säga till personalen. Även om du börjar dokumentera allt kommer det ta tid innan något ändras, och även om det blir bättre med toabesöken verkar inte personalen gå att lita på.


    Ja vi funderar faktiskt på att byta
  • Ticketocka

    Helt sinnessjukt också att de i den här situationen tycker att en snart 4-åring ska fortsätta ha blöja.

  • Ticketocka

    Får man ens ha barnet på förskolan under sommaren, om man bara har 15 timmar? Guldläge att ta hem henne nu, hade aldrig litat på personalen mer.

  • Ellamariana
    Ticketocka skrev 2021-06-30 16:38:30 följande:

    Helt sinnessjukt också att de i den här situationen tycker att en snart 4-åring ska fortsätta ha blöja.


    Ja det tycker jag med eftersom hon är helt blöjfri hemma
  • Hallonpaj83

    Usch vadå illa berörd jag blir av att läsa det här! Fy! Jag hade omedelbart bytt förskola. Låter fruktansvärt för din dotter, det hade jag aldrig accepterat om det gällde min tjej.

  • Belzinas

    Fast det du ber om är i princip att de ska avvara en pedagog till att hålla koll på ditt barns toalettbestyr? Om det är 10 barn till som håller på att sluta med blöja, hur ska personalen hinna med då?

    Och detdär du skrev om att de vill att hon har blöja när de är på utflykt låter faktiskt som en helt rimlig lösning. Hur ska de annars lösa det? Vem ska avbryta utflykten och åka tillbaka till förskolan med henne när hon står t.ex ute i skogen helt nerbajsad?

    Eller ska hela gruppen missa en utflykt för att just ditt barn bajsar ner sig och måste tillbaka till förskolan?

  • Ellamariana
    Belzinas skrev 2021-07-18 06:32:34 följande:

    Fast det du ber om är i princip att de ska avvara en pedagog till att hålla koll på ditt barns toalettbestyr? Om det är 10 barn till som håller på att sluta med blöja, hur ska personalen hinna med då?

    Och detdär du skrev om att de vill att hon har blöja när de är på utflykt låter faktiskt som en helt rimlig lösning. Hur ska de annars lösa det? Vem ska avbryta utflykten och åka tillbaka till förskolan med henne när hon står t.ex ute i skogen helt nerbajsad?

    Eller ska hela gruppen missa en utflykt för att just ditt barn bajsar ner sig och måste tillbaka till förskolan?


    Då har du nog misstolkat texten om ens läst den ???

    Dottern har blöja på dagis då detta va vad personalen bad om. Att avvara en personal till min dotter har jag inte skrivit något om det har du tolkat fram själv men när personalen säger rakt ut att dom inte kan ta in barnen på toaletten för att dom måste Backa upp på gården. Du tycker inte att det låter konstigt? Eftersom att dörrarna in är låsta så kan ju inget barn gå in...

    Jag anser inte att det är orimligt att ett barn utan blöja ska få gå på toaletten när det behövs. Anser inte heller att personalen ska skita I att byta blöja på dom barn som har blöja för att dom inte hinner.
Svar på tråden Bristande omsorg på dagis