• Anonym (Ts)

Fryspizza som studentmiddag?

Tycker ni att det är "lämpligt"? Alltså sådan pizza som finns i frysdisken i mataffären och kostar kanske 20 kr.

I detta fall hade studenten avböjt studentmössa, mottagning och allt det där, så föräldrarna kom billigt och enkelt undan jämfört med de flesta andra.

• Svar på tråden Fryspizza som studentmiddag?
  • Madida

Vadå lämpligt? Klart man kan äta det nån gång, eller vadå?

I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Anonym (pppp)
    Anonym (Ts) skrev 2021-06-30 17:47:24 följande:

Tycker ni att det är "lämpligt"? Alltså sådan pizza som finns i frysdisken i mataffären och kostar kanske 20 kr.

I detta fall hade studenten avböjt studentmössa, mottagning och allt det där, så föräldrarna kom billigt och enkelt undan jämfört med de flesta andra.

Den som tar studenten ska bestämma tycker jag.

Vår student vägrade allt firande så vi fick ihop en brunch bara, med bara oss som bor i samma hem. Det viktiga var ju att studenten var glad och nöjd.

Varför får jag intrycket av att du är "sur" på att föräldrarna som du skriver "kom undan billigt"?
  • nnnnnnnn

Det finns säkert en anledning till det, så för mej hade det varit helt ok.
    Kanske avböjer studenten allt firande för att den har koll på familjens ekonomi?
    Eller är det ett personligt ställningstagande att studenten inte är värd att fira och då passar väl en fryspizza från ica perfekt?
    Det man skulle kunna anmärka på är ifall det kommit fina inbjudningskort som tyder på att det blir ett helt annans sorts galej, så man köpt en väldigt dyr present för att "matcha" inbjudan.

Vad är problemet egentligen?

För det låter lite osannolikt att det är ett stort problem att man firar på olika sätt...

• Anonym (***))
    Anonym (Ts) skrev 2021-06-30 17:47:24 följande:

Menar du att studenten inte ville ha mössa, mottagning eller något firande alls?

Ja, då man nog äta det som bjuds. Inget man dör av. 
  • Anonym (F)

Gäller det er eller en annan familj? Hur kommer kommentaren kring föräldrarnas ekonomi in i det här?

Om detta är vad studenten vill ha så varför inte? Fryspizza kanske inte är det traditionella, men varför inte? Vem ska bry sig? Vänd på det, är det olämpligt?

Folk äter det som bjuds.

• Anonym (Men)

Men smörgåstårta är okej?? Vad är skillnaden egentligen.

• Anonym (Mat)

Nja, svårt att svara på utan att veta mer.

Studenten ville inte ha mössa eller mottagning. Varför? Ville studenten bli firad med en god middag istället för det andra? Och hade studenten kommunicerat det till sina föräldrar? Vilken mat gillar studenten?

Det är väl inte traditionellt att fira studenten med fryspizza kanske, men inte heller att inte ha studentmössa el mottagning (även om det kanske mer blivit så i covidtider).

På min studentmottagning (90-tal) blev det smörgåstårta och småplock. Inget som egentligen jag var särskilt förtjust i men jag hade inte en tanke på om det var min favorit eller ej utan tänkte på gästerna och vad som skulle vara trevligt att bjuda på. Så gjorde de flesta på den tiden vad jag minns.

Hade man sliceat upp pizza istället ... tja, då hade väl gästerna ätit artigt av det utan synpunkter.

Men ts: Du får nog förklara mer. Har det blivit en konflikt eller kanske ett missförstånd såsom att studenten väntade sig att bli firad med någon favoritmiddag men familjen förstått det som att studenten inte ville fira? Hade studenten berättat vad han/hon önskade sig? Känner studenten sig besviken över det hårda studiearbetet inte uppmärksammats?

Är du studenten/någon i familjen/mormor som inte blev bjuden på mottagning eller vem?

• Dr Nail

Vilken pizza kostar 20 kr? Oavsett, så nej: det är inte lämpligt som NÅGON typ av middag. De där "pizzorna" är sorgliga. Undantaget är Billys (som fö kostar under 20), som är förvånansvärt god och mjuk.

Så, ett gäng Billys möjligtvis, varför inte!

• Anonym (A)
    Dr Nail skrev 2021-06-30 20:03:13 följande:
    Vilken pizza kostar 20 kr? Oavsett, så nej: det är inte lämpligt som NÅGON typ av middag. De där "pizzorna" är sorgliga. Undantaget är Billys (som fö kostar under 20), som är förvånansvärt god och mjuk.

Så, ett gäng Billys möjligtvis, varför inte!
    Håller med
  • neverpreggo

Det är helt i sin ordning att studenten får välja vad hen vill äta som studentmiddag, var inte ens en mottagning. Varför ska vi ha åsikter om en vuxen persons matval? Skulle det varit bättre med hämtpizza? Vissa fryspizzor är helt klart bättre än vissa pizzerior.

Svar på tråden Fryspizza som studentmiddag?