• Anonym (Nyexad)

    Ingångslön samhällsbyggnadsbranschen

    Hej!

    Jag har just tagit examen och undrar vad ingångslönen ligger på för nyexade inom samhällsbyggnadsbranschen.

    Tänker att det kan handla om myndigheter, kommuner, konsultbolag såsom sweco, wsp, ramboll osv. Jättesvårt med löneanspråk när man har noll koll.

    Alltså, ni som tagit examen och fått jobb senaste året, vad har ni för lön och vad har ni gått för utbildning?

    Även ni som jobbar med rekrytering får gärna svara :)

    Tack på förhand för att ni delar med er.

  • Svar på tråden Ingångslön samhällsbyggnadsbranschen
  • Anonym (Faso)

    Inte mycket.
    Eftersom du är helt färsk så har du inte något reell kunskap om hur det fungerar i en kommun eller i en myndighet. Konsultandet är inte för alla.

    Jag gick in efter min utbildning på 33k, men då hade jag också kunskaper som var av värde för kommunen jag började på. Efter ca 4 år gick hade jag ökat på lönen till 39, och arbetat proaktivt och aktivt med att utveckla mina arbetsområdet, och vann tillochmed priser för det. Efter 4 år valde att börja på en statlig myndighet mest för att förmånerna är bättre. Lönen ökande inte ens med 10% på byte, men pensionen och ledigheten är bättre. 

    Bor i Storstad, och arbetade i rik kommun. Landsort eller mindre städer ger minder pengar.
    Börja någonstans, skulle inte kliva på konsultkarusellen, börja hellre då som "sommarjobbare" på någon myndighet. 

Svar på tråden Ingångslön samhällsbyggnadsbranschen