• LMBK

Varför är poliser ofta så konstiga?

Har nu i veckan varit med om en händelse där jag var tvungen att ringa polisen akut. Tre stycken kom snabbt och jag fick prata med en av dom och beskriva förloppet, noll problem och bra bemötande. Sen kommer en annan och har just det där kommenderande "vakthundsbeteendet" jag tycker så illa om -  jag får barska knapphändiga frågor och blir ifrågasatt om jag verkligen pratar sanning. Vi går in i min bostad där min "motpart" befinner sig. Poliserna kommenterar att det är stökigt och kaos i bostaden, den som är orsaken till att jag ringt polisen har hällt ut saker på golvet och i mina möbler vilket jag säger. Osv. Jag blir skarpt tillsagd att lämna bostaden, förstår inte varför man inte pratar i normal ton istället?

Får senare höra att det i polisrapporten står att det är mkt stökigt i min bostad samt att det finns 5 tomma vinflaskor under diskbänken vilket ska tyda på att jag har ett alkoholproblem. Utryckningen skedde mitt under min arbetsdag, kl10 på fm mitt i alla möten.

Osv. Är det någon här som är polis eller känner till hur dom uppför sig och som förstår vad jag menar? Jag har alltså fått lämna mitt arbetsrum där jag covidjobbat i möte för att ta mig ur en mkt hotfull situation, tagit det nödvändigaste som nycklar, tfn, jobbdator och sprungit ut ur bostaden barfota och gråtandes i några hundra meter för att sätta mig själv i säkerhet och sen ringt polisen.

Jag fattar ingenting.

• Svar på tråden Varför är poliser ofta så konstiga?
  • Tow2Mater

De vill höra båda parters sidor, så därför separerar de er.

Kanske den andre parten sagt något om alkohol och därmed kom flaskorna in, men vem har inte tomma flaskor under diskbanken innan de hamnar i återvinningen liksom. Kan inte kommentera på den biten.

• Blueskillen

Det var nog mer att den här polisen/personen var konstig, inte speciellt omhändertagande mer än att det är så poliser generellt är.

• LMBK
    Tow2Mater skrev 2021-07-02 00:48:29 följande:

De vill höra båda parters sidor, så därför separerar de er.

Kanske den andre parten sagt något om alkohol och därmed kom flaskorna in, men vem har inte tomma flaskor under diskbanken innan de hamnar i återvinningen liksom. Kan inte kommentera på den biten.

Ja, det är ju så jag hade gjort med, klart man håller förhör separat.

Precis. Mendet är som uppochnerpåvända världen för mig att först vara det räddaste jag varit i mitt liv och parera slag med farligt tillhygge, springa därifrån till att bli tillfrågad i hård ton till varför jag har fem tomflaskor under min diskbänk. Varför har polispatruller åsikter ens om städnivå, det gör mig rätt nyfiken på deras roll- och uppdragsbeskrivning.
  • LMBK
    Blueskillen skrev 2021-07-02 07:38:32 följande:

Det var nog mer att den här polisen/personen var konstig, inte speciellt omhändertagande mer än att det är så poliser generellt är.

Det tänkte jag med tills jag pratade med utredaren av min polisanmälan om min ansökan om kontaktförbud. Blev mkt ifrågasatt till varför min motparts beteende var skrämmande. Tja, att bli slagen med något som kan döda mig inträngd utan flyktväg gjorde mig tydligen skrämd. Mkt märkligt.

Jag har alltid känt att jag kan vända mig till polisen ifall jag skulle behöva hjälp. Vilket jag aldrig behövt förrän nu i veckan. Har hört åsikten tidigare att den positiva bilden av polisen har bara vanliga medborgare som aldrig kommit i kontakt med dom men att andra grupper i samhället har andra upplevelser än bara positiva. Skrämmande om det stämmer.
  • LMBK

Frågade även utredaren vad jag kan göra om personen jag är så rädd för dyker upp igen, fick svaret att då kan jag ringa 11414 och att försvarsspray t ex inte är lösningen eftersom det då kommer att bli ord mot ord vad som inträffat. Blir helt matt. Kommer även att tänka på Lotta Rudholm som mördades av en man hon tidigare polisanmält. Är det så att man är hänvisad till sig själv för skydd, t ex genom starka killkompisar eller en stor beskyddande hund? Kanske är det så verkligheten faktiskt är. Eller så har man ett olagligt vapen och hamnar hellre i fängelse än blir av med sitt liv.

• Drickerinte
    LMBK skrev 2021-07-02 08:16:15 följande:

Frågade även utredaren vad jag kan göra om personen jag är så rädd för dyker upp igen, fick svaret att då kan jag ringa 11414 och att försvarsspray t ex inte är lösningen eftersom det då kommer att bli ord mot ord vad som inträffat. Blir helt matt. Kommer även att tänka på Lotta Rudholm som mördades av en man hon tidigare polisanmält. Är det så att man är hänvisad till sig själv för skydd, t ex genom starka killkompisar eller en stor beskyddande hund? Kanske är det så verkligheten faktiskt är. Eller så har man ett olagligt vapen och hamnar hellre i fängelse än blir av med sitt liv.

Ja Sverige är ett paradis för kriminella och andra våldsverkare. Om du försvarar dig kan du få ett värre straff än den som började angripa dig in the first place.
  • Blueskillen
    Drickerinte skrev 2021-07-02 09:10:32 följande:
    Ja Sverige är ett paradis för kriminella och andra våldsverkare. Om du försvarar dig kan du få ett värre straff än den som började angripa dig in the first place.
    Men det stämmer inte. Om du försvarar dig så får du inget straff. Helt fel. 
  • Drickerinte
    Blueskillen skrev 2021-07-02 09:18:35 följande:
    Jo om du använder mer våld än vad situationen kräver. Rättssystemet förväntar sig alltså att i en situation på liv eller död, där man känner sig hotad till livet ska ha tid att tänka efter innan man börjar försvara sig. Självklart fortsätter man inte slå på angriparen om denne ligger ner efter att man försvarat sig. Men det finns situationer där det inte varit helt svart eller vitt där personer som försvarat sig blivit dömda. Rättssystemet är långt ifrån felfritt.
  • LMBK
    Kan du utveckla hur du menar? Problemet är bevisföringen. I mitt fall så säger min misshandlare att det är jag som attackerat, motsatt mot verkligheten alltså. Hade jag fått tänderna utslagna eller brutna fingrar/arm av avvärjning så hade det kanske varit ett annat läge? 

För att sätta stopp på den här personen så skulle det krävas oerhört mkt, det finns inget jag kan sätta emot bara med min egen kropp, styrkeförhållandet är helt i den andra personens favör. Och aggressiviteten och raseriet.

Det är som att jag förlorar hur jag än gör. Använder jag t ex en tazer som man ser i filmer så kan jag sätta mig i säkerhet men jag blir dömd för vapenbrott och väl grov misshandel? Vill det sig illa om min misshandlare tar sig rätten så dör jag och då har mina barn inte längre en mamma.
  • Jonnynilsson
    Om du skulle råkar bruka mer våld än situationen kräver kan du bli åtalad för misshandel.

Och det är ju väldigt lätt att i en trängd situation avväga exakt hur mycket man skall slå för att inte bruka övervåld eller hur? Nej det är ju inte det. Man klipper till och det blir som det blir.

Det kan tyckas snett men det finns också en anledning. Man kan inte slå ihjäl eller misshandla någon svårt vid mindre konflikter och komma undan med självförsvar.
Svar på tråden Varför är poliser ofta så konstiga?