• Jossan94

    Vad är detta på min tunga?

    Jag har haft detta på tungan och undrar vad det är! Haft det i två dagar.

    Har vid olika tillfällen fått såhär men aldrig tänkt på vad det kan vara!

    Har förövrigt haft piercingen i tungan i 4 år

  • Svar på tråden Vad är detta på min tunga?
  • Jossan94

    Det gör inte ont och undrar om det kan ha o göra med att jag bränt mig? Gjorde det i förrgår på maten, kan det bli så då? :(

  • Anonym (N)

    Lingua Geografica kan se ut så. Det är ett tillstånd man bara får utan gjort något och går inte att behandla utan brukar försvinna av sig själv.

    Har du besvär av att äta stark, salt mat? Eller borsta tänderna med mint tandkräm?

    Jag har själv detta och olika mycket i perioder som verkar beropå en annan sjukdom jag har. Då kan jag inte äta viss mat och får borsta tänderna med barntandkräm.

  • Jossan94
    Anonym (N) skrev 2021-07-02 18:07:46 följande:

    Lingua Geografica kan se ut så. Det är ett tillstånd man bara får utan gjort något och går inte att behandla utan brukar försvinna av sig själv.

    Har du besvär av att äta stark, salt mat? Eller borsta tänderna med mint tandkräm?

    Jag har själv detta och olika mycket i perioder som verkar beropå en annan sjukdom jag har. Då kan jag inte äta viss mat och får borsta tänderna med barntandkräm.


    Tack för snällt svar! Jag har varken problem med saltad eller stark mat men däremot bränner den nya tandkrämen jag har men den bränner liksom på läpparna & tandköttet men kanske mycket väl kan bero på den ändå! Ska absolut kolla upp detta! Tack än en gång ????????
  • Anonym (N)
    Jossan94 skrev 2021-07-02 18:33:53 följande:

    Tack för snällt svar! Jag har varken problem med saltad eller stark mat men däremot bränner den nya tandkrämen jag har men den bränner liksom på läpparna & tandköttet men kanske mycket väl kan bero på den ändå! Ska absolut kolla upp detta! Tack än en gång ????????


    Vissa har inga besvär av det om jag fattat det rätt. Men kolla upp det, kan ju vara svamp (har aldrig själv haft det) men tycker det mer ser ut som lingua geografica. Min tandläkare bekräftade att det var det jag har och tydligen är det inte så stor del av befolkningen som har det. Men vc borde fungera med :).
  • Anonym (H)

    Lingua geografica ser det ut som, är ofarligt. Går det inte över/blir värre kolla upp m, tandläkaren.

  • Anonym (2 barns mor)

    Som tidigare svarat, karta på tungan.
    Min dotter hade det som barn många ggr.
    Ofta kunde det uppstå vid förkylning, stress eller liknande.
    Sur mat förvärrade tungan på henne.

Svar på tråden Vad är detta på min tunga?