• Anonym (...)

Hjälp ang penicillinkur

Jag är gravid I v 35 och har/haft uvi. Fick utskrivet penicillin som jag skulle äta 3st/dag i 5 dagar. Men dag 1 fick jag dem utskriven så sent så hann bara ta 2st den dagen sedan hoppade jag över en tablett då jag hade så vansinnigt ont i magen. Idag är det dag 5 pch skulle ha avslutat kuren men jag har ju 2 tabletter kvar. Sk jag ta dessa 2 imorgon, dag 6, eller ska jag se kuren som avslutad trots att jag har 2 tabletter kvar?

• Svar på tråden Hjälp ang penicillinkur
  • Sockerikaffet

Ta alla tabletter! Det är viktigt att göra klart hela kuren (dvs alla tabletter som du fick utskrivet) för annars finns det risk att de starkaste bakterierna överlever, och då får du en ny infektion med starkare, mer antibiotikatåliga bakterier.

• Kvinna1989
    Sockerikaffet skrev 2021-07-02 23:59:01 följande:

Ta alla tabletter! Det är viktigt att göra klart hela kuren (dvs alla tabletter som du fick utskrivet) för annars finns det risk att de starkaste bakterierna överlever, och då får du en ny infektion med starkare, mer antibiotikatåliga bakterier.

Ja ta alla tabletter!
  • Anonym (Arbetar inom vården)

Det spelar ingen roll hur många dagar man tar kuren (om man påbörjar t.ex. på kvällen) så länge du tar alla tabletter och avslutar med sista på morgonen med en tablett enbart

Svar på tråden Hjälp ang penicillinkur